Οικονομία καυσίμου: Πώς να γλιτώσεις χρήματα οδηγώντας

Τα καύσιμα είναι ακριβά. Και θέλουμε να κάνουμε οικονομία καυσίμου. Για να γίνει αυτό διαβάζεις τις συμβουλές του TopGear και βγαίνεις κερδισμένος

Θέλεις να κάνεις αιματηρή οικονομία στα καύσιμα κίνησης; Υπάρχουν δύο λύσεις: α) παίρνεις ηλεκτρικό αυτοκίνητο και β) ακολουθείς τις συμβουλές του TopGear που δεν ξέρει μόνο να καίει λάστιχα, ξέρει και να μην καίει πολλά καύσιμα. Προφανώς η πρώτη λύση κινείται στα όρια του ανέφικτου άρα περνάμε απευθείας στην δεύτερη -που είναι και πολύ πιο οικονομική. Άλλωστε η υπόθεση είναι να μην πληρώσεις. 

Χαλάρωσε και μην τρέχεις

Πρώτος και προφανώς καλύτερος τρόπος για να εξοικονομήσεις καύσιμα είναι να οδηγείς με λίγη περισσότερη προσοχή ή σαν να έχεις σπάσει πρόσφατα το μεγάλο σου δάχτυλο. Αν το αυτοκίνητό σου ανεβάζει πιο ψηλές στροφές, καταναλώνει περισσότερα καύσιμα, οπότε μην αλλάζεις ταχύτητες στον κόφτη και μείωσε την μέση ωριαία σου ταχύτητα -στο ταξίδι τουλάχιστον.

Σύμφωνα με κάποια πραγματικά βαρετή έρευνα, τα αυτοκίνητα είναι συνήθως πιο αποδοτικά σε σταθερή ταχύτητα 45-50 km/h σε εντελώς επίπεδο δρόμο. Έτσι, η μόνη απάντηση είναι να μετακομίσεις στην Ολλανδία και να μη σταματήσεις ποτέ να κινείσαι. 

Συχνός έλεγχος πίεσης ελαστικών και τακτική συντήρηση

Ένα κακοφορμισμένο αυτοκίνητο είναι ένα μη αποδοτικό αυτοκίνητο, γι' αυτό προσπάθησε να είσαι συνεπής με τα service, είτε έχεις καινούργιο, είτε παλαιότερο όχημα. Μέρος αυτού θα πρέπει να είναι ο τακτικός έλεγχος της πίεσης των ελαστικών -αν το κάνεις λάθος, όχι μόνο θέτεις σε κίνδυνο την οδική συμπεριφορά και τα φρένα, αλλά κόβεις και την αποδοτικότητα των καυσίμων.

Οι εταιρείες ελαστικών υπολογίζουν ότι το 4 έως 11% της κατανάλωσης καυσίμου μπορεί να οφείλεται στην αντίσταση κύλισης του ελαστικού, ενώ μια μείωση της αντίστασης κύλισης κατά 10% ισοδυναμεί με βελτίωση της οικονομίας καυσίμου κατά 1%. Κάνε λοιπόν έλεγχο στις πιέσεις -πάντα, όχι μόνο λίγο πριν το ΚΤΕΟ. Επίσης ίσως να αξίζει να τοποθετήσεις ελαστικά χαμηλής αντίστασης κύλισης, όλο και κάτι θα προσφέρουν σε οικονομία.

Μην κουβαλάς περιττό βάρος

Φαίνεται αυτονόητο, αλλά θα εκπλαγείς από το πόσοι άνθρωποι κρατούν 50 και κιλά άχρηστα πράγματα στα αυτοκίνητά τους. Και μπορεί να μην εξοικονομείς πολλά, αλλά όσο λιγότερο βάρος κουβαλάς, τόσο λιγότερη δουλειά πρέπει να κάνει το αυτοκίνητό σου, οπότε πέταξε όλα τα πράγματα που δεν χρειάζεσαι.

Ομοίως, μπορεί να είναι ενοχλητικό να το αποσυναρμολογήσετε, αλλά ένα άδειο roofrack μπορεί να προσθέσει πάνω από 15% σε όρους αεροδυναμικής αντίστασης στο μέσο αυτοκίνητο (και ένα roofbox μπορεί να είναι κοντά στο 40%) στα 120 km/h, οπότε αξίζει να τα βγάζεις όταν δεν τα χρησιμοποιείς.

Όχι στην "στασιμότητα", ναι στα καλά καύσιμα

Τα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν συστήματα Stop/Start στις μέρες μας - όπου το αυτοκίνητο σταματά τον κινητήρα ενώ είναι ακίνητο και τον επανεκκινεί αυτόματα- αλλά υπάρχουν πολλές περιπτώσεις στις οποίες το να κάθεσαι στάσιμος με τον κινητήρα σε λειτουργία καίει κυριολεκτικά καύσιμα χωρίς λόγο. Σίγουρα, πρέπει να φορτίσεις το τηλέφωνό σου ή να κρατήσεις το ραδιόφωνο ανοιχτό, αλλά μπορείς να το κάνεις για λίγο αν βάλεις μόνο μπαταρία.

Επίσης, ίσως αξίζει να δοκιμάσεις κάποιο premium καύσιμο. Ναι, είναι σχετικό αλλά είθισται το καθαρότερο καύσιμο με τα υψηλότερα οκτάνια να αντισταθμίζει το επιπλέον κόστος με περισσότερα χιλιόμετρα ανά λίτρο. Αρκεί το αυτοκίνητό σου να μπορεί να το δεχθεί και να μην χρησιμοποιήσεις την έξτρα απόδοση για παντιλίκια και άλλα άσεμνα.

Σωστή διαχείριση κλιματισμού και cruise control

Το air condition είναι ουσιαστικά μια μεγάλη αντλία που εκμεταλλεύεται τον κινητήρα σου για ενέργεια, οπότε η απενεργοποίησή του βοηθά στην αποδοτικότητα. Αυτό όμως οδηγεί σε ιδρωμένα μπλουζάκια. Έτσι, το άνοιγμα των παραθύρων σε χαμηλές ταχύτητες είναι στην πραγματικότητα πιο αποδοτικό. Αλλά σε έναν αυτοκινητόδρομο, η αεροδυναμική αντίσταση αναιρεί το κέρδος, οπότε καλύτερα να χρησιμοποιείς κλιματισμό σε θερμοκρασίες που δεν κάνουν για πιγκουίνους και να κλείνεις τα παράθυρα.

Επίσης, το cruise control λειτουργεί καλύτερα στους αυτοκινητόδρομους (σε εμποδίζει να αυξομειώνεις συχνά ταχύτητα), οπότε μάθε πώς και πού να το χρησιμοποιείς καλύτερα. Είναι ενδιαφέρον ότι ένας αυτοκινητόδρομος με ελεύθερη ροή είναι το πιο αποδοτικό είδος δρόμου.