Μια σύντομη ιστορία του SUV-γιατί κατέκτησε τον κόσμο

Ναι, πλέον οι περισσότεροι άνθρωποι επιλέγουν SUV. Μικρό ή μεγαλύτερο, δεν έχει σημασία. Γιατί όμως γνωρίζουν τόσο μεγάλη απήχηση τα SUV;

Peugeot E-3008 2023

Τα SUV (Sports Utility Vehicle) έχουν ξέφρενη επιτυχία, καθώς βρίσκεται τακτικά στην κορυφή των καταλόγων ως το πιο δημοφιλές σχήμα αμαξώματος επιβατικών αυτοκινήτων στον κόσμο. Στις ΗΠΑ είχαν πάνω από 12 εκατομμύρια πωλήσεις μόνο πέρυσι ενώ στην Ευρώπη -και ειδικά στην Ελλάδα- σχεδόν πάνω από τα μισά αυτοκίνητα που πωλούνται είναι SUV, μικρής και μικρομεσαίας κατηγορίας (B-SUV και C-SUV).

Αλλά από πού προήλθε το SUV; Και γιατί εξακολουθεί να είναι επίκαιρο σήμερα; Ας δούμε τι λέει o Leslie Kendall που είναι επικεφαλής ιστορικού στο εμβληματικό Μουσείο Αυτοκινήτου Petersen, για να πάρουμε μερικές απαντήσεις.

Porsche Cayenne Lipsia
Η Porsche Cayenne είναι ο ορισμός του SUV και γνωρίζει μεγάλη επιτυχία.

Η ιστορία του SUV είναι τόσο απλή όσο η ιστορία ενός σούπερ κακού της DC Comics. Όπως συμβαίνει με όλες τις καλές οικογενειακές ιστορίες, εξαρτάται από το ποιος θα μιλήσει. Κάποιοι λένε ότι το SUV όπως το γνωρίζουμε σήμερα έλκει την καταγωγή του από τα στρατιωτικά οχήματα μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ άλλοι πιστεύουν ότι τα στέισον βάγκον και τα "carryalls" της Αμερικής του 1930 και του 1940 ήταν οι πραγματικοί πρόγονοί του.

"Υπάρχουν τόσες πολλές ερμηνείες για το πώς αναπτύχθηκε το SUV", εξηγεί ο Kendall.

"Κάποιοι ισχυρίζονται ότι η FWD Auto Company παρήγαγε το πρώτο τετρακίνητο όχημα με το μοντέλο Battleship. Αυτό έγινε πολύ πίσω στις αρχές της δεκαετίας του 1900. Το εκπληκτικό είναι ότι η εταιρεία δημιούργησε ένα τετρακίνητο εκδρομικό αυτοκίνητο πολύ νωρίς, αλλά δυσκολεύτηκε να πιάσει το κοινό και δεν έφτασε την επιτυχία των μεταγενέστερων εμπορικών οχημάτων της", προσθέτει.

Όμως, ιδιαίτερα όταν πλαισιώνεται από την ιστορία της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, πολλοί βλέπουν προς το Chevrolet Suburban του 1936 ως τον πραγματικό πρόδρομο του SUV. "Δεν ξέρω αν είχε πολύ "S" στο SUV του, αλλά το Chevy Suburban μπορούσε να μεταφέρει πολλούς ανθρώπους με άνεση.

Pininfarina PURA Vision
Pininfarina PURA Vision ή πώς θα είναι τα ηλεκτρικά SUV στο άμεσο μέλλον.

Δεν ήταν ακριβώς πολυτελές, αλλά μπορούσε να αποθηκεύσει πολλά εξαρτήματα, γεγονός που το καθιστούσε άλογο εργασίας αλλά και δημοφιλές στους ανθρώπους που κυνηγούσαν και οδηγούσαν για αθλητική ευχαρίστηση. Πρέπει να θυμάστε ότι, πριν η οδήγηση γίνει αναγκαιότητα, γινόταν για διασκέδαση. Αλλά η ικανότητα μεταφοράς ανθρώπων και εξοπλισμού, καθώς και οι σοβαρές δυνατότητες οδήγησης, είναι και τα δύο χαρακτηριστικά του SUV που διατηρούνται μέχρι σήμερα", προσθέτει.

Τα σκληρά, ικανά, τετρακίνητα οχήματα θα επανεμφανιστούν στα τέλη της δεκαετίας του 1940, όταν πολλοί κατασκευαστές θα αντιμετωπίσουν το ζήτημα του πλεονάζοντος στρατιωτικού εξοπλισμού μετά τη λήξη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Η Willy's MB και η Ford θα ξαναβάψουν και θα αναθεωρήσουν το Willy's Jeep προκειμένου να το καταστήσουν πιο ελκυστικό για το κοινό.

"Αυτές οι μηχανές ήταν εξαιρετικά ικανές, αλλά δεν ήταν πολύ πολιτισμένες", εξηγεί ο Kendall. "Τότε όμως ήρθε η Land Rover με το Range Rover και οι αγοραστές στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ευρώπη έμαθαν από πρώτο χέρι πώς είναι ένα πολυτελές, καθημερινό off-roader", τονίζει.

Διαβάστε Επίσης

Πάμε μερικές δεκαετίες μπροστά όταν η Jeep λάνσαρε το Cherokee στις αρχές της δεκαετίας του 1980, ακολουθώντας την επιτυχία ενός άλλου πρώιμου προγόνου του SUV τη δεκαετία του 1960: Wagoneer. Όμως το Cherokee ήταν αναμφισβήτητα το πρώτο εκτός δρόμου όχημα στις ΗΠΑ με σχεδιασμό unibody, μακριά από επαγγελματική διάσταση και πλησιάζοντας περισσότερο στο αυτοκίνητο, με αποτέλεσμα πιο εκλεπτυσμένη οδική συμπεριφορά. Αναφερόταν ως Sportwagon, αποδείχθηκε επιτυχημένο στους οδηγούς των προαστίων και έδωσε το έναυσμα για μια σειρά παρόμοιων σχεδίων από αντίπαλες αυτοκινητοβιομηχανίες σε όλο τον κόσμο.

"Το αυξημένο ύψος κύλισης, το γεγονός ότι έχεις μια επιβλητική θέα του δρόμου και η ενσωματωμένη σκληρότητα των SUV αποδείχθηκαν δημοφιλή στους καθημερινούς οδηγούς", εξηγεί ο Kendall. "Ήταν μια συνταγή που πειράχτηκε και προσαρμόστηκε, αλλά οι πελάτες σαφώς λάτρεψαν τον συνδυασμό και εξακολουθούν να τους ελκύει και τώρα", προσθέτει.

Ferrari Purosangue
Purosangue γιατί ακόμα και η Ferrari αναγκάστηκε να φτιάξει SUV.

"Μεγαλώνοντας στην Καλιφόρνια, αυτά τα πρώιμα στέισον βάγκον και τα SUV ήταν παντού και έγιναν σύμβολα κύρους. Οι ιδιοκτήτες σπάνια εκμεταλλεύονταν πλήρως τις δυνατότητές τους, είτε μεταφέροντας τεράστια φορτία είτε οδηγώντας πραγματικά στην έρημο, αλλά τους άρεσε το γεγονός ότι μπορούσαν αν χρειαζόταν", παρατηρεί ο Leslie Kendall.

Η αυγή της ηλεκτρικής εποχής επέτρεψε στους σχεδιαστές αυτοκινήτων μεγαλύτερη ελευθερία να ανατρέξουν στα παραδοσιακά στιλιστικά στοιχεία των SUV, καθώς και στους μηχανικούς να επαναπροσδιορίσουν το πώς μοιάζει η πρακτικότητα και η καθημερινή χρηστικότητα, είτε αυτό εκδηλώνεται με πρόσθετο αποθηκευτικό χώρο, είτε με πιο πολυτελές εσωτερικό, είτε με τεχνολογία αιχμής που γίνεται μέρος του ψηφιακού οικοσυστήματος του ιδιοκτήτη.

Αναμφισβήτητα τα SUV έχουν πάνω από 100 χρόνια ιστορία και καθώς μπαίνουμε στο επόμενο κεφάλαιο (αυτό της ηλεκτροκίνησης), φαίνεται ότι αυτή η ιστορία απέχει πολύ από το να τελειώσει.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Best of Network