Νέα διάταξη: Κακούργημα η πρόκληση τροχαίου με υπερβολική ταχύτητα

Μέχρι πρόσφατα όσοι προκαλούσαν τροχαία ατυχήματα ή δυστυχήματα εξαιτίας υπερβολικής ταχύτητας κατηγορούνταν για πλημμέλημα και αφήνονταν ελεύθεροι. Αυτό άλλαξε με νέα διάταξη

Τροχαίο δυστύχημα

Αυστηροποίηση της ποινής (έως και άνω των 10 ετών κάθειρξη) και αναβάθμιση της κατηγορίας σε κακούργημα για οδηγούς που ξεπερνούν κατά πολύ το όριο ταχύτητας και προκαλούν τροχαία ατυχήματα ή δυστυχήματα, επιφέρει διάταξη η οποία τροποποιεί τον Ποινικό Κώδικα. Η πρόβλεψη εισάγεται για πρώτη φορά στον Π.Κ. και περιλαμβάνεται σε νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης για την Εθνική Σχολή Δικαστικών Υπαλλήλων, το οποίο τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση.

Κακούργημα και όχι πλημμέλημα η πρόσκληση τροχαίου λόγω υπερβολικής ταχύτητας

Με τη διάταξη μπαίνει φρένο στην αντιμετώπιση υπαιτίων τροχαίου με σωματικές βλάβες ή θάνατο, οι οποίοι με το υφιστάμενο νομικό καθεστώς κατηγορούνταν για πλημμελήματα και αφήνονταν ελεύθεροι με την άδεια οδήγησης στο χέρι.

Ενδεικτική είναι η σοκαριστική περίπτωση τροχαίου που συνέβη πρόσφατα στην Παλαιόχωρα Ημαθίας και οδήγησε στον θάνατο μία 15χρονη και στο νοσοκομείο τη μητέρα της και την ανήλικη αδελφή της. Ο δράστης εγκατέλειψε το σημείο του τροχαίου και παραδόθηκε μετά την παρέλευση του αυτοφώρου, δηλώνοντας πως "δεν αντιλήφθηκα ότι τις παρέσυρα", ότι δεν βρισκόταν υπό την επήρεια αλκοόλ, όπως επίσης και ότι δεν κινούνταν με ιλιγγιώδη ταχύτητα και αφέθηκε ελεύθερος!

Η δικογραφία σε βάρος του αφορούσε πλημμελήματα για ανθρωποκτονία από αμέλεια, σωματικές βλάβες κατά συρροή από αμέλεια και εγκατάλειψη τροχαίου.

Αίτημα από συγγενείς θυμάτων η νέα διάταξη

Η διάταξη ικανοποιεί ένα πάγιο αίτημα συγγενών θυμάτων που έχασαν τη ζωή τους στην άσφαλτο εξαιτίας υπερβολικής ταχύτητας οχημάτων. Σχετικό αίτημα προς τους αρμόδιους υπουργούς είχε υποβληθεί προ μηνών μετά τον θάνατο του 21χρονου πολίστα, Αδαμάντιου Μαντή, ο οποίος έχασε τη ζωή του σε τροχαίο δυστύχημα, στην Λεωφόρο Ποσειδώνος, στο ύψος του Ελληνικού.

Η μητέρα του, διά μέσου του δικηγόρου της Γιάννη Μαρακάκη, είχε ζητήσει προς τους υπουργούς Δικαιοσύνης και Προστασίας του Πολίτη να γίνει κακούργημα η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η παραβίαση STOP, αλλά και η οδήγηση πάνω από το όριο ταχύτητας εντός του αστικού ιστού.

Κάτι που γίνεται πράξη με την προωθούμενη διάταξη, η οποία καθορίζει το όριο ταχύτητας σε αυτοκινητοδρόμους, κατοικημένες περιοχές ή σε άλλο οδικό δίκτυο και προβλέπει αυστηρές ποινές.

Τι προβλέπει η διάταξη

Ειδικότερα, ορίζει κάθειρξη έως δέκα έτη αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τη βαριά σωματική βλάβη ή προκάλεσε σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις, κάθειρξη τουλάχιστον δέκα ετών αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο άλλου, ενώ αν προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει ισόβια κάθειρξη.

Αναλυτικά το άρθρο:

Άρθρο 56 Επικίνδυνη οδήγηση – Υπέρβαση επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας – Τροποποίηση άρθρου 290Α ΠΚ

Στην παρ. 1 του άρθρου 290A του Ποινικού Κώδικα (ν. 4619/2019, Α΄ 95) προστίθεται περ. γ’ και το άρθρο 290Α διαμορφώνεται ως εξής:

"Άρθρο 290Α

Επικίνδυνη οδήγηση

Όποιος κατά τη συγκοινωνία στους δρόμους ή στις πλατείες: α) οδηγεί όχημα μολονότι δεν είναι σε θέση να το πράξει με ασφάλεια εξαιτίας της κατανάλωσης οινοπνεύματος ή χρήσης ναρκωτικών ουσιών ή λόγω σωματικής ή πνευματικής εξάντλησης ή β) οδηγεί όχημα σε εθνικές ή περιφερειακές οδούς αντίστροφα στο ρεύμα της εκάστοτε κατεύθυνσης ή σε πεζοδρόμους, πεζοδρόμια ή πλατείες, ή οδηγεί όχημα που είναι τεχνικά ανασφαλές ή με ανασφαλή τρόπο φορτωμένο ή προβαίνει κατά την οδήγηση σε επικίνδυνους ελιγμούς ή μετέχει σε αυτοσχέδιους αγώνες, ή) οδηγεί όχημα) σε αυτοκινητόδρομο ή σε οδό ταχείας κυκλοφορίας με ταχύτητα που υπερβαίνει το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας κατά τουλάχιστον 60 χλμ ανά ώρα και αν πρόκειται για λεωφορείο ή φορτηγό αυτοκίνητο κατά τουλάχιστον 30 χλμ ανά ώρα, ii) εντός κατοικημένης περιοχής ή σε άλλο οδικό δίκτυο με ταχύτητα που υπερβαίνει το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας κατά τουλάχιστον 40 χλμ ανά ώρα και αν πρόκειται για λεωφορείο ή φορτηγό αυτοκίνητο κατά τουλάχιστον 20 χλμ ανά ώρα, ή δ) οδηγεί όχημα στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης (Λ.Ε.Α.) εκτός των περιπτώσεων αποκλειστικού προορισμού της, τιμωρείται, αν δεν προβλέπονται βαρύτερες κυρώσεις σε άλλες διατάξεις:

αα) με φυλάκιση έως τρία (3) έτη αν από την πράξη μπορεί να προκύψει κοινός κίνδυνος σε ξένα πράγματα,

ββ) με φυλάκιση τουλάχιστον ενός (1) έτους αν από την πράξη μπορεί να προκύψει κίνδυνος για άνθρωπο,

γγ) με κάθειρξη έως δέκα (10) έτη αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τη βαριά σωματική βλάβη ή προκάλεσε σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις,

δδ) με κάθειρξη τουλάχιστον δέκα (10) ετών αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο άλλου.

Αν προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει ισόβια κάθειρξη.

Όποιος στις περιπτώσεις της προηγούμενης παραγράφου οδηγεί επικίνδυνα από αμέλεια και από την πράξη του αυτή μπορεί να προκύψει κοινός κίνδυνος για ξένα πράγματα ή κίνδυνος για άνθρωπο, τιμωρείται με φυλάκιση έως δύο (2) έτη ή χρηματική ποινή".

Του Παναγιώτη Στάθη / capital.gr

ΤΗΕ FUTURE OF DRIVING

Όταν η πολυτέλεια συναντά την τεχνολογική υπεροχή

Best of Network