Ο Donald Trump ετοιμάζεται να επιστρέψει στον Λευκό Οίκο και αυτό φαίνεται πως μεταφράζεται σε μεγάλες αλλαγές για την αυτοκινητοβιομηχανία, μετά από χρόνια προώθησης της ηλεκτροκίνησης με κυβερνητική υποστήριξη.
Αν και το τοπίο είναι ακόμη θολό, φαίνεται ότι η νέα κυβέρνηση Trump, θέλει να δώσει τέλος στην κρατική επιδότηση ύψους 7.500 δολαρίων (περίπου 7.000 ευρώ).
Επικαλούμενο δύο άτομα που γνωρίζουν το θέμα, το πρακτορείο Reuters αναφέρει ότι η μεταβατική ομάδα του Trump, στοχεύει να καταργήσει τη φορολογική πίστωση για τα ηλεκτρικά οχήματα, ως μέρος ενός ευρύτερου προγράμματος φορολογικών μεταρρυθμίσεων.
Τη χρονιά που διανύουμε, χρειάστηκε λίγο περισσότερο από έξι μήνες για να φτάσει ξεπεράσει το ύψος των επιδοτήσεων το 1 δις ευρώ. Τα χρήματα αυτά βοήθησαν τους καταναλωτές στις ΗΠΑ να αποκτήσουν περισσότερα από 150.000 ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία, σύμφωνα με την κυβέρνηση, θα τους εξοικονομούσαν περίπου 1.750 δολάρια (1.650 ευρώ) ετησίως από το κόστος καυσίμων και συντήρησης.
Τον Ιούνιο, το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ και η Υπηρεσία Εσωτερικών Εσόδων δήλωσαν ότι οι νέες προκαταβολικές φορολογικές πιστώσεις χρησιμοποιήθηκαν για την αγορά περισσότερων από 125.000 νέων οχημάτων και περισσότερων από 25.000 μεταχειρισμένων οχημάτων.
Όπως αναφέραμε, η πίστωση για τα πρώτα είναι έως 7.500 δολάρια, ενώ τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα δικαιούνται επιδότηση έως 4.000 δολάρια.
Πώς θα αντιδράσει η αγορά σε περίπτωση διακοπής
Εάν αυτές οι επιδοτήσεις σταματήσουν, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα μπορούσαν ξαφνικά να γίνουν πολύ λιγότερο ελκυστικά. Αυτό μπορεί να αποδειχθεί καταστροφικό για την αυτοκινητοβιομηχανία που έχει ποντάρει πολλά στα ηλεκτρικά οχήματα και ήδη βρίσκεται αντιμέτωπη με μικρότερη από την αναμενόμενη ζήτηση.
Θα μπορούσε επίσης να ωθήσει ακόμη περισσότερες εταιρείες να εγκαταλείψουν ή να καθυστερήσουν τα σχέδια για την υιοθέτηση αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν είναι οι μόνες που θα πρέπει να ανησυχούν. Οι εργαζόμενοι στον κλάδο, θα μπορούσαν επίσης να βρεθούν χωρίς δουλειά αν η ζήτηση μειωθεί σημαντικά. Ήδη στην περίπτωση της Ford, η παραγωγή του F-150 Lightning θα σταματήσει σε λίγες μέρες και δεν θα συνεχιστεί μέχρι το 2025.
Ο Musk φέρεται να είναι υπέρ
Θα μπορούσε κανείς να υποθέσει ότι η Tesla και ο Elon Musk, θα αντιδρούσαν στην κατάργηση των κρατικών επιδοτήσεων για τα EV. Εξάλλου, η εταιρεία έχει ιστορικά επωφεληθεί από τέτοια κίνητρα. Όμως η Tesla φέρεται να υποστηρίζει την κίνηση και είναι σαφές ότι ο λόγος του Elon Musk περνάει στον Trump.
Όταν τον περασμένο Ιούλιο, ο Musk ρωτήθηκε αν θα τον ανησυχούσε μια ενδεχόμενη προεδρία Trump που θα καταργούσε το νόμο για τις επιδοτήσεις, υποστήριξε ότι η απώλεια των πιστώσεων θα ήταν "καταστροφική" για τους ανταγωνιστές της Tesla, αλλά πολύ λιγότερο για την ίδια την Tesla.
Στην πραγματικότητα, εκτίμησε ότι "μακροπρόθεσμα", μια τέτοια κίνηση θα μπορούσε να ωφελήσει την εταιρεία του.
Αν μη τι άλλο, και μόνο οι φήμες για κατάργηση των επιδοτήσεων, θα μπορούσαν να πυροδοτήσουν μια αγοραστική φρενίτιδα για ηλεκτρικά οχήματα πριν από το τέλος του έτους. Με την Tesla να κατέχει σχεδόν το 50% της αγοράς EV, λογικά θα είναι ο μεγαλύτερος κερδισμένος από αυτό το σενάριο.
Εξάλλου, παραδοσιακά η Tesla βασίζεται λιγότερο από τους ανταγωνιστές της στην ύπαρξη κινήτρων, λόγω της ισχυρής θέσης της στην αγορά. Χωρίς αυτά τα κίνητρα, πολλοί από τους αντιπάλους της Tesla, οι οποίοι έχουν επενδύσει τεράστια ποσά στην ανάπτυξη EV, θα είχαν σοβαρό πρόβλημα, μερικοί ενδεχομένως να μην μπορούσαν να επιβιώσουν.
Αντίθετα, η εδραιωμένη κυριαρχία της Tesla στην αγορά και η κλίμακά της, θα της επέτρεπαν να απορροφήσει την απώλεια των κινήτρων συνεχίζοντας να ηγείται. Ο Musk το γνωρίζει καλά αυτό και πλέον, βρίσκεται και σε -πολιτική- θέση ισχύος.