Μα πώς το κάνει η Ferrari και ο V6 ακούγεται σαν V12;

Έχουμε απάντηση στο πώς κάνει τα "μαγικά" της η Ferrari και καταφέρνει να δίνει ήχο 12κύλινδρου κινητήρα σε 6κύλινδρο. Ναι, η μελωδία της ευτυχίας είναι τέχνη

Κάποιοι πιστεύουν πως "Η μελωδία της ευτυχίας" είναι μόνο μια ταινία και κάποιοι άλλοι -ανάμεσα σε αυτούς εσύ και εμείς- πιστεύουν ακράδαντα ότι όταν λέμε μελωδία της ευτυχίας εννοούμε τον ήχο ενός V12 κινητήρα, της Ferrari κατά προτίμηση. Και τώρα θα λύσουμε την απορία πώς γίνεται και η Ferrari 296 GTB παρότι είναι υβριδική με turbo V6 κινητήρα ακούγεται σαν ατμοσφαιρική V12.

Έχει αρκετές καινοτομίες η Ferrari 296 GTB και μέσα σε αυτές είναι και κάτι για τα αυτιά. Και δεν γράφουμε για κάποιο τρομερό ηχοσύστημα. Γράφουμε γι' αυτό το "κόλπο" που διασφαλίζει ότι οι επιβαίνοντες του ιταλικού supercar μπορούν να απολαύσουν κάθε νότα που προέρχεται από τον V6 κινητήρα 645 ίππων.

Η Ferrari λέει ότι η προσθήκη υπερσυμπιεστών και άλλων συστημάτων σταδιακά έχει αμβλύνει τους χαρακτηριστικούς ήχους των κινητήρων της, οι οποίοι χαίρουν εκτίμησης από τους πιστούς πελάτες της μάρκας -και μη πελάτες όπως εμείς και εκατομμύρια άλλοι κάτοικοι αυτού του πλανήτη. Οι μηχανικοί ήχου της Ferrari ήθελαν επίσης να διασφαλίσουν ότι ο νέος κινητήρας V6 θα μπορούσε να ταιριάζει με τους ήχους υψηλής συχνότητας ενός ατμοσφαιρικού V12.

Η λύση ήταν η χρήση ενός "θερμού σωλήνα" που ενισχύει τον ήχο από την πολλαπλή εξαγωγής, ενώ ένας "ψυχρός σωλήνας" φροντίζει για τον ήχο της εισαγωγής του αέρα (δες το σχετικό γράφημα).

Οι μελωδίες του κινητήρα διοχετεύονται στην καμπίνα πριν σιγήσουν από τα turbo του 296 GTB και το φίλτρο σωματιδίων βενζίνης.

"Οι σωλήνες λειτουργούν όπως ένα στηθοσκόπιο", δήλωσε ο ειδικός σε θέματα ήχου της Ferrari Antonio Palermo.

Και οι δύο σωλήνες διαθέτουν μια ειδική μεμβράνη που λειτουργεί ως αντηχείο (resonator). Οι ακουστικές δονήσεις ταξιδεύουν μέσα από δύο ξεχωριστά συστήματα σωλήνων, μεταφέροντας συχνότητες από το εσωτερικό του κινητήρα στην καμπίνα.

Η μεγάλη πρόκληση για τους μηχανικούς της Ferrari ήταν να κάνουν το αντηχείο όσο το δυνατόν πιο ανθεκτικό, αλλά και όσο το δυνατόν πιο ευέλικτο, ώστε να μπορεί να μεταφέρει όλες τις συχνότητες του κινητήρα, τόνισε ο Palermo χωρίς να αποκαλύψει κανένα από τα τεχνάσματα που χρησιμοποιήθηκαν για την επίτευξη αυτής της ισορροπίας. Ένα παρόμοιο σύστημα χρησιμοποιείται στην F8 και την SF90, οι οποίες διαθέτουν υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες V-8.

Κανένα τέτοιο σύστημα δεν χρησιμοποιείται στα μοντέλα της Ferrari με ατμοσφαιρικό V12 τοποθετημένο μπροστά, όπως η 812, ή στη γκάμα των αυτοκινήτων GT της μάρκας, όπως η Ferrari Roma και η Portofino M.

Υπάρχει ένα μειονέκτημα στο σύστημα της 296 GTB: Αυξάνει το συνολικό επίπεδο θορύβου στην καμπίνα, δήλωσε η Ferrari χωρίς να αποκαλύψει πόσο. Φυσικά η ιταλική φίρμα δεν ανησυχεί για τον "έξτρα" ήχο και καλά κάνει. Γνωρίζει πολύ καλά ότι οι πελάτες της πληρώνουν γι' αυτόν τον ήχο ούκ ολίγα χρήματα.

Στο βίντεο που ακολουθεί θα ακούσεις τι έχουν καταφέρει οι "μάγοι" της Ferrari και αν πατήσεις εδώ θα ακούσεις κάτι -ίσως- καλύτερο. Μια 12κύλινδρη Ferrari 250 GTO του 1964, ειδική στο ανασήκωμα του τριχωτού -το μέρος του σώματος διάλεξέ το εσύ.

 

O ήχος του κινητήρα στην Ferrari GTB
Ferrari GTB
O ήχος του κινητήρα στην Ferrari GTB
Ferrari GTB
Το εσωτερικό της Ferrari GTB