Tesla: Η εταιρεία που άλλαξε την αγορά αυτοκινήτου έκλεισε 20 χρόνια

Μέσα στα χρόνια παρουσίας της στην αγορά, η Tesla έχει πετύχει απίστευτα πράγματα. Όμως πλέον, ο ηγέτης στον χώρο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων βρίσκεται σε σταυροδρόμι αναφορικά με το μέλλον του

Tesla model range

Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης άντεξαν περίπου έναν αιώνα. Σίγουρα ακούγεται πιο δραματικό απ' ότι είναι, τουλάχιστον για την ώρα. Αν όμως το καλοσκεφτείς, η Tesla, κατασκευαστής ηλεκτρικών οχημάτων που έκανε την εμφάνισή της πριν από μία εικοσαετία, έχει φέρει τα πάνω κάτω στον χώρο του αυτοκινήτου. Και είναι αλήθεια πως η Tesla και ο επικεφαλής της Elon Musk, έχουν γίνει αποδέκτες βαρύγδουπων χαρακτηρισμών, όπως οραματιστής, επαναστάτης, ανατρεπτικός, ενδεικτικών της επιρροής τους στην αυτοκινητοβιομηχανία.

Διαβάστε Επίσης

Σήμερα λοιπόν, είκοσι χρόνια από τη στιγμή που ξεκίνησαν όλα, η Tesla είναι ο παγκόσμιος ηγέτης της αγοράς στην ηλεκτροκίνηση, πρωτοπόρος στην τεχνολογία μπαταριών και σημαντικός πρωταγωνιστής στην αυτόνομη οδήγηση. Η Tesla θέλει να είναι πρώτη παντού. Με 1,31 εκατομμύρια πωλήσεις το 2022 είναι βέβαιο πως βρίσκεται σε καλό δρόμο. Το πρώτο τρίμηνο του 2023, η Tesla ξεπέρασε για πρώτη φορά την Audi σε πωλήσεις, ενώ αν η ανάπτυξή της συνεχιστεί με τον ίδιο ρυθμό, το 2024 θα ξεπεράσει τις Mercedes και BMW.

Elon Musk

Αν ρωτήσεις τον Musk, θα σου πει πως αυτό είναι δεδομένο, καθώς ο ίδιος προβλέπει πως οι πωλήσεις των αυτοκινήτων Tesla θα αυξάνονται κατά 40-50% κάθε χρόνο. Δεν πρόκειται όμως για έναν δρόμο που είναι στρωμένος με άνθη. Η εμπλοκή του Musk στην υπόθεση -υπερτιμημένης για πολλούς- εξαγοράς του Twitter προκάλεσε ανησυχία στο επενδυτικό κοινό και ως αποτέλεσμα, η Tesla είδε την χρηματιστηριακή της αξία να υποχωρεί σημαντικά.

Το αφεντικό της Tesla ήξερε πως έπρεπε να αναλάβει δράση. Ο λαγός που βγήκε από το καπέλο, άκουγε στο όνομα εκπτώσεις. Οι πωλήσεις εκτοξεύτηκαν, όμως ήταν λογικό να ασκηθούν πιέσεις στα περιθώρια κέρδους, γεγονός που είχε αντίκτυπο στους επενδυτές. Φυσικά, όλα αυτά συμβαίνουν σε πολύ υψηλό επίπεδο. Με κεφαλαιοποίηση 500 δισεκατομμυρίων ευρώ, η Tesla εξακολουθεί να είναι μακράν η αυτοκινητοβιομηχανία με την υψηλότερη αποτίμηση στον κόσμο. Ενδεικτικά, στη χρηματοπιστωτική αγορά, η Tesla δεν αντιμετωπίζεται ως απλή αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά ως εταιρεία τεχνολογίας.

Aerodynamic Tesla Model Y

Είναι σημαντικό, γιατί η Tesla επιτυγχάνει τον υψηλό αριθμό πωλήσεών της, στηριζόμενη ουσιαστικά σε δύο μοντέλα, τα Model Y και Model 3, που δεν είναι καν καινούργια. Ο Musk γνωρίζει καλά πως για να συνεχιστεί το success story της Tesla, χρειάζονται νέα προϊόντα. Πριν από μερικούς μήνες ξεκίνησε η εμπορική πορεία του φορτηγού Semi, ενώ θεωρητικά πλησιάζει και η ώρα του pickup Cubertruck. Επίσης, έχει ήδη προαναγγελθεί και ένα μικρότερο επιβατικό.

Γροθιά στο κατεστημένο

Την 1η Ιουλίου, η Tesla έκλεισε 20 χρόνια παρουσίας στην αγορά. Οι λόγοι της επιτυχίας της θεωρούνται πλέον γνωστοί. Ο Musk φρόντισε εξαρχής να σπάσει τις συμβάσεις του κλάδου. Η αμιγώς ηλεκτρική κίνηση, η αρχιτεκτονική κεντρικού ελέγχου, η έξυπνη παραγωγή, οι ιδιόκτητοι σταθμοί φόρτισης, οι απευθείας πωλήσεις, τα ψηφιακά χαρακτηριστικά και η αυτόνομη οδήγηση, όλα σχεδιάστηκαν εκ νέου, χωρίς τα μοντέλα της Tesla να αντιγράψουν άλλους κατασκευαστές.

Ειδικά για το στοίχημα της αυτόνομης οδήγησης. Η Tesla έφτασε στο σημείο να θεωρείται από τους πρωτοπόρους στον συγκεκριμένο τομέα, όμως τελικά φάνηκε πως ακόμα υπάρχει μέλλον, καθώς οι μεγάλες της υποσχέσεις δεν έχουν επαληθευτεί στην πράξη. Το θέμα είναι πως όταν η επιτυχία ήρθε και δεν αποδείχτηκε κάτι παροδικό, ο ανταγωνισμός συνειδητοποίησε ότι η Tesla έπρεπε να ληφθεί σοβαρά υπόψη.

Elon Musk

Όπως και ο ίδιος ο Musk, που αποτελεί από μόνος του παράγοντα επιτυχίας. Οι θαυμαστές του λατρεύουν τον επιχειρηματία, αυτοδημιούργητο δισεκατομμυριούχο, σπασίκλα και πλουσιότερο άνθρωπο του πλανήτη. Ωστόσο, ο αριθμός των εχθρών του δεν είναι μικρότερος. Όπως συνήθως συμβαίνει δηλαδή σε τέτοιες περιπτώσεις. Μεγάλο ρόλο σε αυτό παίζει και η προβοκατόρικη στάση του Musk, ο οποίος δήλωνε τον περασμένο Απρίλιο κατά την παρουσίαση των τριμηνιαίων κερδών της εταιρείας του: "Θα μπορούσαμε να πουλήσουμε τα αυτοκίνητά μας τώρα χωρίς κέρδος και να βγάλουμε απίστευτα κέρδη αργότερα μέσω αναβαθμίσεων”.

Τι επιφυλάσσει το μέλλον

Η προσέγγιση του Musk για τα αυτοκίνητα του μέλλοντος, είναι πως αυτά θα αποτελούν κάτι σαν smartphones με τροχούς. Κάτι τέτοιο βέβαια απαιτεί υψηλές επενδύσεις. Συγκεκριμένα, 6-7 δις δολάρια κατευθύντονται προς τα εκεί κάθε χρόνο από τον Νο. 1 της Tesla και συγκεκριμένα σε τεχνολογία και νέες εγκαταστάσεις. Το επόμενο εργοστάσιο παραγωγής κατασκευάζεται στο Μεξικό κοντά στην πόλη Μοντερέι. Πρόσφατα υποβλήθηκαν σχέδια για την επέκταση του ευρωπαϊκού gigafactory της Tesla στο Grünheide κοντά στο Βερολίνο.

Και ο Musk συνεχίζει να προκαλεί με τις δηλώσεις του. "Η ζήτηση για τα αυτοκίνητά μας θα μπορούσε να είναι άπειρη”, ανέφερε τον Μάρτιο κατά τη διάρκεια της Ημέρας Επενδυτών στα κεντρικά γραφεία της Tesla. Ο ίδιος πιστεύει ότι θα είναι σε θέση να πουλήσει περίπου 20 εκατομμύρια αυτοκίνητα ετησίως το 2030. Για να υπάρχει ένα μέτρο σύγκρισης, αυτά θα ήταν όσα πωλούν σήμερα μαζί οι δύο ηγέτες της παγκόσμιας αγοράς, η Toyota και ο όμιλος Volkswagen.

Το εργοστάσιο της Tesla στη Σαγκάη

Αν υπάρχει ένα πράγμα που είναι ξεκάθαρο, αυτό είναι η επιθυμία του Musk να εξασφαλίσει ένα όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς. "Αυτή είναι μια καλή στιγμή για να διευρύνουμε περαιτέρω το προβάδισμά μας και να συνεχίσουμε να επενδύουμε στην ανάπτυξή μας”, δήλωσε ο Musk. Με αυτό τον τρόπο, ο ίδιος επιχειρεί να δικαιολογήσει τις μεγάλες μειώσεις τιμών των Tesla, οι οποίες μπορεί να ενθουσιάζουν τους νέους πελάτες, αλλά όχι τους επενδυτές και τους μετόχους.

Σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, η αυτοπεποίθηση του Musk μπορεί να προέρχεται από το νέο μοντέλο συμπαγών διαστάσεων που βρίσκεται στα σκαριά, το οποίο αναμένεται να κοστίζει λιγότερο από 25.000 δολάρια και θα μπορούσε να κατασκευαστεί σε τεράστιους αριθμούς. Το timing είναι καλο, καθώς υπάρχει ακόμη έλλειψη προσιτών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά.

Tesla compact car

Τέλος υπάρχει και ένα ακόμη θέμα. Η Tesla και ο Musk, η εταιρεία και το αφεντικό της, είναι άρρηκτα συνδεδεμένα. Κατέχει τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου εδώ και 15 χρόνια και είναι επίσης ο μεγαλύτερος μέτοχος. Κατά καιρούς ήταν και πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου. Όμως υπάρχουν όλο και περισσότερες φωνές που θεωρούν πως έχει έρθει η ώρα για ευρύτερη ηγεσία. Της οποίας το βασικό χαρακτηριστικό εκτός του ότι θα είναι νέα, θα είναι η τοποθέτηση της Tesla ως απόλυτης προτεραιότητας. Κάτι που αρκετοί θεωρούν πως δεν συμβαίνει στην περίπτωση του Musk.

Με πληροφορίες από Automotive News Europe

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Best of Network