Νέος κανονισμός αλλάζει την αυτόνομη οδήγηση στην Ευρώπη από το 2025

Ένας νέος κανονισμός που ετοιμάζει η UNECE αλλάζει την αυτόνομη οδήγηση στην Ευρώπη και μάλλον ανοίγει τον δρόμο και για το FSD Beta της Tesla.

Η ομάδα εργασίας της UNECE (United Nations Economic Commission for Europe) για τα αυτόνομα και συνδεδεμένα οχήματα ενέκρινε το σχέδιο ενός νέου κανονισμού που καθορίζει διατάξεις για την έγκριση οχημάτων με συστήματα υποβοήθησης του οδηγού (DCAS) και προβλέπει ελάχιστες απαιτήσεις ασφαλείας για οχήματα που είναι εξοπλισμένα με προηγμένα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού (ADAS), όπως η υποβοήθηση διατήρησης της λωρίδας κυκλοφορίας. 

Τα DCAS αποτελούν υποσύνολο των προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης οδηγού (ADAS). Ενώ είναι ενεργά, τα DCAS είναι σε θέση να σταθεροποιούν ή να κάνουν ελιγμούς με το όχημα.  

Πριν συνεχίσουμε αξίζει να αναφέρουμε ότι αυτή η αλλαγή του κανονισμού είναι πιθανό να ανοίξει τον δρόμο για χρήση του FSD Beta της Tesla στην Ευρώπη. 

Ο νέος κανονισμός βασίζεται στον κανονισμό αριθ. 79 του ΟΗΕ που εγκρίθηκε το 2018 και καλύπτει ένα ευρύτερο φάσμα τεχνολογιών που πρέπει να εισαχθούν σε νέα μοντέλα.

Για παράδειγμα, ο νέος κανονισμός δεν θα περιορίζει πλέον τη χρήση των συστημάτων αλλαγής λωρίδας κυκλοφορίας σε αυτοκινητόδρομους (δρόμοι με 2 λωρίδες κυκλοφορίας και φυσικό διαχωρισμό από την κυκλοφορία στην αντίθετη κατεύθυνση), αλλά θα την επεκτείνει και σε άλλους τύπους δρόμων.  

Ο νέος κανονισμός στοχεύει να επιτρέψει την έγκριση ενός συνδυασμού χαρακτηριστικών υποβοήθησης του ελέγχου της οδήγησης, συμπεριλαμβανομένης της υποβοήθησης στην πέδηση, την επιτάχυνση και την προσπέραση.   

Ωστόσο, ο νέος κανονισμός δεν καλύπτει την πλήρη αυτονόμηση της οδήγησης και, ως εκ τούτου, απαιτεί από τους κατασκευαστές να εφαρμόζουν στρατηγικές για να διασφαλίζουν ότι οι οδηγοί έχουν κατάλληλη γνώση των δυνατοτήτων των συστημάτων υποβοήθησης και δεν τις υπερεκτιμούν (συνειδητοποίηση του τρόπου λειτουργίας). 

Για να αποφευχθεί η υπερβολική εξάρτηση του οδηγού από τα εν λόγω συστήματα, ο κανονισμός ορίζει ότι τα συστήματα DCAS πρέπει να σχεδιάζονται έτσι ώστε να διασφαλίζουν ότι ο οδηγός παραμένει απασχολημένος με την οδήγηση.

Τα χέρια του οδηγού πρέπει να παραμένουν στο τιμόνι και το σύστημα πρέπει να παρακολουθεί την οπτική εμπλοκή του οδηγού με το δρόμο, ενεργοποιώντας συναγερμούς μετά από 5 δευτερόλεπτα όταν διαπιστώνει ότι αυτό δεν συμβαίνει πλέον. 

Ο κανονισμός ορίζει επίσης ότι οι κατασκευαστές θα πρέπει να υποβάλλουν στις αρχές έγκρισης τύπου ένα περίγραμμα του σχεδιασμού των συστημάτων. Η επικύρωση των DCAS εξασφαλίζει ότι ο κατασκευαστής διενεργεί ενδελεχή αξιολόγηση, λαμβάνοντας υπόψη τη λειτουργική και επιχειρησιακή ασφάλεια των χαρακτηριστικών που ενσωματώνονται στο DCAS και ολόκληρου του DCAS που ενσωματώνεται σε ένα όχημα, κατά τη διάρκεια των διαδικασιών σχεδιασμού και ανάπτυξης.  

Ο κανονισμός θα απαιτεί από τους κατασκευαστές να παρακολουθούν τις επιδόσεις αυτών των συστημάτων μόλις κυκλοφορήσουν στους δρόμους και να υποβάλλουν περιοδικές (τουλάχιστον μία φορά το χρόνο) και έκτακτες εκθέσεις σχετικά με κρίσιμα περιστατικά ασφαλείας στην αρχή που ενέκρινε το όχημα. 

Σύμφωνα με την UNECE νέος κανονισμός θα υποβληθεί στο Παγκόσμιο Φόρουμ για την εναρμόνιση των κανονισμών για τα οχήματα (WP.29) για έγκριση τον Ιούνιο του 2024, ενώ η έναρξη ισχύος του προβλέπεται τον Ιανουάριο του 2025.