Η αυτοκίνηση οδεύει προς την αυτόνομη μετακίνηση και βασικό στοιχείο αυτής της εξέλιξης αποτελούν τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού. Σύμφωνα με έρευνα στις ΗΠΑ τέτοιου είδους συστήματα θα μπορούσαν να αποτρέψουν σχεδόν 250.000 θανάτους από τροχαία ατυχήματα και αυτό μόνο για την Αμερική σε διάστημα 30 ετών.
Η έρευνα διεξήχθη από το Ερευνητικό Κέντρο Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας του Πανεπιστημίου της Βόρειας Καρολίνας και χρηματοδοτήθηκε από το Ίδρυμα AAA.
Προβλέπει ότι η τεχνολογία, η οποία περιλαμβάνει χαρακτηριστικά όπως το αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης και οι ειδοποιήσεις τυφλών σημείων, θα μπορούσαν να αποτρέψουν περίπου 37 εκατομμύρια ατυχήματα και 14 εκατομμύρια τραυματισμούς από το 2021 έως το 2050.
Με βάση τα στοιχεία της ΑΑΑ αυτός ο αριθμός αντιπροσωπεύει το 16% των ατυχημάτων και των τραυματισμών και το 22% των θανάτων που θα συνέβαιναν στους δρόμους των ΗΠΑ χωρίς τις τεχνολογίες αυτές. Η έρευνα υποδηλώνει ότι "τα ADAS έχουν τη δυνατότητα να μεταμορφώσουν την οδική ασφάλεια", δήλωσε ο David Yang, εκτελεστικός διευθυντής του Ιδρύματος AAA.
Η έρευνα συμφωνεί με τις ασφαλιστικές
Το αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης μειώνει τα ατυχήματα με τραυματισμούς κατά 56% σε σύγκριση με τα οχήματα που δεν διαθέτουν την τεχνολογία, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Ασφάλισης για την Ασφάλεια των Αυτοκινητοδρόμων. Η προειδοποίηση τυφλού σημείου μειώνει τα ατυχήματα με τραυματισμούς κατά 23%.
"Καθώς οι τεχνολογίες βελτιώνονται, αναμένουμε να δούμε τις μειώσεις των ατυχημάτων να αυξάνονται", ανέφερε στην Automotive News o Joseph Young, εκπρόσωπος του Ινστιτούτου ασφαλιστικών Εταιρειών για τους Αυτοκινητόδρομους και συμπλήρωσε, "Για παράδειγμα, αυτή τη στιγμή εργαζόμαστε πάνω σε αναβαθμίσεις για την αξιολόγηση της πρόληψης μετωπικής σύγκρουσης που θα ωθήσει τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να βελτιώσουν αυτά τα συστήματα ώστε να λειτουργούν σε υψηλότερες ταχύτητες και περισσότερα σενάρια".
Όλο και περισσότερα αυτοκίνητα με συστήματα υποβοήθησης
Περίπου το 23% των ταξινομημένων οχημάτων είναι εξοπλισμένα με αυτόματο μπροστινό σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης. Σύμφωνα με το ινστιτούτο, το ποσοστό αυτό αναμένεται να αυξηθεί στο 47% έως το 2027. Η προειδοποίηση τυφλού σημείου υπάρχει στο 25% των οχημάτων τώρα, αλλά θα αυξηθεί στο προβλεπόμενο 48% στο ίδιο χρονικό διάστημα.
Απαιτείται σαφήνεια των συστημάτων
"Ωστόσο, τα πλήρη οφέλη των ADAS για την ασφάλεια δεν θα πραγματοποιηθούν εάν δεν γίνουν πλήρως κατανοητά από τους καταναλωτές, δεν χρησιμοποιηθούν σωστά και δεν υιοθετηθούν ευρέως", δήλωσε ο Young. Παρόλο που η τεχνολογία έχει σημαντικές δυνατότητες ασφάλειας, η σύγχυση σχετικά με τη χρήση της και ακόμη και το πώς ονομάζεται εμποδίζει την αποτελεσματικότητα των ADAS, δήλωσαν αξιωματούχοι της AAA.
Πολλοί οδηγοί, για παράδειγμα, δεν έχουν τις γνώσεις για τη σωστή χρήση του adaptive cruise control, το οποίο επιτρέπει σε ένα όχημα να αλλάζει ταχύτητα ανάλογα με την κυκλοφορία χωρίς την παρέμβαση του οδηγού. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε κακή χρήση ή δυσπιστία, ιδίως σε ακραίες καταστάσεις που ξεπερνούν τις δυνατότητες του συστήματος.
Σε ένα άλλο παράδειγμα, το αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης έχει αποδειχθεί αποτελεσματικό στη μείωση των συγκρούσεων μεταξύ αυτοκινήτων όταν βρίσκονται το ένα πίσω από το άλλο, αλλά είναι λιγότερο αποτελεσματικό στην αποτροπή συγκρούσεων οχημάτων με πεζούς και ποδηλάτες. Είναι επίσης λιγότερο αποτελεσματικό στην αποτροπή των πλευρικών συγκρούσεων και των συγκρούσεων με αριστερή στροφή μπροστά από επερχόμενο όχημα, σύμφωνα με τις δοκιμές της AAA.
"Το μέλλον για τα ADAS είναι λαμπρό, αλλά δεν είναι πανάκεια", δήλωσε ο Jake Nelson, διευθυντής της AAA για την υποστήριξη της ασφάλειας της κυκλοφορίας. "Ενώ αυτές οι τεχνολογίες προσφέρουν σημαντικά οφέλη για την ασφάλεια, δεν μπορούμε να καταφέρουμε να αποφύγουμε τους τραυματισμούς και τους θανάτους από τροχαία ατυχήματα στους δρόμους των ΗΠΑ".
Η πρόβλεψη της AAA για τις ζωές που σώζονται και τους τραυματισμούς που αποτρέπονται προήλθε από ένα μοντέλο που ανέπτυξαν ερευνητές του Πανεπιστημίου της Βόρειας Καρολίνας. Εκτίμησαν τα μελλοντικά οφέλη για την ασφάλεια από τα συστήματα προειδοποίησης σύγκρουσης, την αυτόματη πέδηση έκτακτης ανάγκης, το adaptive cruise control και τα συστήματα δυναμικής υποβοήθησης οδήγησης που εγκαθίστανται σε όλα τα αμαξώματα ελαφρών οχημάτων.
Ανέπτυξαν εκτιμήσεις χρησιμοποιώντας δεδομένα ατυχημάτων από το 2017 έως το 2019 συν μια ετήσια αύξηση λόγω της αύξησης των μετακινήσεων των οχημάτων. Σημειώθηκε πάντως στην έκθεση πως τα ευρήματα "υπόκεινται σε σημαντική αβεβαιότητα".
Χαρακτηριστικά αναφέρθηκε πως "τα μελλοντικά οφέλη των ADAS στην ασφάλεια στον πραγματικό κόσμο θα επηρεαστούν από πολλούς παράγοντες, συμπεριλαμβανομένων των ρυθμών υιοθέτησης, χρήσης και ανάπτυξης αυτών των τεχνολογιών".
Η υψηλή υιοθέτηση και χρήση θα αυξήσει τα οφέλη. Αν όμως η τεχνολογία εισέλθει αργά στον πληθυσμό των ταξινομημένων οχημάτων ή αν οι οδηγοί βρουν και χρησιμοποιήσουν τρόπους για να αποφεύγουν την τεχνολογία, τα ADAS θα είναι λιγότερο αποτελεσματικά.
Σοβαρό πρόβλημα τα τροχαία ατυχήματα
Σύμφωνα πάντως με την ΑΑΑ, ακόμη και στο πιο αισιόδοξο σενάριο, τα ατυχήματα θα παραμείνουν ένα σοβαρό πρόβλημα. "Περισσότεροι από 73 εκατομμύρια άνθρωποι θα εξακολουθούσαν να τραυματίζονται και σχεδόν 850.000 θα εξακολουθούσαν να πεθαίνουν σε ατυχήματα κατά την ίδια περίοδο των 30 ετών", αναφέρει η έκθεση.