Δοκιμή Mazda MX-5 2.0: Natura 2.000

Δεν μιλάμε για δίκτυο ζωνών προστασίας της φύσης, αλλά για μια αυθεντική οδηγική συνταγή που περιλαμβάνει δίλιτρο, ζωηρό ατμοσφαιρικό μοτέρ σε ένα λαχταριστό roadster περιτύλιγμα. Η αγνότητα του Mazda MX-5, δυστυχώς, ανήκει στα είδη προς εξαφάνιση.

Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5

"αυτοκίνητο που αναζητάς τα κλειδιά του ξανά και ξανά, που δημιουργεί έναν μοναδικό δεσμό με τον οδηγό και απαιτεί τη συμμετοχή του"

ΓΙΑΤΙ ΝΑΙ

Γιατί ακόμα και αν γεράσεις μαζί του, θα σου θυμίζει τον νέο που κρύβεις μέσα σου

ΓΙΑΤΙ ΟΧΙ

Είσαι συνηθισμένος σε turbo επιδόσεις, περιμένεις και κάτι παραπάνω σε ήχο για τον χαρακτήρα του

Τρεις γενεές προηγήθηκαν μέχρι την 4η που ποζάρει στο χαρτί και κατά συνέπεια στα μάτια σας. Κάθε μια με την δική της σημασία, την γνωστή βαρύτητα στον συνειδητοποιημένο της οδήγησης και την διαχρονικότητά της. Δεν παίζει και πολύ ρόλο αν μιλάς για σύγχρονο 2θεσιο Mazda ή young timer περίπτωση. Σημασία έχει ότι ένα MX-5 είναι ευρέως αναγνωρίσιμο και όχι απαραίτητα από petrolheads. Για τους τελευταίους άλλωστε οι ισχυρότερες εκδόσεις μετράνε περισσότερο στην επιθυμία, κάνουν πιο δυνατή την οδηγική γεύση και κουμπώνουν καλύτερα στο παζλ της απόλαυσης με ταμπέλα "ελαφρύ, ισχυρό, επικοινωνιακό".Αυτό ακριβώς δηλαδή που θεωρείς ιδανικό σε ένα αυτοκίνητο.

Mazda MX-5, ο οδηγοκεντρικός ορισμός

Η ατμοσφαιρική επιμονή της Mazda στην πράξη τη δικαιώνει. Μπορεί ένα τσούρμο άλογα να προσελκύει, μπορεί το turbo να έχει μπει για τα καλά στη ζωή των θερμικών κινητήρων, όμως οι τελειομανείς Ιάπωνες ακόμα και με τον "μικρό" 4κυλινδρο 1.500άρη Skyactiv στη βασική έκδοση κερδίζουν τις εντυπώσεις. Ζωηρές επιδόσεις, γεωμετρική πρόοδος στην απόδοση, ελαστικότητα, ευστροφία και συμμετοχικότητα από τον οδηγό ήταν και είναι το ζητούμενο. Τώρα κάτω από το καπό φωλιάζει ένας 2λιτρος κινητήρας από το ίδιο σόι, με ανεβασμένη την ισχύ στους 184 ίππους, τη ροπή στα 205 Nm και την ψυχή στα ταβάνια της απόλαυσης. Εδώ θα βιαστεί κάποιος να πει σιγά τα αυγά, ειδικά σε μια εποχή που ηλεκτρικά άλογα είναι σε αφθονία και η ροπή κυριολεκτικά ξεχειλίζει από τη χύτρα της απόδοσης.

Mazda MX-5

Βάλτε όμως στην εξίσωση τα 1.100 kg βάρους που δεν τα βρίσκει σήμερα ούτε η Νικολούλη σε αυτοκίνητο παραγωγής, προσθέστε και το γεγονός ότι έχουμε τους περισσότερους ίππους σε MX-5 παραγωγής και θα καταλάβετε ότι το διλιτρο roadster της Mazda είναι μοναδικό στο είδος του. Σαφώς και αν ψάχνεις επιταχυντή δεν θα σε γοητεύσει, σαφώς και αν έχεις πάρει γεύση ηλεκτρικής επιτάχυνσης θα σου φανεί λίγο, όμως οι απόλυτες επιδόσεις δεν είναι το παν. Δεν απολαμβάνεις οδήγηση μόνο από τα εντυπωσιακά νούμερα που ανακοινώνονται, εξαργυρώσιμα σε ευθείες, εκτός αν έχεις θητεύσει στα dragster. Μέχρι να ασχοληθούμε με τα κατορθώματα ΜΧ-5 , το μάτι δεν γίνεται να μην ασχοληθεί με την κομψή σιλουέτα .

Mazda MX-5

Σχεδιαστικά το MΧ-5 γοήτευε και εξακολουθεί να το κάνει στη σύγχρονη εποχή του. Μια εικόνα που δεν έχει σημείο σύνδεσης με τα προηγούμενα αδέρφια του πέρα από το γεγονός ότι μιλάμε για roadster. Πιο κόμπακτ από ποτέ, έρχεται μικροκαμωμένο και ελκυστικά μυώδες και αιχμηρό. Νιώθεις ότι αν απλώσεις διαγώνια τα χέρια σου, όντας καθισμένος στην καμπίνα θα αγκαλιάσεις τις γωνίες του, εμπρός και πίσω. Κάθε brutal έννοια και κάθε οπτική υπερβολή, δεν ανήκει στην ταυτότητά του. Αντιθέτως σε κερδίζει στη λεπτομέρεια και είναι επιμελώς φροντισμένο και ελκυστικά σερβιρισμένο. Είτε κλειστό πάντως είτε ανοιχτό, το MX-5 είναι δυναμικό κομψοτέχνημα με το μακρύ και χαμηλό καπό να πλαισιώνεται από έντονους ώμους και τονισμένα καπούλια. Η ανάλαφρη οροφή πέφτει πίσω με μια χεριά σε χρόνο dt, χωρίς να σου λείψει ποτέ η ηλεκτρομηχανική βοήθεια. Εικόνα λιτή και οδηγοκεντρική στη διθέσια καμπίνα, όπως συνέβαινε και με τα προκάτοχα μοντέλα. Βολεύεσαι αν είσαι μέχρι 1,85 m, κάθεσαι ελαφρώς ψηλότερα από το ιδανικό και έχεις προέκταση των χεριών σου το ρυθμιζόμενο σε ύψος και απόσταση τιμόνι και έναν σεμιναριακό σε αίσθηση και ακρίβεια μοχλό ταχυτήτων.

Mazda MX-5

Ο πίνακας οργάνων με το στροφόμετρο στο κέντρο σου υπενθυμίζει τις προτεραιότητες, ενώ αν και πορεύεται με σπορ λογική έρχεται προικισμένο και εναρμονισμένο στις επιταγές της σύγχρονης ψηφιακής εποχής κάτι που εκφράζεται κυρίως με μια ευκρινέστατη έγχρωμη οθόνη 7’’ στο κέντρο του ταμπλό, ο χειρισμός της οποίας γίνεται με την αφή αν είσαι σταματημένος ή εν κινήσει με έναν περιστροφικό διακόπτη πίσω από το λεβιέ του κιβωτίου. Η ποιότητα κατασκευής είναι προσεγμένη, τα υλικά σκληρά αλλά συναρμολογημένα με Ιαπωνική πιστότητα, ενώ οι θήκες μόλις που επαρκούν και συχνά ψάχνεις αμήχανα θέση για το κινητό σου. Το ντουλαπάκι του συνοδηγού, οι "τσέπες" στις πόρτες, 2 ποτηροθήκες αρκετά πίσω για να υμνήσεις την εργονομία και ένα υποβραχιόνιο με υποψία αποθηκευτικού χώρου είναι μερικές από τις φιλότιμες προσπάθειες για πρακτικότητα εντός της καμπίνας. Τέλος, τα 130 lt του χώρου αποσκευών είναι υπαρκτά για αποσκευές.

Aυτοκίνητο βόλτας

Ποσώς ενδιαφέρουν βέβαια όλα αυτά από τη στιγμή που βρεθείς με το κλειδί στο χέρι. Ακόμα και αν η αγορά δεν έχει γίνει με γνώμονα μόνο το συναίσθημα, αλλά και με ορθολογικά κριτήρια, μόλις το MX-5 κυλίσει τους τροχούς του θα υμνείς την επιλογή σου. Βασικό συστατικό στη συνταγή του ανέκαθεν ήταν η ιδανική κατανομή βάρους (50:50) και άκαμπτη δομή του.

Mazda MX-5

Τι πρεσβεύει; Το αυτοκίνητο βόλτας, το αυτοκίνητο που αναζητάς τα κλειδιά του ξανά και ξανά, το αυτοκίνητο που εκπροσωπεί την ανόθευτη οδηγική αίσθηση και συμπεριφορά, θέτοντας τον οδηγό ως προτεραιότητα και αναζητώντας τη συμμετοχή του. Το Mazda MX-5 είναι ένα θρυλικό roadster που δημιουργεί έναν μοναδικό δεσμό με τον οδηγό του και μπορεί να οδηγηθεί ανοιχτό με τον αέρα να μην γίνεται ενοχλητικός μέχρι τα 120 km/h.

Mazda MX-5

H ιδανική θέση σε κάθισμα και τιμόνι έρχεται εύκολα στα μέτρα σου, ενώ νιώθεις όλη την κατασκευή να έχει συναρμολογηθεί γύρω σου. Κάθεσαι χαμηλά και από τα πρώτα μέτρα αντιλαμβάνεσαι το τέλειο ζύγισμα, την αξιοζήλευτη ισορροπία και μια μοναδική ακρίβεια.

Το τιμόνι έχει το βάρος που χρειάζεται για να κριθεί ζωντανό και την πληροφόρηση για πλήρη εικόνα θέσης και πρόθεσης των κατευθυντήριων τροχών. Τα φρένα ακούνε σε κάθε τρόπο και εντολή που πάρουν από το πόδι και ο επιλογέας προσφέρει τη μεστή, παραδοσιακή αίσθηση κιβωτίου ταχυτήτων που κάθε κούμπωμα από σχέση σε σχέση είναι μια μικρή επιβράβευση στην μηχανολογία. Απολαυστικό feeling, αλλά και κλιμάκωση που νιώθεις χωρίς κενά.

Mazda MX-5

Ένα καλό τεχνολογικό βιογραφικό συνοδεύει τον 2λιτρο Skyactiv για να εκτοξεύσει την απόδοσή του στους 184 ατμοσφαιρικούς ίππους. Η απουσία turbo δεν αφήνει τις ρεπρίζ σε μελαγχολία, όμως τα 205 Nm ροπής κορυφώνονται στις 4.000 rpm και ως εκ τούτου κάνουν σαφές ότι οι χαμηλομεσαίες είναι υποτονικότερες, όχι όμως ανύπαρκτες. Το αποδοτικότερο περιβάλλον για τον κινητήρα προκύπτει 4.000 με 7.000 rpm όπου ξυπνάει χωρίς εθιστικό σπορ ήχο, που μάλλον πέφτει θύμα αυστηρών προδιαγραφών. Μικρό το κακό γιατί παραμένει ήσυχο και ξεκούραστο τη ίδια στιγμή που προσφέρει αποδοτικά τις καλές του επιδόσεις (0-100 km/h σε 6,5 sec και 219 km/h τελική ταχύτητα). Το ευχάριστο είναι ότι εκτός από ελαστικός, για να ροκανίζει την αστική καθημερινότητα, συνοδεύει τις επιδόσεις με απόλυτα φυσιολογικές καταναλώσεις για διλιτρος με 184 ίππους.

Mazda MX-5

Αν είσαι επιθετικός, τότε θα φλερτάρεις με αναμενόμενα διψήφιο νούμερο στην έναρξή του. Από την άλλη, μπορείς να απολαμβάνεις σβέλτα και απολαυστικά το διθέσιο Ιαπωνικό roadster με καταναλώσεις λίγο πάνω από τα 7,5 lt/100 km, ενώ αν ψάχνεις την απόλυτη οικονομία σουλατσάροντας ανοιχτός με ταχύτητες περιπολίας, θα σε επιβραβεύσει ακόμα και με τιμές που ξεκινούν από τον αριθμό έξι. Πάντως με την ευθυβολία του και την στιβαρότητα που δείχνει στον αυτοκινητόδρομο, είτε είσαι με κλειστή είτε με ανοιχτή οροφή, διαπιστώνεις ότι προσφέρει απολαυστικό ταξίδι και ετοιμοπόλεμη διάθεση όταν η διαδρομή σφίξει.

"Ένα διαχρονικά απολαυστικό roadster που μιλάει στον εσωτερικό σου κόσμο"

Ακολουθεί τις προθέσεις σου, πληροφορεί, υπακούει και ανταποκρίνεται με επιταχυνόμενη διάθεση. Δείχνει ότι περνάει και το ίδιο και ο οδηγός του καλά στο παιχνίδι των στροφών. Έχει περιορίσει αισθητά τις κλίσεις της ανάρτησης με παχύτερες αντιστρεπτικές και έχει κερδίσει επικοινωνιακότερη ουρά σε σχέση με το αδερφάκι των 1.5 lt, κάτι το οποίο οφείλει και στο μπλοκέ. Για τους λίγους και ψαγμένους στην λεπτομέρεια της ιδανικής συμπεριφοράς όταν αναζητά το συναρπαστικό παιχνίδι της οδήγησης, η Mazda χτύπησε διάνα με τη δίλιτρη έκδοση.

Mazda MX-5

Roadster μάλαμα για κέφι και παιχνίδι, μια κατασκευή που χαίρεσαι να βλέπεις και να ζεις ξανά και ξανά. Πριν βιαστείς να το βαφτίσεις ειδικό και ακριβό, σκέψου που οδεύουν οι τιμοκατάλογοι και τι αγοράζεις σε αντίστοιχο βαθμό απόλαυσης.

MAZDA MX-5 2.0 

Κινητήρας: 4κύλινδρος, 1.998 cc
Κιβώτιο / σχέσεις: Χειροκίνητο / 6
Κίνηση: Πίσω
Ισχύς: 184 PS
Ροπή: 205 Nm
0-100 km/h: 6,5 sec
Τελική ταχύτητα: 219 km/h
Κατανάλωση:
μέση εργοστασιακή:
6,9 lt/100 km
μέση δοκιμής: 9,7 lt/100 km
Διαστάσεις:
ΜxΠxΥ:
3.915 mm x 1.735 mm x 1.225 mm
Μεταξόνιο: 2.310 mm
Βάρος: 1.100 kg
Χώρος αποσκευών: 130 lt
Εκπομπές CO2: 155 g/km
Τιμή: από 38.272 €

Mazda MX-5

* Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην έντυπη έκδοση του Top Gear που κυκλοφορεί στα περίπτερα

Best of Network