
Η Porsche διαγράφει εδώ και καιρό μια επιτυχημένη πορεία. Σε αυτή τη συνέντευξη, ο Πρόεδρος του Εκτελεστικού Συμβουλίου, Oliver Blume, εξετάζει τόσο το παρελθόν όσο και το μέλλον του κατασκευαστή σπορ αυτοκινήτων. Μια συζήτηση για την ισχυρή ομαδική εργασία, τη συνεπή στρατηγική, τον αποτελεσματικό σχεδιασμό και τη βιώσιμη λειτουργία.
Κύριε Blume, η Porsche πέτυχε και πάλι κάποια νούμερα-ρεκόρ στον όγδοο χρόνο σας ως Πρόεδρος του Εκτελεστικού Συμβουλίου και τα αποτελέσματα είναι απτά. Πώς σας κάνει να αισθάνεστε αυτή η πολυετής ιστορία επιτυχίας;
Η επιτυχία είναι πάντα το αποτέλεσμα της ομαδικής εργασίας. Και εμείς είμαστε μια ισχυρή ομάδα. Καταφέραμε να συνεχίσουμε να εξελίσσουμε την Porsche όλα αυτά τα χρόνια και να βρίσκουμε νέα κίνητρα ξανά και ξανά μετά από όλα αυτά τα χρόνια επιτυχίας.
Στο επίκεντρο όλων αυτών βρίσκονται τα προϊόντα μας, τα οποία συνδυάζουν τις αξίες της Porsche με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας. Για εμάς, το ζητούμενο είναι να ενθουσιάσουμε τους πελάτες μας και να εκπληρώσουμε τα όνειρά τους με κάθε αυτοκίνητο.
Οι οικονομικές επιτυχίες είναι το αποτέλεσμα μιας επιτυχημένης στρατηγικής. Καταφέραμε να υπερδιπλασιάσουμε τα έσοδα από τις πωλήσεις και τα λειτουργικά μας κέρδη τα τελευταία χρόνια. Αλλά δεν υπάρχουν συμπτώσεις στην αυτοκινητοβιομηχανία. Η επιτυχία απαιτεί σχεδιασμό. Διαθέτουμε μια συνεπή στρατηγική με μια συγκεκριμένη ιδέα για την υλοποίηση.

Για μένα είναι σημαντικό να μην επαναπαυόμαστε στις δάφνες μας. Όπως και στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, κάθε αγώνας ξεκινά από τη γραμμή εκκίνησης. Αν δεν επαναπροσδιορίζω κάθε φορά τις προσπάθειές μου και δεν έχω τη διάθεση να κερδίσω, δεν θα είμαι ο πρώτος που θα περάσει τη γραμμή τερματισμού.
Λέτε ότι η επιτυχία απαιτεί προγραμματισμό. Υπάρχει κάποια μυστική συνταγή;
Δεν έχω μυστική συνταγή, αλλά έχω μια φιλοσοφία και μια μέθοδο για τη διαχείριση της εταιρείας. Στόχος μου είναι να τις εφαρμόζω ειδικά στις εκάστοτε συνθήκες και σε κάθε ζήτημα που προκύπτει. Είναι ακριβώς όπως στον αθλητισμό.

Η εμπειρία μπορεί να είναι χρήσιμη - το ίδιο και η στρατηγική προετοιμασία και η δομημένη εφαρμογή. Βασικά, η συνταγή μου είναι η εξής: πρώτον, ανάλυση της κατάστασης με ακρίβεια- δεύτερον, ιεράρχηση θεμάτων και αρμοδιοτήτων- και τρίτον, λήψη αποφάσεων με στρατηγική και διορατικότητα- και εφαρμογή αυτών με μεγάλη αποφασιστικότητα.
Παρέχω στις ομάδες μας guidelines που προσφέρουν καθοδήγηση, αλλά και το περιθώριο που χρειάζονται για να ανθίσουν, να αναπτύξουν ιδέες και να λειτουργήσουν με επιχειρηματικό τρόπο. Το κλειδί της επιτυχίας είναι όλοι να εργάζονται προς όφελος της ομάδας, της εταιρείας και των πελατών μας. Για μένα, όλα εξαρτώνται από τη σωστή νοοτροπία και το ομαδικό πνεύμα.
Δηλαδή πρόκειται για ρεαλιστικές κατευθυντήριες γραμμές και όχι για ευσεβείς πόθους;
Τελικά καταλήγει στον πραγματισμό, ειδικά σε περιπετειώδεις εποχές όπως αυτές. Οι στόχοι θέτουν το μέτρο σύγκρισης. Είναι σημαντικό να είναι φιλόδοξοι, αλλά και εφικτοί. Είμαι ένας ρεαλιστής διευθυντής. Όταν πρόκειται να θέσω στόχους, σκέφτομαι με όρους μεγάλης εικόνας, αλλά και σε στάδια.
Είναι σαν να προετοιμάζεσαι για μια πεζοπορία. Όλα εξαρτώνται από το ποια κορυφή σκοπεύουμε να ανέβουμε και ποια διαδρομή θα ακολουθήσουμε. Για παράδειγμα, γιατί η βόρεια διαδρομή είναι καλύτερη από τη νότια διαδρομή. Οργανώνουμε τον εξοπλισμό μας και συσκευάζουμε προσεκτικά τα σακίδια μας. Και μετά ξεκινάμε το δρόμο μας. Δεν χρειάζεται να ξέρουμε ακριβώς πώς θα είναι το τελικό σκέλος της διαδρομής όταν ξεκινήσουμε.
Είναι σημαντικό να ξεκινήσουμε και στη συνέχεια να παίρνουμε αποφάσεις ανάλογα με την κατάσταση, χωρίς ποτέ να χάνουμε από τα μάτια μας αυτό που σκοπεύουμε να πετύχουμε μακροπρόθεσμα. Η στρατηγική μας μας δείχνει το δρόμο και οι ετήσιες προτεραιότητές μας διαμορφώνουν τα στάδια. Η σύνοδος κορυφής είναι ο στόχος μας και τον προσεγγίζουμε βήμα προς βήμα.
Μήπως αυτό κάνει τον μετασχηματισμό έναν διαγωνισμό σε στάδια;
Ο μετασχηματισμός στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, με τα βασικά ζητήματα να αφορούν την ψηφιοποίηση, τη βιωσιμότητα και την ηλεκτρική κινητικότητα, είναι η μεγαλύτερη ανατροπή που έχουμε δει στην ιστορία του κλάδου μας. Πρόκειται επίσης για πολλά περισσότερα από την αλλαγή της τεχνολογίας: η νέα οργάνωση και οι διαδικασίες παίζουν επίσης βασικό ρόλο.
Μιλάμε για μια περίοδο άνω των 15 ετών και έχουμε ήδη αφήσει πίσω μας περίπου το ένα τρίτο αυτής της περιόδου. Υπάρχουν ορισμένα σημαντικά πράγματα που πρέπει να γίνουν ακόμη, όπως η αύξηση της αποδοτικότητας της ηλεκτροκίνησης, η επέκταση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, η δημιουργία μιας ολοκληρωμένης υποδομής φόρτισης και η απαλλαγή της εταιρείας από τον άνθρακα.
Διαφορετικές περιοχές του κόσμου θα μετασχηματιστούν με διαφορετικές ταχύτητες, γεγονός που λαμβάνει υπόψη η στρατηγική προϊόντων μας. Είμαστε σε θέση να είμαστε ευέλικτοι. Τα ηλεκτρικά σπορ αυτοκίνητα αποτελούν ξεκάθαρη προτεραιότητα, αλλά θα συνεχίσουμε να προσφέρουμε αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης και υβριδικά συστήματα κίνησης καθ' όλη τη διάρκεια της περιόδου μετασχηματισμού.
Και δεν θα χρειαστεί και πολύ θάρρος;
Χωρίς αμφιβολία. Στην Porsche, εισήλθαμε στον τομέα της ηλεκτροκίνησης στα τέλη του 2015, δηλαδή πολύ νωρίς. Εκείνη την εποχή, η απόφαση για την ανάπτυξη της Taycan απαιτούσε πολύ θάρρος. Θυμάμαι την πρώτη μου συνεδρίαση του Εποπτικού Συμβουλίου ως Διευθύνων Σύμβουλος της Porsche σαν να ήταν χθες. Μιλούσαμε για επενδύσεις δισεκατομμυρίων, οι οποίες αντιπροσώπευαν μια νέα πορεία για εμάς.

Και δεν ήταν λίγοι εκείνοι που ήταν επιφυλακτικοί για το αν ήταν ο σωστός δρόμος για την Porsche. Αλλά όταν το εργοστάσιο άνοιξε τις πόρτες του το φθινόπωρο του 2019 και η παγκόσμια πρεμιέρα είχε τεράστια επιτυχία, όλοι συνειδητοποίησαν ότι η Taycan θα είχε επιτυχία. Είχαμε παράγει την 100.000ή Taycan μέχρι το τέλος του 2022, την οποία ακολούθησαν περισσότερα από 40.000 αυτοκίνητα μόνο το 2023 - και αυτό ήταν το τελευταίο έτος κύκλου της πρώτης γενιάς. Και τώρα έρχεται το νέο Taycan -και θέτει νέα τεχνολογικά σημεία αναφοράς.
Ήταν αυτές οι αξιοσημείωτες νίκες σε ειδικές διαδρομές;
Ναι, διότι μας παρέχουν μια αίσθηση αισιοδοξίας και αυτοπεποίθησης και αποτελούν επιβεβαίωση της πορείας που έχουμε επιλέξει. Τώρα πλησιάζουμε στο επόμενο μεγάλο άλμα στην ανάπτυξη. Τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματά μας θα είναι ακόμη πιο ισχυρά και αποδοτικά - και επομένως ακόμη πιο ελκυστικά. Εκτός από τη δεύτερη γενιά του Taycan, θα λανσάρουμε επίσης την αμιγώς ηλεκτρική Macan το 2024. Και τα δύο οχήματα ορίζουν το σπορ αυτοκίνητο στην κατηγορία τους.

Η Porsche και τα ηλεκτρικά συστήματα κίνησης πάνε χέρι-χέρι. Η φιλοδοξία μας για την ηλεκτροκίνηση είναι να παραδώσουμε πάνω από το 80% των νέων αυτοκινήτων μας πλήρως ηλεκτροκίνητα το 2030 - ανάλογα με τη ζήτηση των πελατών μας και την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στις αντίστοιχες περιοχές του κόσμου. Εργαζόμαστε επίσης για μια αλυσίδα αξίας με καθαρή ουδετερότητα ως προς τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα για τα νέα αυτοκίνητα που παράγουμε το 2030.
Η νέα Macan και η επόμενη γενιά του Taycan αποτελούν σημείο αναφοράς.
Η νέα Taycan και η αμιγώς ηλεκτρική Macan θα καταδείξουν τις εξαιρετικές επιδόσεις και τα ποιοτικά μας πρότυπα τα επόμενα χρόνια. Χάρη στην τεχνολογία 800 Volt, η φόρτιση της Taycan από το 10 στο 80% διαρκεί μόλις 18 λεπτά. Όσον αφορά τα οδηγικά χαρακτηριστικά, η νέα Macan είναι το σημείο αναφοράς της κατηγορίας της, χάρη στο υπερσύγχρονο σύστημα διεύθυνσης πίσω άξονα και τον ακριβή έλεγχο όλων των τροχών.
Κάνουμε επίσης ένα τεράστιο βήμα προς τα εμπρός όσον αφορά το λογισμικό, με χρόνους απόκρισης συγκρίσιμους με αυτούς ενός tablet. Το σύστημα ανταποκρίνεται μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Όταν εισάγετε τον προορισμό πλοήγησης με φωνητική εντολή, ακόμη και μια πολύ μεγαλύτερη διαδρομή εμφανίζεται αμέσως. Ο προγραμματισμός φόρτισης υπολογίζεται εξίσου γρήγορα και με το ίδιο επίπεδο ακρίβειας.
Έχετε τοποθετήσει την Porsche ως μάρκα πολυτελείας. Τι ακριβώς την κάνει έτσι;
Είναι σημαντικό να σκεφτούμε πώς η Porsche ορίζει την πολυτέλεια γενικά. Γνωρίζουμε ότι οι πελάτες μας εκπληρώνουν τα όνειρά τους με μια Porsche. Επωφελούνται από τον τέλειο συνδυασμό εμβληματικής κληρονομιάς και σπορ, υπερσύγχρονης πολυτέλειας.
Τα σπορ αυτοκίνητά μας δεν διαθέτουν μόνο εξαιρετικό σχεδιασμό, ποιότητα και τεχνολογία, αλλά προσφέρουν επίσης ακαταμάχητη αποκλειστικότητα και επιδόσεις. Επιπλέον, συνδυάζουμε ένα εξαιρετικό προϊόν με μια πολύ προσωπική εμπειρία και μια μάρκα που αναλαμβάνει την ευθύνη στην κοινωνία. Απ' όσο γνωρίζω, αυτό είναι μοναδικό σε όλη την κατηγορία των πολυτελών αυτοκινήτων.
Στον πυρήνα, όλα αφορούν τα σπορ αυτοκίνητα. Τα προϊόντα σας είναι εξαιρετικά ελκυστικά.
Τα σπορ αυτοκίνητα αποτελούν τον πυρήνα της μάρκας μας. Πρόκειται πάντα για τη σωστή τεχνική ιδέα, την ουσία του προϊόντος, τις επιδόσεις, το σχεδιασμό και την ποιότητα. Οι πελάτες επιλέγουν μια μάρκα με την οποία ταυτίζονται. Οι πελάτες αγοράζουν μάρκες - και τα εικονίδια τις διαμορφώνουν. Προϊόντα-σύμβολα όπως η 911.
Μπορείτε να συνεχίσετε να περιγράφετε τη νέα σας Porsche 911 στους φίλους σας - γεμάτοι συγκίνηση και ενθουσιασμό. Αλλά μπορείτε επίσης απλά να την κοιτάξετε. Για τον εαυτό σας. Αυτή τη στιγμή η πολυτέλεια γίνεται απτή.

Στην Porsche, στεκόμαστε πίσω από τις αξίες μας, την ταυτότητά μας. Η Porsche παρέμεινε πάντα πιστή στις ρίζες της. Μπορώ πάντα να βλέπω ότι μια 911 είναι μια 911 και να τη συγκρίνω με την πρώτη 911 πριν από 60 χρόνια. Μια Porsche είναι εμβληματική και διαχρονική. Είναι τόσο πολύ αναγνωρίσιμη.
Και έτσι αυτή η αναγνώριση της φίρμας γίνεται μέρος του κόσμου μου;
Ναι. Το αυτοκίνητο που οδηγώ είναι μέρος της προσωπικότητάς μου. Με μια ευρύτερη έννοια, αυτό ισχύει επίσης για τις αξίες και τα προϊόντα σε άλλα τμήματα. Η μόδα είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα.
Οι άνθρωποι αγοράζουν συγκεκριμένα ρούχα ή ακόμα και έπιπλα επειδή ταυτίζονται με αυτά. Πάρτε για παράδειγμα εμένα. Οδηγώ μια 911 και μια Taycan, προτιμώ τις συσκευές της Apple και έχω μια καρέκλα Barcelona του Mies van der Rohe. Πολλοί από τους πελάτες μας είναι ανοιχτόμυαλοι και προσανατολισμένοι στον σχεδιασμό και εκτιμούν τη σύγχρονη τεχνολογία. Όλοι έχουν φιλοδοξίες και όνειρα - και εμείς θέλουμε να τα εκπληρώσουμε με τα σπορ αυτοκίνητά μας.
Επομένως, μια ζωή με την Porsche και άλλες ποιοτικές μάρκες με τις οποίες ταυτίζομαι, μου επιτρέπει να είμαι μέλος μιας κοινότητας με κοινές αξίες;
Μπορώ να το επιβεβαιώσω αυτό για την Porsche. Δεν πρόκειται για μαζική κατανάλωση. Η Porsche είναι ξεχωριστή-καινοτόμος και ταυτόχρονα εξαιρετικά ανθεκτική. Ασταμάτητη, με μεγάλη προσοχή στη λεπτομέρεια. Μια Porsche κάνει πάντα καλή εντύπωση, είτε βρίσκεται στην πίστα αγώνων, είτε σε ένα από τα Κέντρα Εμπειρίας μας, είτε σταθμευμένη μπροστά από την όπερα, είτε ταξιδεύει στις μεγάλες λεωφόρους.

Είναι επίσης σημαντικό για εμάς να επιδιώκουμε με συνέπεια τους φιλόδοξους στόχους μας για τη βιωσιμότητα και τις κοινωνικές ευθύνες της Porsche. Είμαστε και εδώ στρατηγιστές και πράττοντες. Είναι σημαντικό για τη μεγάλη κοινότητα των πελατών και των οπαδών της Porsche να αναλάβουμε ως εταιρεία την ευθύνη. Αυτό αποτελεί επίσης μέρος της ταυτότητάς μας.
Τονίζετε πόσο καινοτόμος και λεπτομερής ήταν η Porsche κατά τη διάρκεια των δεκαετιών. Η εμβληματική 911 αποτελεί απόδειξη αυτού εδώ και 60 χρόνια.
Το πρωτοποριακό πνεύμα είναι ένα κοινό νήμα σε όλη την ιστορία του μοντέλου. Πρωτοποριακές καινοτομίες έχουν βρει το δρόμο τους από την πίστα αγώνων στο αυτοκίνητο δρόμου 911. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι ο υπερσυμπιεστής, ο οποίος αναπτύχθηκε τη δεκαετία του 1970 - πρώτα στο θρυλικό αγωνιστικό αυτοκίνητο του Le Mans και στη συνέχεια στα αυτοκίνητα παραγωγής 911 Turbo.
Η τεχνολογία συνέχισε να βελτιώνεται με την πάροδο του χρόνου. Πάρτε για παράδειγμα τη μεταβλητή γεωμετρία τουρμπίνας, η οποία εξασφαλίζει τη βέλτιστη ροή για όλους τους τρόπους λειτουργίας και ενσωματώθηκε στην 911 το 2006. Ένα άλλο παράδειγμα είναι το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη της Porsche (PDK), το οποίο απέδειξε την αξία του στους αγώνες και στη συνέχεια ενσωματώθηκε στη σειρά μοντέλων 911 το 2008.
Σήμερα είναι σχεδόν αδύνατο να φανταστεί κανείς την 911 χωρίς αυτό. Ή η σπορ τετρακίνηση, η οποία βοήθησε την 959 να κερδίσει το Ράλι Παρίσι-Ντακάρ το 1986 και έκανε το ντεμπούτο της λίγο αργότερα στην 911 Carrera.
Η βιώσιμη κινητικότητα θα αποτελέσει ακόμη μεγαλύτερο μέλημα για όλα τα μελλοντικά σχέδια της Porsche.
Όπως η τεχνολογία, οι επιδόσεις και ο διαχρονικός σχεδιασμός, έτσι και η βιωσιμότητα πρέπει να παίζει μεγαλύτερο ρόλο στα σπορ αυτοκίνητά μας. Ένα σημερινό παράδειγμα είναι οι μπαταρίες υψηλής απόδοσης.

Συνεργαζόμαστε με τη θυγατρική μας, την Cellforce Group, για να αναπτύξουμε μια κυψέλη με πολύ υψηλότερο ποσοστό πυριτίου στην άνοδο και επομένως πολύ μεγαλύτερη πυκνότητα ενέργειας και ισχύος. Οι κυψέλες Cellforce είναι η ιδανική μορφή αποθήκευσης ενέργειας για αμιγώς ηλεκτρικά σπορ αυτοκίνητα υψηλών επιδόσεων.
Πηγαίνετε επίσης το δικό σας δρόμο με τη δέσμευσή σας στην eFuels.
Σκεφτόμαστε την προστασία του κλίματος συνολικά, γι' αυτό και επιλέξαμε μια λύση με διπλό "E": ηλεκτροκίνηση και συμπληρωματικά eFuels. Τα ανανεώσιμα, συνθετικά καύσιμα επιτρέπουν στους κινητήρες εσωτερικής καύσης να λειτουργούν δυνητικά σχεδόν ουδέτερα ως προς τον άνθρακα. Σκεφτόμαστε με όρους λύσεων για τα υπάρχοντα αυτοκίνητα. Σήμερα κυκλοφορούν στους δρόμους 1,3 δισεκατομμύρια αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, πολλά από τα οποία είναι αρκετά παλιά. Ως πρόσμιξη στο καύσιμο, τα eFuels μπορούν να μειώσουν τις εκπομπές CO₂.
Η αεροπορία και η ναυτιλία απαιτούν επίσης συνθετικά καύσιμα. Η πιλοτική μας εγκατάσταση eFuels στη νότια Χιλή παράγει συνθετικό καύσιμο από τα τέλη του 2022. Το σύστημα είναι σχεδιασμένο για μέγιστη παραγωγική ικανότητα 130.000 λίτρων, με το καύσιμο να χρησιμοποιείται αρχικά για το Porsche Mobil 1 Supercup και άλλα έργα-φωτιά.
Και τώρα πηγαίνετε ένα βήμα παραπέρα και βελτιστοποιείτε την εγκατάσταση. Είναι αυτό άλλο ένα πρωτοποριακό επίτευγμα;
Απολύτως. Βασίζεται στη διαδικασία άμεσης συλλογής αέρα (DAC), την οποία θεωρούμε ως εξαιρετικά σημαντική μελλοντική τεχνολογία στα πρόθυρα της ανάπτυξης σειράς.
Με την εξαγωγή μεγαλύτερων ποσοτήτων διοξειδίου του άνθρακα από την ατμόσφαιρα, η τεχνολογία αυτή μπορεί δυνητικά να συμβάλει στην επίτευξη των παγκόσμιων κλιματικών στόχων. Συνεργαζόμαστε με εταίρους για την ενσωμάτωση αυτής της τεχνολογίας DAC στην πιλοτική μας εγκατάσταση eFuels.
Και η τελευταία ερώτηση: Μιλάτε συχνά για τη βιωσιμότητα. Είναι ένα θέμα που βρίσκεται κοντά στην καρδιά σας;
Χωρίς αμφιβολία. Η βιωσιμότητα είναι μία από τις σημαντικότερες ευθύνες της εποχής μας. Είναι δουλειά όλων μας να προστατεύσουμε τον κόσμο για τις μελλοντικές γενιές. Εμείς στην Porsche στοχεύουμε να αναλάβουμε την ευθύνη για βιώσιμες λειτουργίες - για το περιβάλλον και την κοινωνία. Αυτό είναι πολύ σημαντικό για μένα προσωπικά.