Η Ιταλία, η Πορτογαλία, η Σλοβακία, η Βουλγαρία και η Ρουμανία θέλουν να καθυστερήσουν κατά πέντε χρόνια το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ουσιαστική απαγόρευση της πώλησης νέων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων από το 2035, σύμφωνα με έγγραφο που είδε το Reuters.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση και το 2035
Η πολιτική αυτή αποτελεί βασικό πυλώνα των σχεδίων της ΕΕ για την αντιμετώπιση των αυξανόμενων εκπομπών ρύπων από τις μεταφορές και την επιτάχυνση της μετάβασης στα ηλεκτρικά οχήματα, καθώς προσπαθεί να μειώσει τις καθαρές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου -σε επίπεδο οικονομίας- κατά 55% έως το 2030, από τα επίπεδα του 1990.
Η πρόταση για τις εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων, που διατυπώθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή πέρυσι, θα απαιτούσε μείωση των εκπομπών CO2 κατά 100% από τα νέα αυτοκίνητα έως το 2035, καθιστώντας αδύνατη την πώληση οχημάτων που κινούνται με ορυκτά καύσιμα στην ΕΕ από εκείνη την ημερομηνία.
Τι αναφέρει το έγγραφο των 5 χωρών
Οι υπουργοί των χωρών της ΕΕ σχεδιάζουν να συμφωνήσουν σχετικά με τη θέση τους την επόμενη εβδομάδα, πριν διαπραγματευτούν τον τελικό νόμο με το κοινοβούλιο της ΕΕ -το οποίο υποστήριξε την απαγόρευση του 2035 σε ψηφοφορία αυτόν τον μήνα.
Σε έγγραφο που κυκλοφόρησε μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ, οι πέντε χώρες ζήτησαν αντ' αυτού μείωση του CO2 των αυτοκινήτων κατά 90% έως το 2035 και επίτευξη του στόχου του 100% έως το 2040.
Σύμφωνα με το έγγραφο ζήτησαν τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα να επιτύχουν μείωση του CO2 κατά 80% έως το 2035 και κατά 100% έως το 2040, αντί της μείωσης κατά 100% έως το 2035 που προτείνει η ΕΕ.
"Πρέπει να καθοριστούν επαρκείς και προσαρμοσμένες μεταβατικές περίοδοι", αναφέρει το έγγραφο, αναφέροντας την ανάγκη επέκτασης των υποδομών φόρτισης.
Ένας Βούλγαρος αξιωματούχος, ο οποίος δεν θέλησε να κατονομαστεί, δήλωσε ότι οι πολιτικές για το κλίμα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη οικονομικούς και κοινωνικούς παράγοντες, όπως οι "σημαντικές διαφορές" στην αγοραστική δύναμη μεταξύ των χωρών της ΕΕ.
Οι Βρυξέλλες λένε ότι η ημερομηνία του 2035 είναι κρίσιμη επειδή η μέση διάρκεια ζωής των νέων αυτοκινήτων είναι 15 χρόνια -οπότε μια μεταγενέστερη απαγόρευση θα εμπόδιζε την ΕΕ να επιτύχει καθαρές μηδενικές εκπομπές μέχρι το 2050, το παγκόσμιο ορόσημο που οι επιστήμονες λένε ότι θα απέτρεπε την καταστροφική κλιματική αλλαγή.
Ποιοι είναι υπέρ της απαγόρευσης από το 2035
Ορισμένες κυβερνήσεις της ΕΕ έχουν ταχθεί υπέρ του στόχου του 2035, αλλά ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας δήλωσε αυτή την εβδομάδα ότι η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων της ΕΕ δεν θα τον υποστηρίξει.
Η Ford και η Volvo έχουν υποστηρίξει δημοσίως το σχέδιο και η Volkswagen στοχεύει να σταματήσει να πουλάει αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης στην Ευρώπη μέχρι το 2035. Όμως, ομάδες του κλάδου, συμπεριλαμβανομένης της ACEA (η ένωση ευρωπαίων κατασκευστών αυτοκινήτων), έχουν αντιταχθεί στον στόχο του 2035, επικαλούμενες ανησυχίες, συμπεριλαμβανομένης της αβέβαιης ανάπτυξης των φορτιστών.
Παράλληλα η ΕΕ διαπραγματεύεται έναν άλλο νόμο που απαιτεί από τις χώρες να εγκαταστήσουν εκατομμύρια φορτιστές οχημάτων αυτήν την δεκαετία.
Πηγή: Automotive News / Reuters