
Η Αμερικανική Ένωση Αυτοκινήτου (AAA) διεξήγαγε προσφάτως μια έρευνα σχετικά με την υπνηλία πίσω από το τιμόνι που κατέδειξε κάποια ανησυχητικά αποτελέσματα. Χρησιμοποιώντας έναν προσομοιωτή οδήγησης, οι ερευνητές δημιούργησαν μια νυχτερινή διαδρομή 240 χιλιομέτρων στον αυτοκινητόδρομο την οποία θα έπρεπε να ολοκληρώσουν οι συμμετέχοντες.
Στόχος για τους εκπονητές της έρευνας ήταν η παρακολούθηση της κούρασης των οδηγών και το πόσο συχνά έκλειναν τα μάτια τους. Για τους συμμετέχοντες είχε ορισθεί κι ένα ισχυρό κίνητρο: Όσο πιο γρήγορα ολοκλήρωνε κάποιος την προκαθορισμένη απόσταση, τόσο περισσότερα χρήματα θα ελάμβανε.

Στην συγκεκριμένη διαδρομή υπήρχαν επίσης και προσομοιωμένες στάσεις κάθε 20 μίλια που επέτρεπαν στους συμμετέχοντες να κάνουν ένα διάλειμμα από την οδήγηση, έτσι ώστε να κοιμηθούν, να πάρουν ένα σνακ ή να πιουν έναν καφέ. Το πρώτο ανησυχητικό εύρημα ήταν ότι ελάχιστοι έκαναν διαλείμματα. Ακόμα και μεταξύ εκείνων που δήλωσαν ότι αισθάνονταν πολύ νυσταγμένοι, συνέχισαν να οδηγούν αγνοώντας τα 3/4 των στάσεων ανάπαυσης που είχαν στη διάθεσή τους.
Η μελέτη διαπίστωσε επίσης ότι οι οδηγοί υποτιμούσαν το πόσο κουρασμένοι ήταν. Μπορούσαν να αναγνωρίσουν ότι ήταν νυσταγμένοι, αλλά συχνά υποτιμούσαν το επίπεδο της υπνηλίας τους. Όσοι έκλεισαν τα μάτια τους για τουλάχιστον 15 δευτερόλεπτα εξακολουθούσαν να δηλώνουν μετέπειτα πως το επίπεδο υπνηλίας τους ήταν χαμηλό.
Λανθασμένη αξιολόγηση
Ως εκ τούτου, οι οδηγοί της έρευνας όχι μόνο πίεζαν τον εαυτό τους να συνεχίσουν να οδηγούν ενόσω ήταν κουρασμένοι, αλλά επίσης δεν μπόρεσαν στην πραγματικότητα να αξιολογήσουν το πόσο νυσταγμένοι ήταν. Μπορεί στην συγκεκριμένη μελέτη το κίνητρο να ήταν τα χρήματα όμως σε ρεαλιστικές συνθήκες πολλοί οδηγοί επικαλούνται άλλα κίνητρα για να φτάσουν στον προορισμό τους χωρίς να σταματήσουν. Και αυτό οδηγεί σε έναν τρομακτικό αριθμό τροχαίων ατυχημάτων.

Το Ίδρυμα AAA Foundation for Traffic Safety στις ΗΠΑ εκτιμά ότι ποσοστό από 16% έως 21% όλων των θανατηφόρων τροχαίων που συμβαίνουν στους αμερικάνικους δρόμους αφορά κουρασμένους οδηγούς.
"Η υπνηλία κατά την οδήγηση είναι μια επικίνδυνη μορφή εξασθένισης και δεν επιλύεται ούτε βελτιώνεται με τη συνέχιση της οδήγησης", δήλωσε ο Dr. David Yang, πρόεδρος και εκτελεστικός διευθυντής του ιδρύματος, για να συνεχίσει: "Στόχος μας είναι να βοηθήσουμε τους οδηγούς να μάθουν να προσέχουν τα πρώιμα σημάδια της υπνηλίας, ώστε να μπορούν να σταματήσουν, να ξεκουραστούν και στη συνέχεια να συνεχίσουν το ταξίδι τους με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ασφάλεια".