
Η στιγμή που όλοι περίμεναν έφτασε, όμως η αποκάλυψη συνιστούσε μάλλον απογοήτευση, παρά έκπληξη. Η προγραμματισμένη ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων της Tesla για το 2ο τρίμηνο του έτους, θα αποτελούσε την κατάλληλη περίσταση.
Ο λόγος για την ανακοίνωση μιας προσθήκης στη γκάμα μοντέλων της εταιρείας και συγκεκριμένα του πολυαναμενόμενου προσιτού μοντέλου, που ανεπίσημα όλοι αποκαλούσαν Model 2.
Τελικά, το "μυστήριο" του προσιτoύ Tesla λύθηκε και η απάντηση δεν είναι κάποιο επαναστατικό νέο μοντέλο. Αντί για το πολυσυζητημένο "Model 2", το νέο, χαμηλότερου κόστους Tesla θα είναι απλώς μια πιο οικονομική έκδοση του υπάρχοντος SUV, Model Y.

"Είναι απλώς ένα Model Y", δήλωσε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Elon Musk, κατά τη διάρκεια της τηλεδιάσκεψης για τα οικονομικά αποτελέσματα του δεύτερου τριμήνου.
Άνθρακες ο θησαυρός
Η Tesla είχε υποσχεθεί εδώ και καιρό ένα φτηνότερο ηλεκτρικό μοντέλο, που πολλοί ανέμεναν ότι θα είναι ένα ολοκαίνουργιο μικρότερο αυτοκίνητο, ποντάροντας σε ένα hatchback με τιμή γύρω στα 23.000 ευρώ.
Όμως, όπως ξεκαθάρισε ο Musk, αυτό δεν ισχύει. Αντί γι’ αυτό, η εταιρεία θα λανσάρει μια πιο προσιτή εκδοχή του Model Y, του δημοφιλέστερου μοντέλου της.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της εταιρείας, η "αρχική παραγωγή" της φτηνότερης έκδοσης ξεκίνησε τον Ιούνιο, με τη μαζική παραγωγή να προγραμματίζεται για το δεύτερο εξάμηνο του 2025.
"Συνεχίζουμε να διευρύνουμε τη γκάμα μας, συμπεριλαμβανομένων των πρώτων κατασκευών ενός πιο οικονομικού μοντέλου τον Ιούνιο, με στόχο την παραγωγή μαζικής κλίμακας στο δεύτερο μισό του 2025", αναφέρει η εταιρεία στην έκθεση κερδών του β' τριμήνου.
Κυκλοφορία το φθινόπωρο
Ο αντιπρόεδρος μηχανικής της Tesla, Lars Moravy, ανέφερε ότι η παραγωγή της νέας έκδοσης δεν θα αυξηθεί σημαντικά πριν από το τέλος του 2025. Στόχος για το τρίτο τρίμηνο είναι η αποφυγή περιπλοκών στις γραμμές παραγωγής, καθώς στις 30 Σεπτεμβρίου λήγει η ομοσπονδιακή φορολογική έκπτωση για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στις ΗΠΑ.
Ωστόσο, σημείωσε ότι το νέο μοντέλο θα είναι "διαθέσιμο για όλους" από το τέταρτο τρίμηνο του 2025.

Τι θα το κάνει φτηνότερο;
Αν και η Tesla δεν έχει δώσει αναλυτικές λεπτομέρειες για το τι διαφοροποιεί την οικονομικότερη έκδοση, η στρατηγική φαίνεται να εστιάζει σε χρήση φτηνότερων υλικών, λιγότερων τεχνολογικών εφαρμογών και πιθανώς μικρότερης μπαταρίας.
Παρόμοια προσέγγιση ακολουθήθηκε με το Model 3 στην αγορά του Μεξικού, όπου παρουσιάστηκε έκδοση με υφασμάτινα καθίσματα και περιορισμένα χαρακτηριστικά.
Η κίνηση συνάδει και με τις αποκαλύψεις του Reuters νωρίτερα μέσα στο έτος, σύμφωνα με τις οποίες αναπτύσσεται μια φτηνότερη έκδοση του Model Y με την εσωτερική ονομασία E41.
Σήμερα, το βασικό Model Y στις ΗΠΑ ξεκινά από περίπου 41.800 ευρώ πριν την κρατική επιδότηση των 7.000 ευρώ. Αν η νέα έκδοση κυκλοφορήσει με τιμή γύρω στα 32.500–35.000 ευρώ, αυτό θα μπορούσε να ανοίξει την πόρτα σε ένα πολύ ευρύτερο αγοραστικό κοινό.

Γιατί η Tesla χρειάζεται προσιτό μοντέλο
Η ανάγκη για ένα προσιτό μοντέλο είναι επιτακτική για την Tesla. Οι πωλήσεις της έχουν υποχωρήσει φέτος, ενώ ο ανταγωνισμός από Κίνα και Ευρώπη έχει ενταθεί. Τα Model 3 και Model Y παραμένουν τα βασικά εμπορικά της μοντέλα, όμως φαίνεται να έχουν φτάσει στα όριά τους σε επίπεδο ζήτησης.
Το Cybertruck, το μοναδικό νέο μοντέλο της Tesla εδώ και χρόνια, παραμένει σχεδιαστικά ακραίο και με περιορισμένο κοινό, με τις πωλήσεις του να πέφτουν στο μισό το τελευταίο τρίμηνο, στις μόλις 4.300 μονάδες.
Η διακοπή των φορολογικών κινήτρων στις ΗΠΑ το φθινόπωρο και η επιβράδυνση της ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, καθιστούν ακόμη πιο επείγουσα την ανάγκη για ένα όχημα χαμηλού κόστους.
Αρκεί ένα φτηνότερο Model Y;
Η κρίσιμη ερώτηση είναι αν μια "γυμνή" έκδοση του Model Y, έστω και πιο προσιτή, αρκεί για να επαναφέρει την Tesla σε τροχιά ισχυρής ανάπτυξης. Προς το παρόν, δεν φαίνεται ότι η εταιρεία σκοπεύει να λανσάρει εντελώς νέα οχήματα για τη μαζική αγορά.
Οι μεγάλοι παίκτες του κλάδου, όπως οι Toyota, Volkswagen και GM, διαθέτουν ποικιλία μοντέλων που καλύπτουν σχεδόν κάθε κατηγορία και ανάγκη και πουλούν 4 έως 5 φορές περισσότερα οχήματα ετησίως από την Tesla.
Αν και ο Musk επιμένει ότι "η επιθυμία αγοράς υπάρχει, απλώς ο κόσμος δεν έχει αρκετά χρήματα", η μετάβαση από την επιθυμία στην αγορά προϋποθέτει κάτι παραπάνω από ένα μικρότερο τιμολόγιο. Το φτηνότερο Model Y μπορεί να είναι μια αρχή, αλλά δύσκολα θα είναι η πανάκεια για τα προβλήματα της Tesla.