Αυτές είναι οι 10 πιο κερδοφόρες εταιρείες αυτοκινήτων

Κατασκευαστές αυτοκινήτων από την Ιαπωνία, την Νότια Κορέα και την Κίνα προβάλλουν διαρκώς τον μεγάλο όγκο πωλήσεων αλλά τελικά άλλοι κατασκευαστές είναι πολύ πιο κερδοφόροι

Συχνά ακούμε για την Toyota που εδώ και καιρό είναι η εταιρεία με τις μεγαλύτερες πωλήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο. Αυτό σημαίνει ότι είναι και η πιο κεδροφόρα; Όχι απαραίτητα, όπως δεν σημαίνει ότι είναι και πιο κερδοφόρα π.χ. η κινεζική BYD (παρεμπιπτόντως Toyota και BYD συνεργάζονται πλέον) που κάνει μεγάλο όγκο πωλήσεων.

Οι κερδοφόρες εταιρείες αυτοκινήτων είναι άλλες και για την μία εξ αυτών έχουμε ήδη μιλήσει και είναι η Tesla -όταν είχαμε δημοσιεύει το κέρδος ανά αυτοκίνητο το νούμερο ήταν τόσο εντυπωσιακό που πολλοί αναγνώστες θεώρησαν ότι κάναμε λάθος. Όμως ποιες είναι τελικά οι πιο κερδοφόρες αυτοκινητοβιομηχανίες; Βασικό κριτήριο είναι το κέρδος ανά αυτοκίνητο. Και εδώ η εικόνα είναι πολύ διαφορετική σε σχέση με τις εταιρείες που κάνουν μεγάλες πωλήσεις. 

Η Ευρώπη ξέρει από κέρδος

Το πρώτο ενδιαφέρον συμπέρασμα από τα στοιχεία που υπάρχουν είναι ότι επτά ευρωπαϊκοί κατασκευαστές ηγούνται της κατάταξης κερδοφορίας σε σύγκριση με κατασκευαστές από άλλες περιοχές. Το 2022, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες πραγματοποίησαν σχεδόν 79 δισεκατομμύρια ευρώ λειτουργικά κέρδη, σε σύνολο εσόδων άνω των 804 δισεκατομμυρίων ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι το συνδυασμένο λειτουργικό τους περιθώριο κέρδους ήταν 9,8%. Το αποτέλεσμα ήταν το καλύτερο μεταξύ όλων των περιφερειών, και μάλιστα 0,5 μονάδες υψηλότερο από τα αποτελέσματα του 2021.

Μία εξήγηση παρά τους σχετικά χαλεπούς καιρούς είναι η ικανότητα αυτών των εταιρειών να μετατρέπουν ένα πρόβλημα σε ευκαιρία. Το κύριο ζήτημα που είχαν να αντιμετωπίσουν όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου το 2022 ήταν η κρίση στην αλυσίδα εφοδιασμού. Η παραγωγή δεν ήταν δυνατή με υψηλούς ρυθμούς, επειδή δεν υπήρχαν διαθέσιμα εξαρτήματα/ημιαγωγοί. Οι καταναλωτές σε όλο τον κόσμο αναγκάστηκαν να περιμένουν πολλούς μήνες για να αποκτήσουν το νέο τους αυτοκίνητο. 

Αν και η κατάσταση αυτή είχε αρνητικό αντίκτυπο στις πωλήσεις, ήταν η καλύτερη ευκαιρία για τους κατασκευαστές να μειώσουν τα αποθέματα, να αυξήσουν την αποδοτικότητα της παραγωγής και, κατά συνέπεια, να βελτιώσουν την κερδοφορία τους. Τόσο οι κατασκευαστές όσο και οι καταναλωτές έμαθαν να ζουν με τη νέα πραγματικότητα, και ενώ για τους δεύτερους εξακολουθεί να είναι οδυνηρή, οι πρώτοι τη συνήθισαν και την αξιοποίησαν.

Ποιες ήταν οι πιο κερδοφόρες αυτοκινητοβιομηχανίες το 2022

H Ferrari είναι αχτύπητη και εξακολουθεί να είναι ο απόλυτος βασιλιάς των κερδών. Αν και το λειτουργικό περιθώριο κέρδους μειώθηκε κατά μία ποσοστιαία μονάδα μεταξύ 2021 και 2022, η ιταλική εταιρεία κατασκευής σούπερ αυτοκινήτων είναι ασυναγώνιστη, ακόμη και σε σύγκριση με την Tesla, την δεύτερη στην κατάταξη.

Πέρυσι, η Ferrari παρέδωσε 13.221 νέα αυτοκίνητα σε όλο τον κόσμο, συμβάλλοντας σε συνολικά έσοδα ύψους 5,09 δισ. ευρώ. Από αυτό το σύνολο, η εταιρεία κέρδισε 1,22 δισ. ευρώ μετά την πληρωμή των λειτουργικών εξόδων. Με άλλα λόγια, η Ferrari κέρδισε 24 σεντς από κάθε 1 ευρώ πωλήσεων. Πρόκειται για πολλά χρήματα σε σύγκριση με τον μέσο όρο του κλάδου που είναι 7,6 σεντς. Και τα καλύτερα δεν έχουν έρθει ακόμα, καθώς το SUV Purosangue τώρα ξεκινήσε την πορεία του. Ακόμα πιο απλά; Η Ferrari κερδίζει 92.369 ευρώ για κάθε αυτοκίνητο που πουλάει!

Ferrari Purosangue

Η Tesla ήταν η δεύτερη πιο κερδοφόρα. Το περιθώριο κέρδους της Tesla έκανε άλμα από 12,1% το 2021 σε 16,8% το 2022. Η εταιρεία του Musk είναι μία από τις σπάνιες περιπτώσεις κερδοφορίας στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων. Η άυξηση πωλήσεων, η μη ανάπτυξη νέων αυτοκινήτων (το Model Y είναι το τελευταίο και παρουσιάστηκε το 2019) και η μεγαλύτερη οικονομία κλίμακας εξηγούν την αύξηση της κερδοφορίας. Αποτέλεσμα; Η Tesla κερδίζει 9.684 ευρώ σε κάθε πώληση. 

Tesla Model Y

H Mercedes-Benz είναι στην τρίτη θέση με κέρδος 7.135 ευρώ ανά αυτοκίνητο, ακολουθεί η BMW με κέρδος 5.834 ευρώ για κάθε αυτοκίνητο που πουλάει και την πεντάδα κλείνει η Stellantis (14 φίρμες μεταξύ αυτών Peugeot, Citroen, Opel, Fiat, Jeep κ.α.) με κέρδος 3.610 ανά αυτοκίνητο. 

Οι εταιρείες που κλείνουν την δεκάδα κατά σειρά είναι: VW Group (2.677 ευρώ), Isuzu (2.139 ευρώ), Subaru (1.965 ευρώ), Hyundai-Kia (1.836 ευρώ) και Honda (1.740 ευρώ). 

Επειδή τις αναφέραμε να τονίσουμε ότι η Toyota είναι στην 11η θέση με κέρδος 1.737 ευρώ ανά αυτοκίνητο και η BYD στην 13 θέση με κέρδος 1.558 ευρώ ανά αυτοκίνητο. Μια ακόμα απλοποίηση για να καταλάβετε τι συμβαίνει: Η Toyota πρέπει να πουλήσει 53 αυτοκίνητα για να έχει το κέρδος που πετυχαίνει η Ferrari με την πώληση ενός αυτοκινήτου. 

Και η Κίνα;

Είναι δύσκολο να έχουμε πλήρη εικόνα της κινεζικής βιομηχανίας, καθώς πολλές από τις μεγάλες εταιρείες της παράγουν επίσης αυτοκίνητα για τις δυτικές μάρκες μέσω κοινοπραξιών. Παρόλα αυτά, από τις ελάχιστες περιπτώσεις όπου υπάρχουν μεμονωμένες πληροφορίες, η κατάσταση είναι αρκετά ανάμεικτη. Η Great Wall σημείωσε την υψηλότερη κερδοφορία με 6,8%, ακολουθούμενη από τις BYD και Geely. Αντίθετα, η Xpeng και η NIO, οι δύο νεοσύστατες επιχειρήσεις EV, είδαν μεγάλες απώλειες το 2022.

Καθώς συνεχίζουν να κερδίζουν έδαφος όχι μόνο στην Κίνα (όπου οι κινεζικές μάρκες αποτελούσαν το 52% των νέων ελαφρών οχημάτων πέρυσι), αλλά και στο εξωτερικό, θα αρχίσουμε να βλέπουμε καλύτερα αποτελέσματα τα επόμενα χρόνια. Μέχρι στιγμής, έχουν καταφέρει να ανθίσουν χάρη στην ισχυρή υποστήριξη από την κυβέρνηση και τη σταθερή τοπική ζήτηση. Τώρα πολλοί από αυτούς τους ομίλους αυτοκινήτων είναι έτοιμοι να εισέλθουν στη δεύτερη φάση της εξέλιξής τους, η οποία είναι να βγάλουν χρήματα και να επεκταθούν παγκοσμίως.

Θα πέσει η κεδροφορία το 2023

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες που είχαν τις καλύτερες οικονομικές επιδόσεις ήταν εκείνες που εστίασαν τους πόρους τους στα πιο κερδοφόρα προϊόντα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι λίστες αναμονής για ένα ολοκαίνουργιο αυτοκίνητο ήταν διαφορετικές ανάλογα με το μοντέλο.

Ωστόσο, αυτό είναι πιθανό να αλλάξει προς το χειρότερο το 2023. Οι πληθωριστικές πιέσεις στις οικονομίες, οι αυξανόμενες γεωπολιτικές εντάσεις και ο πρόσφατος πόλεμος τιμών που ξεκίνησε η Tesla θα περιπλέξουν τα πράγματα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Είναι απίθανο να δούμε αυτά τα επίπεδα κερδοφορίας μέχρι το τέλος του 2023.

Με πληροφορίες από το car industry analysis και τα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών. 

Διαβάστε ακόμα: 
 - Δοκιμή Toyota Corolla Cross 2.0L Hybrid 4x4: Γιατί αυτό και όχι το Corolla;
 - BYD Seagull: Tο ηλεκτρικό αυτοκίνητο των 9.600 ευρώ
 - Το καλύτερο video της Lamborghini Revuelto μέχρι τώρα
 - Πώς γίνεται με το Hyundai e-Corner να παρκάρεις παντού