
H Ελλάδα συγκαταλέγεται στα επτά κράτη-μέλη της ΕΕ που κινδυνεύουν να μην πετύχουν τους θεμελιώδεις στόχους που έχει θέσει αναφορικά με την επέκταση της πράσινης αυτοκίνησης μέχρι το 2030.
Αυτό κατέδειξαν τα αποτελέσματα πανευρωπαϊκής έκθεσης της RSM - διεθνές δίκτυο Ορκωτών Ελεγκτών Λογιστών και Συμβούλων Επιχειρήσεων – που ανέλυσε στοιχεία από τα 27 κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και κρούει τον κώδωνα του κινδύνου.
Στην περίπτωση της Ελλάδας η έκθεση κάνει ιδιαίτερη μνεία στις μεταρρυθμίσεις αλλά και τη χρηματοδότηση που προσφέρει για το σκοπό αυτό το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με δεδομένο ότι η χώρα έχει έναν από τους παλαιότερους στόλους αυτοκινήτων και φορτηγών στην Ευρώπη - κατά μέσο όρο 16 ετών.

Συγκεκριμένα, υπολογίζεται ότι μόνο το 0,22% όλων των οχημάτων που κυκλοφορούν στην Ελλάδα είναι πλήρως ηλεκτρικά ενώ περίπου ένα στα 10 νέα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν το πρώτο πεντάμηνο του 2023 στην Ελλάδα ήταν είτε πλήρως ηλεκτρικά είτε plug-in υβριδικά.
Η έκθεση αναφέρει πως η Ελλάδα κάνει βήματα προόδου στην υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων, αν και κατατάσσεται στην 17η θέση μεταξύ 22 ευρωπαϊκών χωρών.
Ως θετικό στοιχείο αναγνωρίζεται η έναρξη του προγράμματος "Κινούμαι ηλεκτρικά" από το 2020, το οποίο συνεχίζεται και σήμερα και αποσκοπεί στην ενίσχυση της αγοράς των ηλεκτρικών οχημάτων και την ενίσχυση των υποδομών φόρτισης μέσω διαφόρων κινήτρων.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα έχει καταγράψει ικανοποιητική πρόοδο στην αύξηση του μεριδίου αγοράς των plug-in υβριδικών ηλεκτρικών οχημάτων (PHEV), το οποίο αυξήθηκε από 0,5% στην προηγούμενη δεκαετία σε 2,6% σε αυτή που διανύουμε σήμερα.
Ένα άλλο στοιχείο που εξήχθη από την έκθεση είναι η οικονομία πίσω από την πράσινη μετάβαση. Εκτιμάται ότι ο τζίρος της αγοράς ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην Ελλάδα θα φθάσει τα 330,2 εκατ. ευρώ με αναμενόμενο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 10,69% μέχρι το 2028. Η ανάπτυξη θα κλιμακώσει δυνητικά τον όγκο της αγοράς σε περίπου 495,9,3 εκατ. ευρώ, που μεταφράζεται σε πωλήσεις 15.440 εξηλεκτρισμένων οχημάτων έως το 2028.

Η ελληνική κυβέρνηση έχει παρουσιάσει ένα φιλόδοξο σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας, συνολικού ύψους 36,61 δισ. ευρώ, δίνοντας έμφαση στην περιβαλλοντική βιωσιμότητα και τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό.
Το σχέδιο εκτός των άλλων περιλαμβάνει, την εγκατάσταση 4.500 σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και την κυκλοφορία 220 ηλεκτρικών λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Το σχέδιο επίσης περιλαμβάνει εκτεταμένες μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις σε βιώσιμα συστήματα μεταφορών. Μέχρι το 2037, η Ελλάδα στοχεύει να μειώσει τα οδικά διανυόμενα χιλιόμετρα των μετακινήσεων κατά 12%, να αυξήσει τη σιδηροδρομική επιβατική κίνηση κατά 44% και τη σιδηροδρομική εμπορευματική κίνηση κατά 35%. Η οδική ασφάλεια αποτελεί επίσης προτεραιότητα, με στόχο τη μείωση των οδικών ατυχημάτων κατά 12%.
Τέλος, σημαντικά σιδηροδρομικά και οδικά έργα βρίσκονται σε εξέλιξη για την ενίσχυση της συνδεσιμότητας και της αποτελεσματικότητας. Σε αυτά περιλαμβάνονται οι σιδηροδρομικές γραμμές Αθήνας - Πάτρας και Αθήνας - Θεσσαλονίκης, καθώς και νέοι αυτοκινητόδρομοι, όπως ο οδικός άξονας της Βόρειας Κρήτης.