
Γνώριζες ότι το τμήμα "i" της BMW (δηλαδή τα αμιγώς ηλεκτρικά) ήταν κάπως "εκτός σχεδιασμού" της φίρμας; Την εποπτεία του είχε ένας μηχανικός ονόματι Ulrich Kranz -ο οποίος στη συνέχεια πήγε στην EV start-up Canoo και τώρα ηγείται του αιώνια κυοφορούμενου προγράμματος αυτοκινήτων της Apple. Πρόσφατα συνaντήσαμε τον Kai Langer, τώρα επικεφαλής του BMW i Design (και μουσικό μερικής απασχόλησης), ο οποίος ήταν ένας από τους λίγους που το γνώριζαν το 2008. "Όλοι είδαμε ότι ήταν η ευκαιρία της ζωής μας", λέει. "Ήταν σαν να βρισκόμαστε σε ένα ταχύπλοο που τρέχει δίπλα σε ένα τεράστιο πλοίο".

Τα ριζοσπαστικά ηλεκτρικά
Ήταν μια άσκηση αναστάτωσης πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ, ένα γιγαντιαίο άλμα πίστης από ένα εταιρικό μεγαθήριο. Εκπληκτικό, όμως, πόσο γρήγορα τα πράγματα τακτοποιούνται. "Αυτό που ήταν σοκ τότε δεν είναι τόσο σοκαριστικό σήμερα", λέει ο Langer. "Θα άκουγες στη συνέχεια πιο παραδοσιακούς μάνατζερ να λένε, 'πρέπει να το κάνουμε με αυτόν τον τρόπο!'. Ήταν όπως όταν πρωτοεμφανίστηκαν οι Sex Pistols, ήταν ο εχθρός. Τώρα το πανκ είναι μέρος της κοινωνίας. Αυτό σημαίνει ότι η νοοτροπία μεγαλώνει. Ακόμα και τα πιο συντηρητικά μυαλά τότε, που θεωρούσαν ότι το electro-mobility ήταν σκουπίδια, λοιπόν, είναι ξεκάθαρο ότι αυτό απλά δεν υπάρχει πια".
Αυτό μας φέρνει στο BMW iX, αναμφισβήτητα το πιο αμφιλεγόμενο αυτοκίνητο που έχει φτιάξει ποτέ η BMW, ένα όχημα που έχει δεχτεί κριτική από όλες τις γωνιές του διαδικτύου και των social media.
Μέρος της δουλειάς η προβοκατόρικη σχεδίαση
"Λατρεύω τους ανθρώπους που μιλούν γι' αυτό, ακόμα και όταν είναι σκληροπυρηνικό", λέει ο Langer. "Η πρόκληση συναισθημάτων είναι μέρος της δουλειάς μας, κατά προτίμηση θετικών. Αν κάτι που έχουμε κάνει γίνεται δεκτό ουδέτερα, τότε δεν έχουμε κάνει σωστά τη δουλειά μας. Γνωρίζουμε τις συμβάσεις του καλού σχεδιασμού αυτοκινήτων, αλλά ποιος θέτει τους κανόνες; Και ποιος θέτει τους κανόνες για τα επόμενα 100 χρόνια;

Ο Μιχαήλ Άγγελος και η ελληνική γλυπτική, η χρυσή τομή, ναι, υπάρχουν αρχές στην τέχνη και τον σχεδιασμό. Αλλά ποιος λέει ότι οι κανόνες, αυτοί που προέρχονται από υποκειμενική αίσθηση και συναισθήματα, είναι οι μόνοι που θα ισχύουν για πάντα; Υπάρχουν τόσα άλλα πράγματα που δεν έχουν ανακαλυφθεί, που πρέπει να ανακαλύψουμε".
Το i4 είναι πιο συμβατικό, ένα αυτοκίνητο που σύμφωνα με τον Langer αποτελεί μέρος μιας "ήπιας μεταμόρφωσης"."Αν αισθάνεστε ασφαλείς στην περιοχή που εργάζεστε, δεν εργάζεστε στη σωστή περιοχή. Πάντα να μπαίνεις λίγο πιο βαθιά στο νερό από ό,τι αισθάνεσαι ότι είσαι ικανός να είσαι. Πηγαίνετε λίγο έξω από το βάθος σας. Και όταν δεν αισθάνεστε ότι τα πόδια σας αγγίζουν ακριβώς τον πυθμένα, βρίσκεστε ακριβώς στο σωστό σημείο για να κάνετε κάτι συναρπαστικό".
