
Στις 29 Ιουνίου οι χώρες της EE συμφώνησαν με το σχέδιο για απαγόρευση πώλησης αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες από το 2035 -στο πλαίσιο μείωσης των εκπομπών CO2. Τότε είχαμε αναφέρει ότι κατασκευαστές supercars δεν θα χρειαστεί να πιάσουν τους ίδιους στόχους μείωσης εκπομπών CO2 -αυτό που στον κόσμο της αυτοκίνησης είναι γνωστό ως "τροπολογία Ferrari". Τώρα θα αναφερθούμε πιο συγκεκριμένα στους λόγους εξαίρεσης αυτών των εταιρειών.
Aston Martin, Ferrari, Lamborghini, McLaren κ.α. σε άλλο "καθεστώς"
Στους κατασκευαστές supercars και niche οχημάτων δόθηκε περισσότερος χρόνος για την μετάβαση σε συστήματα κίνησης μηδενικών εκπομπών, αφού η ΕΕ συμφώνησε να μεταθέσει το τέλος της ειδικής ρύθμισης για το CO2 μέχρι το τέλος του 2035.

Αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Ferrari, η McLaren και η Aston Martin θα έπρεπε να πληρούν αυστηρότερα όρια ήδη από το 2029. Αντ' αυτού, η παρέκκλιση που επιτρέπει στις μάρκες που πωλούν λιγότερα από 10.000 αυτοκίνητα ή 22.000 φορτηγά στην Ευρώπη να διαπραγματευτούν συγκεκριμένους στόχους CO2, θα διαρκέσει έξι ακόμη χρόνια.
Η χρονική παράταση θεωρείται παραχώρηση προς την Ιταλία, έδρα της Ferrari, της Lamborghini και της Pagani. Να θυμήσουμε ότι η Ιταλία ήταν μία από τις πέντε ευρωπαϊκές χώρες που υποστήριζαν την παράταση της προθεσμίας μέχρι το 2040.

"Όσον αφορά τους εξειδικευμένους παραγωγούς, η εξαίρεση ισχύει μέχρι το τέλος του 2035", δήλωσε η Agnes Pannier-Runacher, υπουργός ενεργειακής μετάβασης στη Γαλλία, απαντώντας σε ερώτηση σε συνέντευξη Τύπου μετά τη συμφωνία της ΕΕ.
Η σημασία του ήχου και τα plug-in υβριδικά supercars
Οι κατασκευαστές supercars, όπως η Ferrari, δυσκολεύτηκαν περισσότερο να μειώσουν το CO2. Λογικό, η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση σημαίνει περισσότερο βάρος -εξαιτίας της μπαταρίας-, ενώ και οι πελάτες αυτών των αυτοκινήτων θέλουν να ακούν τον ήχο ενός πολυκύλινδρου V κινητήρα. Είναι ένας βασικός λόγος που καταθέτουν ποσά αντίστοιχα με το κόστος ενός τριαριού στον Χολαργό. Η απουσία ήχου στα αυτοκίνητα δεν είναι πλέον φθηνή αλλά σίγουρα είναι λιγότερο γοητευτική -και ακριβή- από τον ήχο ενός V6, V8 ή V12.

Φίρμες όπως η McLaren και η Ferrari έχουν λανσάρει plug-in υβριδικά supercars, αλλά οι οδηγοί τους σιγά μην δεν πατάνε το γκάζι στο πάτωμα, η μπαταρία θα αδειάζει σε dt και οι εκπομπές CO2 θα είναι όπως ενός "παραδοσιακού" supercar.
Η νίκη της ESCA
Η παράταση της παρέκκλισης αποτελεί νίκη για την Ένωση ευρωπαίων κατασκευαστών αυτοκινήτων μικρής παραγωγής (ESCA), η οποία εκπροσωπεί μάρκες όπως οι McLaren, Aston Martin, Bugatti, Pagani, Koenigsegg, Ineos Automotive και Rimac (αλλά όχι την Ferrari και την Lamborghini).
Η οργάνωση με έδρα τις Βρυξέλλες και το Λονδίνο έχει υποστηρίξει ότι πρέπει να εφαρμοστούν ειδικοί κανόνες επειδή ο κύκλος ζωής των υπεραυτοκινήτων είναι μεγαλύτερος, έχουν περιορισμένο συνολικό αντίκτυπο στις εκπομπές και οι μάρκες διαθέτουν περιορισμένους πόρους.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες μικρής παραγωγής έχουν ανακοινώσει σχέδια για ηλεκτρικά οχήματα τους τελευταίους μήνες, με πιο πρόσφατη την Lamborghini, της οποίας ο διευθύνων σύμβουλος Stephan Winkelmann δήλωσε αυτή την εβδομάδα στην εφημερίδα Il Sole 24 Ore ότι η θυγατρική του ομίλου Volkswagen θα παρουσιάσει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μέχρι το τέλος της δεκαετίας στο πλαίσιο μιας επένδυσης ηλεκτροκίνησης ύψους 1,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Η Ferrari, εν τω μεταξύ, έχει δηλώσει ότι θα παρουσιάσει το πρώτο της αμιγώς ηλεκτρικό το 2025.
Γιατί είναι σωστό να μην ισχύουν οι ίδιες εκπομπές ρύπων για τα supercars
Η πίεση να είναι αμιγώς ηλεκτρικά και τα supercars δεν έχει νόημα για καθαρά περιβαλλοντικούς λόγους, υποστήριξε ο Phillippe Houchois, παγκόσμιος αναλυτής αυτοκινήτων στην επενδυτική τράπεζα Jefferies. "Η τοποθέτηση μιας μεγάλης μπαταρίας σε ένα supercar έχει αρνητικό αντίκτυπο στις εκπομπές κατά την κατασκευή, επειδή οδηγούνται πολύ λίγο (για να αντισταθμιστούν οι επιπλέον εκπομπές κατά την παραγωγή της μπαταρίας)" δήλωσε στο Automotive News Europe. Προφανώς έχει απόλυτο δίκιο. Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι πανάκεια και σταδιακά αυτό θα γίνει κατανοητό σε όλο και περισσότερους -κατασκευαστές και καταναλώτες.
Με πληροφορίες από Automotive News