
Σε σίριαλ με ανατροπές κινδυνεύει να εξελιχθεί η πιθανή συγχώνευση μεταξύ της Honda και της Nissan που εξαρχής μοιάζει και πιθανότατα είναι μια σπουδαία στρατηγική επιχειρηματική συμφωνία. Οι δύο φίρμες ανακοίνωσαν επισήμως πως ξεκίνησαν τις συνομιλίες για την μεταξύ τους κοινή πορεία, αυτές όμως περιλαμβάνουν και δύσκολα σημεία όπως αποδεικνύεται.

Η Honda φέρεται να μην είναι ιδιαίτερα ενθουσιασμένη με την παρουσία της Renault, παλαιάς συνεργάτιδας της Nissan, και πιέζει για τον πλήρη διαχωρισμό. Συγκεκριμένα, ζητά από τη Nissan να εξαγοράσει το 35,7% των μετοχών που κατέχει η Renault, μια κίνηση που θα κόστιζε στη Nissan περίπου 3,3 δισεκατομμύρια ευρώ.
Ωστόσο, το αίτημα της Honda δεν φαίνεται να βασίζεται μόνο σε μια "εταιρική ζήλια". Οι ανησυχίες της είναι στρατηγικής φύσεως. Η Honda θέλει να αποφύγει την πιθανότητα οι μετοχές της Renault να περάσουν στα χέρια κάποιου άγνωστου τρίτου, κάτι που θα μπορούσε να εκτροχιάσει τη διαδικασία της συγχώνευσης.
Και αυτές οι ανησυχίες δεν είναι αβάσιμες. Κυκλοφόρησαν φήμες ότι ο κινεζικός τεχνολογικός κολοσσός Foxconn μπορεί να ενδιαφέρεται για το μερίδιο της Renault, μια εξέλιξη που συμπίπτει χρονικά με τη δημοσιοποίηση των συζητήσεων μεταξύ Honda και Nissan.

Σύμφωνα με το Bloomberg, η Honda επιθυμεί μια "καθαρή" διαδικασία συγχώνευσης, καθώς η συμφωνία μπορεί να οδηγήσει στη δημιουργία ενός από τους μεγαλύτερους αυτοκινητοβιομηχανικούς ομίλους παγκοσμίως. Αξιοσημείωτο είναι ότι στην επίσημη ανακοίνωση της συγχώνευσης δεν έγινε καμία αναφορά στη Renault, παρά το σημαντικό μερίδιο που διατηρεί στη Nissan.
Από την πλευρά της, η γαλλική εταιρεία κρατά τα χαρτιά της κλειστά, δηλώνοντας λακωνικά ότι θα εξετάσει "όλες τις επιλογές με γνώμονα το συμφέρον του Ομίλου και των μετόχων του". Εκπρόσωποι της Honda και της Nissan αρνήθηκαν να σχολιάσουν στο Bloomberg.

Η συγχώνευση βρίσκεται ακόμα υπό εξέταση, με την τελική απόφαση να αναμένεται μέχρι το τέλος Ιανουαρίου. Αν προχωρήσει, θα μπορούσε να οδηγήσει στη δημιουργία μιας holding εταιρείας στα πρότυπα της Stellantis, διατηρώντας ωστόσο τις ξεχωριστές μάρκες και την αυτονομία τους όσον αφορά τις πλατφόρμες και την τεχνολογία.
Στο μεταξύ, στον ορίζοντα βρίσκεται και η Mitsubishi, η "αιώνια τρίτη" στο συμμαχικό σχήμα Nissan-Renault-Mitsubishi. Η Mitsubishi έχει εκφράσει ενδιαφέρον να συμμετάσχει στη νέα οντότητα, αν και δεν έχει ακόμα λάβει συγκεκριμένη απόφαση.

Το μεγαλύτερο όμως ερωτηματικό είναι αν η Nissan μπορεί να αντέξει οικονομικά την εξαγορά του μεριδίου της Renault. Η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία, που αντιμετωπίζει ήδη οικονομικές δυσκολίες, δεν βρίσκεται σε θέση να δαπανήσει τέτοια ποσά, τουλάχιστον με τα μέχρι τώρα δεδομένα.