Στον βίο και την πολιτεία του -φυγόδικου πλέον- Carlos Ghosn, έχει εγγραφεί και η προσπάθειά του να "αναστήσει” το όνομα Datsun. Η αναβίωση της μάρκας αποτέλεσε μέρος της στρατηγικής του πρώην επικεφαλής της "συμμαχίας" Renault-Nissan, του ανθρώπου που πιστώνεται τη διάσωση της Nissan, πίσω στο μακρινό 1999.
Στο διάστημα που μεσολάβησε μεταξύ της παντοδυναμίας του και της πτώσης* ο Ghosn ήθελε διακαώς να επεκταθεί στις αναδυόμενες αγορές με το επαναλανσάρισμα της Datsun, στη Ρωσία και την Ινδία, μεταξύ άλλων. Η Datsun, η οποία τελικά αναβίωσε το 2013 ως μάρκα χαμηλού κόστους και τοποθετήθηκε κάτω από τη Nissan, είναι "νεκρή", αφού η μητρική ιαπωνική εταιρία έβγαλε την πρίζα από την παγκόσμια παραγωγή.
Το τελευταίο εργοστάσιο της Datsun τερμάτισε την παραγωγή των αυτοκινήτων, λιγότερο από μια δεκαετία μετά την αναβίωση της μάρκας και αφού οι προβλέψεις για πωλήσεις μεγάλου όγκου αποδείχτηκαν ευσεβείς πόθοι. Η κοινοπραξία στο Τσενάι της Ινδίας, την οποία διαχειρίζονται η Nissan και η Renault (ο εταίρος της στη "συμμαχία" Renault-Nissan Alliance), σταμάτησε την παραγωγή του πεντάθυρου μικρομεσαίου Datsun Redi-GO τον Μάρτιο, ανακοίνωσε η ιαπωνική εταιρία. Η εξέλιξη αυτή, ουσιαστικά κλείνει το κεφάλαιο της Datsun, που κάποτε έβλεπε τα οχήματα της μάρκας -εκτός από την Ινδία- να παράγονται και να πωλούνται στη Ρωσία, αλλά και την Ινδονησία
Το τελευταίο εργοστάσιο της Datsun τερμάτισε την παραγωγή των αυτοκινήτων, λιγότερο από μια δεκαετία μετά την αναβίωση της μάρκας και αφού οι προβλέψεις για πωλήσεις μεγάλου όγκου αποδείχτηκαν ευσεβείς πόθοι.
Να σημειώσουμε ότι η παραγωγή της Datsun στην Ινδονησία και τη Ρωσία είχε ήδη διακοπεί από το 2020, καθώς επίσης ότι τα Datsun πωλούνταν και στη Νότια Αφρική, μεταξύ άλλων επιλεγμένων αγορών. Η παύση λειτουργίας της μάρκας ήταν μέρος του σχεδίου αναβίωσης "Nissan Next", που εκπονήθηκε το 2020 και του οποίου στόχος είναι η βαρύτητα να δοθεί και πάλι στα μοντέλα της Nissan και στον premium χαρακτήρα της Infiniti, του πολυτελούς brand της εταιρίας.
Η Datsun έλκει τις ρίζες της από το 1931. Το όνομα χρησιμοποιήθηκε από τη Nissan για τις αγορές εκτός Ιαπωνίας, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ και της Ευρώπης. Η πρωτοεμφανιζόμενη εταιρεία έκανε θραύση πριν από περίπου πέντε δεκαετίες, με σημαία της την αξιοπιστία αλλά και μοντέλα όπως το Datsun 240Z (που, στη γηγενή αγορά διατέθηκε με το "ποιητικό" όνομα Nissan Fairlady Z). Το "Datsun" εγκαταλείφθηκε οριστικά υπέρ της Nissan το 1983. Η κίνηση αυτή αποσκοπούσε στην ενίσχυση της παγκόσμιας εταιρικής εικόνας της Nissan, αλλά οι έμποροι στις ΗΠΑ αρχικά "επαναστάτησαν" ενάντια στην ιδέα. Ωστόσο, περίπου τέσσερις δεκαετίες αργότερα, ολόκληρες γενιές (και όχι μόνο στις ΗΠΑ) έχουν μεγαλώσει χωρίς να έχουν καν ακούσει το όνομα "Datsun". Η Ελλάδα αποτελεί την εξαίρεση του κανόνα, αφού η Datsun υπήρξε από τις πρώτες εταιρίες που αντιπροσωπεύτηκαν επίσημα στη χώρα μας (μάλιστα, ο όμιλος Θεοχαράκη είναι ο παλιότερος, επίσημος αντιπρόσωπος της Datsun -και μετέπειτα Nissan- στην Ευρώπη).
Ο Ghosn αναβίωσε την Datsun σε μια προσπάθεια να εκμεταλλευτεί το momentum των αναδυόμενων αγορών, χρησιμοποιώντας παλαιότερη τεχνολογία της "συμμαχίας" Renault-Nissan, για να κατασκευάσει προσιτά μοντέλα για τις νέες μεσαίες τάξεις, που σε άλλη περίπτωση θα αγόραζαν μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Οι πωλήσεις των "αναβιωμένων" Datsun ξεκίνησαν το 2014. Την εποχή της επανεκκίνησης, η ιαπωνική επιχειρηματική εφημερίδα Nikkei ανέφερε ότι η Nissan στόχευε σε παγκόσμιο όγκο 300.000 μονάδων ετησίως, αλλά αυτός ο στόχος δεν επετεύχθη ποτέ, αφού υπολογίζεται ότι οι αθροιστικές πωλήσεις καθ' όλο το χρονικό διάστημα της επαναδραστηριοποίησης της Datsun, μόλις και μετά βίας έφτασαν τα 470.000, περίπου, οχήματα.
Ο Ghosn αναβίωσε την Datsun σε μια προσπάθεια να εκμεταλλευτεί το momentum των αναδυόμενων αγορών, χρησιμοποιώντας παλαιότερη τεχνολογία της "συμμαχίας" Renault-Nissan
Μια πηγή της Nissan ανέφερε ότι η εταιρεία εξακολουθεί εξετάζει το τι θα κάνει με το όνομα της μάρκας. Μια επιλογή ενδεχομένως να είναι η διατήρησή του για χρήση ως μάρκα ηλεκτρικών οχημάτων σε αναδυόμενες αγορές, ενώ στην Ινδία, η Nissan μετατοπίζει τις προτεραιότητές της σε μοντέλα με την επωνυμία Nissan, όπως το τοπικά κατασκευασμένο Magnite.
"Για πολλές χιλιάδες ιδιοκτήτες σε όλο τον κόσμο, η Datsun συνεχίζει να προσφέρει μια συναρπαστική οδηγική εμπειρία, αξιοπιστία στη σωστή τιμή και μεγάλη αξία", αναφέρει η Nissan σε ανακοίνωσή της και συνεχίζει: "Στο πλαίσιο της παγκόσμιας στρατηγικής μετασχηματισμού της, η Nissan εστιάζει σε βασικά μοντέλα και κατηγορίες, που αποφέρουν το μεγαλύτερο όφελος στους πελάτες, τους αντιπροσώπους και την εταιρία".
* Ο Carlos Ghosn, o άνθρωπος που το 1999 -όταν και ανέλαβε την εξυγίανση της Nissan- έκανε τη διαφάνεια επικοινωνιακή και επιχειρηματική σημαία του, συνελήφθη στα τέλη του 2018, κατηγορούμενος μεταξύ άλλων ότι απόκρυψε εισοδήματα ύψους εκατομμυρίων δολαρίων με σκοπό να φοροδιαφύγει. Στην πορεία της διωκτικής διαδικασίας, προστέθηκε ο εξίσου, αν όχι σοβαρότερος ισχυρισμός ότι μετακύλησε προσωπικές του επενδυτικές ζημίες στην Nissan.
Ο Ghosn διέφυγε στο Λίβανο (απ' όπου κατάγεται) στην εκπνοή του 2019 και ενόσω βρίσκονταν σε κατ' οίκον περιορισμό στο Τόκιο. Πλέον είναι ασφαλής, αφού ο Λίβανος δεν έχει συμφωνία έκδοσης, αλλά και περιορισμένος στη χώρα, με δεδομένο ότι εκκρεμεί εις βάρος του διεθνές ένταλμα σύλληψής του από τις γαλλικές αρχές και "red notice" από την Interpol.