Smit Oletha: Οδηγούμε την Z8 Coupe που η BMW δεν έφτιαξε ποτέ

Όχι, δεν είναι BMW Z8 Coupe γιατί δεν υπήρξε ποτέ. Αλλά τα αδέλφια Smit έφτιαξαν μία και θα φτιάξουν και άλλες και την λένε Oletha. Την οδηγήσαμε, τραβήξαμε βίντεο και αναφέρουμε

Smit Oletha
Smit Oletha
Smit Oletha
Smit Oletha
Smit Oletha
Smit Oletha
Smit Oletha
Smit Oletha
Smit Oletha
Smit Oletha
Smit Oletha
Smit Oletha

Δεν είναι αυτό που νομίζεις. Υποθέτω ότι το κοιτάζεις και σκέφτεσαι "τι έκαναν σε μια BMW Z8;". Δεν είναι πάντως Ζ8 Coupe γιατί κάτι τέτοιο δεν υπηρξέ ποτέ. Ονομάζεται Smit Oletha και είναι το πνευματικό παιδί δύο αδελφών -με εμμονή στην μηχανολογία- από την Καλιφόρνια, του Willem και του Kaess Smit. Και οι δύο έχουν σπουδές μηχανολόγου μηχανικού, ο ένας στην αεροδιαστημική και στα προηγμένα σύνθετα υλικά, ο άλλος στην αυτοκινητοβιομηχανία με θητεία τόσο στην Tesla όσο και στη Singer.

Α, μάλιστα. Και είναι καλό αυτό;

Ναι, αν και αντί για την Porsche και τα δύο αδέλφια ήταν λάτρεις της BMW από πολύ παλιά (το ίδιο θα ήσουν κι εσύ αν ο πατέρας σου κυκλοφορούσε με μια E39 M5). Όμως μάλλον κάτι τους έλειπε από την BMW. Έτσι αποφάσισαν να δημιουργήσουν την BMW των ονείρων τους.

Smit Oletha

Και είναι restomod αυτό;

Όχι ακριβώς γιατί αναδημιούργησαν ένα αυτοκίνητο που δεν υπήρξε ποτέ. Κάθε καλή ανακατασκευή πρέπει να αφηγείται μια ιστορία και η Smit δεν δίνει τη δική της εκδοχή σε οτιδήποτε έχει κάνει η BMW στο παρελθόν, αλλά αντίθετα φαντάζεται έναν κόσμο όπου η BMW αποφάσισε να κατασκευάσει έναν αντίπαλο της Porsche 911 GT3 γενιάς 996.


Από πού ξεκίνησαν;

Όχι πάντως από Z8 αλλά με μια BMW Z4. Το Oletha παίρνει το πλαίσιο, τη βασική σχεδίαση της ανάρτησης και το σύστημα διεύθυνσης από την κουπέ BMW Z4 E86 που κατασκευάστηκε από το 2006-2008. Ακούγεται περίεργο σημείο εκκίνησης όταν το επιδιωκόμενο τελικό σημείο κοστίζει αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια, αλλά υπάρχει μέθοδος σε αυτή την τρέλα. Για αρχή, αυτή η Z4 coupe είχε ένα πολύ άκαμπτο πλαίσιο (κληρονομιά του ότι πρώτα ήταν roadster και μετά προστέθηκε οροφή). Είναι κυριολεκτικά τρεις φορές πιο άκαμπτο από το πλαίσιο της BMW Z8. Αλλά έχει σχεδόν τις ίδιες διαστάσεις και αναλογίες αμαξώματος.

Smit Oletha

Και τι κινητήρα έβαλαν; 

Όχι τον περίφημο 6κύλινδρο κινητήρα 3,2 λίτρων; Αυτό είναι κάτι που συζητούν οι Smit για τις επόμενες εκδόσεις, αλλά αυτή χρησιμοποιεί κάτι πιο μουσκουλάτο. Τον V8 4,0 λίτρων από την E92 M3, αλλά στη συνέχεια υφίσταται ένα κάρο αλλαγές που τον κάνουν να μοιάζει περισσότερο με τον V8 4,4 λίτρων S65B44 που τοποθετείται στη θρυλική M3 GTS. Σχεδόν όλα τα κινούμενα μέρη είναι καινούργια: στροφαλοφόρος άξονας, έμβολα, εκκεντροφόροι, ελατήρια βαλβίδων κ.λπ.

Smit Oletha

Και η αλήθεια των αριθμών: 450hp, 462 Nm ροπής και 8.500rpm. Όλα αυτά μεταφέρονται στους πίσω τροχούς μέσω ενός εξατάχυτου μηχανικού κιβωτίου ZF που προέρχεται από την E92 M3. Υπάρχει ένα μηχανικό LSD, ρυθμιζόμενη ανάρτηση KW δύο κατευθύνσεων, φρένα AP Racing και σφυρήλατοι τροχοί από ένα κομμάτι αλουμίνιο ο καθένας.

Ποιος το σχεδίασε;

Τα ίδια τα αδέρφια. Όχι κι άσχημα ε; Όλα τα πάνελ του αμαξώματος είναι από ανθρακονήματα. Η εφαρμογή και το φινίρισμα των πάνελ και η ποιότητα που είναι εμφανής σε όλο το αυτοκίνητο, είναι εξαιρετική. Οι Smit άντλησαν έμπνευση όχι μόνο από την Z8, αλλά και από το αυτοκίνητο που την ενέπνευσε, την 507 του 1956. Η θέση οδήγησης είναι εξαιρετική και τα καθίσματα είναι τυλιγμένα με όμορφο δέρμα ενώ (ευτυχώς) υπάρχουν τρία πεντάλ στο χώρο των ποδιών.

Smit Oletha

Δηλαδή μια ανακατασκευασμένη Z4 με έναν εκπληκτικό κινητήρα;

Ας πούμε, μέχρι να βάλεις μπρος τον κινητήρα. Στο μυαλό μας υποθέταμε ότι θα ήταν ένας από αυτούς τους ζωηρούς, πολύστροφους, φρενήρεις V8. Όχι. Ξεκινάει με έναν μπάσο αμερικάνικο παλμό. Δεν επιδιώκει την προσοχή. Βάζουμε πρώτη. Ο συμπλέκτης δεν είναι το τέρας που φοβόμασταν και αυτός ο κοντόχοντρος επιλογέας ταχυτήτων είναι τόσο ακριβής και θετικός. Του αρέσει να μπαίνει όλη η ταχύτητα όμως, όχι να την κουνάει αμέριμνος. Αλλά αυτό είναι σωστό -ταιριάζει στο αυτοκίνητο.

Smit Oletha

Η τρίτη έχει περισσότερο από αρκετή εμβέλεια και ορμή για να πετύχεις τα πάντα. Αγγίζεις το γκάζι και ξεκινάει, μαζεύοντας άπληστα στροφές, ορμώντας προς τα εμπρός. Το αφήνεις να συνεχίσει και ο θόρυβος σκληραίνει, οξύνεται, εντείνεται. Δεν αισθάνεται και δεν συμπεριφέρεται σαν τεμπέλης V8 τώρα, αισθάνεται σαν τα εσωτερικά να έχουν αποτινάξει το περιττό λίπος και να σοβαρεύουν. Όλα φτάνουν σε ένα κρεσέντο. Έτσι, προβλέπεις τον κόφτη και αρχίζεις να πιάνεις το λεβιέ ταχυτήτων για να ανεβάσεις ταχύτητα. Και καθώς το κάνεις, ρίχνεις μια ματιά στον στροφόμετρο. Και μόλις έχει ξεπεράσει τις 6.000 στροφές. Ναι, έχεις ακόμα 2.500 στροφές για να παίξεις. Και αυτό το τελευταίο τμήμα είναι τόσο ξεχωριστό, τόσο έντονο. Δεν είναι τόσο η ταχύτητα που κερδίζει όσο το πώς σε κάνει να νιώθεις, οι δονήσεις στο στήθος σου, η αίσθηση του μόλις δαμασμένου θηρίου που χτυπιέται μπροστά. Τι σύστημα μετάδοσης κίνησης, τόσο πολύπλευρο και ανταποδοτικό. Τόσο ευέλικτο, ατελείωτα συναρπαστικό, σίγουρο για τον εαυτό του και καλομαθημένο. Το πιο δύσκολο είναι να βρεις ευκαιρίες για να το χρησιμοποιήσεις.

Επιδόσεις;

Οι Smit δεν τις έχουν μετρήσει, και δεδομένου ότι πρόκειται για χειροκίνητη έκδοση, δεν θα είναι κάτι το αξιοσημείωτο για τα σύγχρονα πρότυπα. Περίπου 4,0 δευτερόλεπτα για τα 100 km/h, υποθέτουμε. Αλλά αυτό αφορά τις επιδόσεις σε ευρύτερη κλίμακα. Σκέψου περισσότερο καλλιτεχνικά παρά μαθηματικά. Γιατί είναι ένας σαγηνευτικός τρόπος να κινείσαι: η θέα στο μακρύ καπό που ξεδιπλώνεται καθώς βγαίνεις από μια στροφή, η ένταση και η αμεσότητα της απόκρισης του κινητήρα και της παροχής ισχύος, η αίσθηση ότι το πλαίσιο μόλις που τα βγάζει πέρα με αυτόν τον V8 που προσπαθεί να ξεσπάσει από το καπό.

Smit Oletha

Δεν είναι ένα μεγάλο αυτοκίνητο και ζυγίζει μόνο 1.401 κιλά, δίνοντάς του μια αναλογία ισχύος προς βάρος 320 ίππων/τόνο. Περίπου το ίδιο με ένα σημερινό M5. Δίνει δύναμη στις ευθείες, εκσφενδονίζεται προς τα εμπρός με αυτό το αδυσώπητο κρεσέντο που μόνο οι ατμοσφαιρικοί κινητήρες μεγάλου κυβισμού σε μικρά πλαίσια μπορούν να κάνουν. Κάνει θόρυβο που καλεί τους θεούς και ξεσηκώνει ολόκληρες πλαγιές. 

Τι κάνει στις στροφές;

Δεν είναι εμφατικά ένα GT, δεν περιφέρεται νωχελικά, αλλά αντιθέτως εμπλέκεται μαζί σου, προτρέποντάς σε να πιέσεις. Μοιάζει περισσότερο με μια Aston Martin Vantage, καθώς έχει αυτή την ευκρίνεια, ενώ εξακολουθεί να είναι με κινητήρα εμπρός. Μπαίνει με προθυμία στις στροφές, έχει άφθονη πρόσφυση και είναι πολύ ωραία ζυγισμένο. Το μηχανικό διαφορικό διαχειρίζεται υπέροχα την πρόσφυση, οπότε πηγαίνεις αρκετά γρήγορα πριν εμπλακεί το ESP.

Smit Oletha

Τι γίνεται με το ταξίδι; 

Ο ήχος του κινητήρα "σβήνει" και το αυτοκίνητο όντως χάνει την ένταση και αισθάνεται ήρεμο. Απλά να έχετε κατά νου ότι δεν πηγαίνετε πολύ μακριά μεταξύ των βενζινάδικων. Αυτός ο V8 είναι ένα διψασμένο θηρίο και το ρεζερβουάρ καυσίμου των 55 λίτρων της Z4 είναι μικρό.

Οι αδελφοί Smit έχουν μάλιστα κατασκευάσει τη δική τους pop-up αεροτομή για να βοηθήσουν τη σταθερότητα σε υψηλές ταχύτητες. Ενεργοποιείται χειροκίνητα με έναν διακόπτη, η μοντελοποίηση δείχνει ότι μειώνει την ανύψωση του πίσω μέρους από 90 κιλά σε λιγότερο από 30 κιλά στα 200 km/h. 

Θα είναι ακριβό; 

Ναι, είναι και αν θες να το "δικάσεις" μπορείς να πεις ότι πρόκειται για μια BMW Z4 αξίας 450.000 δολαρίων (το ίδιο περίπου σε ευρώ). Και στο εσωτερικό υπάρχουν στοιχεία που δεν ανταποκρίνονται σε αυτό. Αλλά υπάρχουν και στοιχεία που δεν θα δείτε ποτέ, τα οποία έχουν δεχτεί εκπληκτική φροντίδα. 

Smit Oletha

Ο V8 δεν ήταν εύκολο να τοποθετηθεί. Οι πολλαπλές εξατμίσεις δεν χωρούσαν στο χώρο του κινητήρα της Z4. Κατέληξαν να πρέπει να περάσουν το τιμόνι μέσα από την πολλαπλή εξαγωγή. Οι ανοχές είναι μόνο 5 χιλιοστά, πράγμα που σήμαινε ότι οι Smit έπρεπε να σχεδιάσουν και να κατασκευάσουν νέες βάσεις κινητήρα και να τις εκτυπώσουν τρισδιάστατα από ανοξείδωτο χάλυβα. Αυτό λέγεται "να κάνεις το παραπάνω βήμα". Και είναι παντού όπου και αν κοιτάξεις στο Oletha. Έτσι, είναι κάπως άδικο να το δεις ως μια ανακατασκευασμένη BMW Z4.

Έχουν δηλώσει ως στόχο να κατασκευάσουν όχι περισσότερα από 100, αλλά εκτιμούν ότι αυτό είναι πολύ δύσκολο. Μερικές δεκάδες, είναι πιο πιθανό. Και τελικά μπράβο στα αδέλφια Smit. Αν μπορούν να μετατρέψουν μια Z4 σε ένα πειστικό ομοίωμα της GT3 Z8, ανυπομονούμε να δούμε τι θα κάνουν στη συνέχεια.

Best of Network