
"Η οσμή είναι ένας σημαντικός παράγοντας για μια ευχάριστη εμπειρία στο αυτοκίνητο και η Nissan είναι πολύ ευαίσθητη με αυτό", δηλώνει ο Ryunosuke Ino, ο άνθρωπος που ασχολείται αποκλειστικά με την οσμή στο εσωτερικό των αυτοκινήτων της φίρμας. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι έχει το προσωνύμιο η "μύτη της Nissan".
Εργαζόμενος για 20 χρόνια στο Τεχνικό Κέντρο της Nissan στην Ιαπωνία, ως τεχνικός εμπειρογνώμονας στο τμήμα Ποιότητας Εσωτερικού Αέρα Οχημάτων, ο Ino ηγείται μιας ομάδας επιφορτισμένης με την ανάλυση και την έγκριση υλικών που χρησιμοποιούνται στα οχήματα της Nissan. Παράλληλα, ελέγχει τα συστήματα κλιματισμού του αυτοκινήτου και πώς οι μυρωδιές του οχήματος μπορούν να αλλάξουν με την πάροδο του χρόνου
Γιατί η Nissan δίνει τόσο μεγάλη σημασία στην οσμή του εσωτερικού
Γνωρίζουμε ότι η ανθρώπινη όσφρηση είναι εκπληκτικά ισχυρή και μπορεί να αναγνωρίσει εκατοντάδες χιλιάδες διαφορετικές μυρωδιές. Οι μυρωδιές ταξιδεύουν μέσω των οδών του οσφρητικού νευρώνα του σώματος στα κέντρα του εγκεφάλου εστιάζοντας στη μνήμη και τα συναισθήματα, όπως ο τροχιακός μετωπιαίος φλοιός, η αμυγδαλή και ο ιππόκαμπος. Γι' αυτό η μυρωδιά -και δη του αυτοκινήτου- μπορεί να προκαλέσει έντονες αναμνήσεις.

Σύμφωνα με μελέτες οι άνθρωποι βασίζονται περισσότερο στα μάτια τους, αλλά μπορούν να αντιληφθούν τεράστιους αριθμούς διαφορετικών μυρωδιών που μπορούν και αυτές να αφήσουν μια μόνιμη εντύπωση.
Τι ακριβώς κάνει η "μύτη της Nissan"
"Πρώτα από όλα, προσπαθώ να προσδιορίσω από πού προέρχεται η μυρωδιά", λέει ο Ryunosuke Ino. "Προσπαθώ να το εντοπίσω και να το αξιολογήσω από την οπτική γωνία του χρήστη του οχήματος, όπως όταν ανοίγω το ντουλαπάκι του συνοδηγού ή τον καθρέφτη του αλεξήλιου. Τοποθετώ τον κορμό και το κεφάλι μου όπως θα έκαναν οι επιβάτες για να κερδίσω ακριβή εντύπωση".

Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας αξιολόγησης των πτητικών οργανικών ενώσεων (VOC) στην καμπίνα ενός οχήματος, ο Ino και η ομάδα ειδικών της όσφρησης μυρίζουν τα προσκέφαλα, τα ταμπλό, τους καθρέπτες, τα ντουλαπάκια, τα αλεξήλια, τα καθίσματα, τις οροφές, τις ποτηροθήκες, τις μοκέτες και οποιοδήποτε συστατικό με μετρήσιμο άρωμα.
Γιατί τα πρώτα λεπτά είναι κρίσιμα για την οσμή
Οι έλεγχοι γίνονται συνήθως μέσα σε τρία έως πέντε λεπτά για να διασφαλιστεί η σωστή αξιολόγηση πριν η μύτη προσαρμοστεί στην εσωτερική μυρωδιά. Εάν κάτι δεν πληροί τα πρότυπα, οι έλεγχοι επαναλαμβάνονται για να προσδιοριστεί η αιτία και να γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές.
Τα καθίσματα που χρησιμοποιούν τα ίδια υλικά αξιολογούνται μεμονωμένα, καθώς μπορεί να προέρχονται από διαφορετικούς προμηθευτές με μοναδικές διαδικασίες παραγωγής. Η ομάδα του Ino στοχεύει να διασφαλίσει ότι όλοι οι επιβάτες απολαμβάνουν την ευχάριστη ατμόσφαιρα της καμπίνας, επομένως η εργασία επεκτείνεται και στους προμηθευτές ανταλλακτικών που κατασκευάζουν τα υφάσματα, τις κόλλες και τα πολυμερή που χρησιμοποιούνται στα οχήματα της Nissan.

Ποιοι άλλοι παράγοντες παίζουν ρόλο στην οσμή ενός αυτοκινήτου
Η κυκλοφορία του αέρα και η έκθεση στο ηλιακό φως είναι κρίσιμοι παράγοντες που επηρεάζουν τη μυρωδιά του αυτοκινήτου. Για τον λόγο αυτό, η ομάδα χρησιμοποιεί μια ειδική περιβαλλοντικά σφραγισμένη αίθουσα δοκιμών, ελεγχόμενη για τη θερμότητα και την υγρασία, με σύστημα φωτισμού που προσομοιώνει το έντονο ηλιακό φως.
"Θεωρούμε διάφορες συνθήκες που αντιμετωπίζουν τα αυτοκίνητα, όπως μέτριες έως υψηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος, οι οποίες μπορούν να εντείνουν τη μυρωδιά", λέει.

Πώς και γιατί κάνουν διάλειμμα οι υπεύθυνοι οσμής
Μετά τη διεξαγωγή των ελέγχων, ο Ino κάνει ένα σημαντικό διάλειμμα. Γιατί σημαντικό; Διότι είναι απαραίτητο ώστε να ομαλοποιήσει την ευαισθησία του σε όλες τις μυρωδιές. Ο Ino αλλά και κάθε μέλος της ομάδας του, έχουν διαφορετικό τρόπο "επαναφοράς".
"Ορισμένοι ειδικοί έχουν τον δικό τους τρόπο να φτάσουν σε αυτό το επίπεδο, όπως να μυρίσουν κόκκους καφέ, για να βαθμονομήσουν την όσφρησή τους. Στην περίπτωσή μου, "επαναφέρω” τη μύτη μου μυρίζοντας το χέρι μου κοντά στον αγκώνα μου. Αυτό μου είναι οικείο, επομένως με προετοιμάζει να ανιχνεύσω νέες μυρωδιές".
Ο Ino φοράει μια στολή Nissan πλυμένη χωρίς απορρυπαντικό, διασφαλίζοντας ότι οι εντυπώσεις της μυρωδιάς του είναι καθαρές και χωρίς επιρροή.
Κάθε περιοχή του πλανήτη έχει τις αγαπημένες της μυρωδίες
Οι προτιμώμενες μυρωδιές των καταναλωτών διαφέρουν ανά περιοχή, επομένως η Nissan έχει ομάδες στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη που κάνουν παρόμοιες δοκιμές.
"Τα πρότυπα μυρωδιάς της Nissan έχουν σχεδιαστεί κυρίως από εμένα ως τον παγκόσμιο επικεφαλής στην όσφρηση”, λέει. "Ωστόσο, κάθε περιοχή είναι ελαφρώς διαφορετική βάσει των αξιολογήσεων των πελατών και ο τοπικός meister παίρνει την τελική απόφαση για την αγορά του."
Ο Ino λέει ότι η ομάδα των ειδικών του στην Ιαπωνία πρέπει να περάσει μια δοκιμή που περιλαμβάνει αρώματα όπως της καραμέλας ή ακόμα και τους μίσχους λουλουδιών και επεκτείνεται σε ανεπαίσθητες διαφορές στα εσωτερικά υλικά. Παράλληλα, η Nissan παρέχει εκπαίδευση για τη βελτιστοποίηση των δεξιοτήτων ανίχνευσης οσμής της ομάδας.
Η "μύτη της Nissan" De Profundis
Γεννημένος στην Yokohama, ο Ino ενδιαφερόταν για τις μυρωδιές από την παιδική του ηλικία, αλλά πήρε το "πτυχίο" του στην όσφρηση στους δρόμους της ντόπιας Chinatown μυρίζοντας τα μπαχαρικά και τα αρώματα των καταστημάτων, συμπεριλαμβανομένου του αγαπημένου σνακ, nikuman (ψωμάκια με κρέας).
"Από μικρός, μπορούσα να μυρίζω πράγματα και ενδιαφερόμουν για τις μυρωδιές σε ό,τι έπιανα", λέει o Ino. "Έμαθα διάφορες μυρωδιές και στην Chinatown η μυρωδιά του nikuman διέφερε από κατάστημα σε κατάστημα".

H πορεία του στο συγκεκριμένο πεδίο, έδωσε στον Ino μια εκλεπτυσμένη αίσθηση όσφρησης που χρησιμοποιεί καθημερινά στη δουλειά του, αλλά προσθέτει ότι εξακολουθεί να λαμβάνει προφυλάξεις.
"Την ημέρα πριν από τον έλεγχο, προσπαθώ να μην τρώω πιάτα με σκόρδο και φαγητά με έντονες μυρωδιές".
Όταν ρωτήθηκε πώς είναι να έχεις μια όσφρηση τόσο δυνατή όπως τα σκυλιά που βρίσκουν λαθραία στα αεροδρόμια ή τις θαμμένες τρούφες στα δάση, ο Ιnο γελάει και λέει ότι η δουλειά του απαιτεί "ειδική” μύτη, αλλά και πάθος. "Είμαι πολύ ευαίσθητος με τις μυρωδιές, επομένως θα συνεχίσω να επικεντρώνομαι στη βελτίωση της μυρωδιάς των αυτοκινήτων Nissan", καταλήγει ο ιάπωνας ειδικός.