
Σιγά μωρέ και τι έγινε... Είναι δύο Porsche 911 με μεγάλες αεροτομές και αυτοκόλλητα. Αυτό το λέτε πρόοδο; Η 997.2 GT3 RS του 2010 διαθέτει έναν 3,8 λίτρων επίπεδο εξακύλινδρο με 450 ίππους που ανεβάζει μέχρι τις 8.500 στροφές ανά λεπτό. Το αντίστοιχο μοντέλο του 2022, η 992 GT3 RS, διαθέτει έναν 4λιτρο επίπεδο εξακύλινδρο ατμοσφαιρικό -προφανώς- κινητήρα που περιστρέφεται στις 9.000 rpm και αποδίδει 525 hp. Το νεότερο αυτοκίνητο είναι επίσης σχεδόν 100 κιλά βαρύτερο. Οπότε, δεν υπάρχει μεγάλη πρόοδος, όπως θα έλεγε κανείς. Αλλά κάνει λάθος. Στα 12 χρόνια που μεσολαβούν μεταξύ αυτών των δύο RS, η Porsche κατάφερε να μειώσει κατά 44 δευτερόλεπτα το χρόνο γύρου στο Nurburgring! Αυτό είναι μια πολύ εντυπωσιακή πρόοδος.
Κατανοητό. Αλλά πώς έγινε τόσο γρήγορη;
Λοιπόν, και οι δύο ακολουθούν σταθερά το εγχειρίδιο κανόνων του τμήματος Porsche GT που χρησιμοποιεί τον μηχανοκίνητο αθλητισμό ως οδηγό για τα σκληροπυρηνικά αυτοκίνητα δρόμου, με τις RS να είναι πιο σκληρές και ταχύτερες εκδόσεις των ήδη άγριων και γρήγορων GT3. Η 997 βγήκε στην αγορά με πακέτο αεροτομών για πίστα, ελαστικά Michelin Pilot Sport Cup 2, φρένα από carbon και τα αυτοκόλλητα.

Η 992 έχει όλα αυτά τα πράγματα, απλά έχει βελτιωθεί, ακονιστεί και έχει γίνει πολύ πιο περίπλοκη. Ειδικά όταν πρόκειται για το τμήμα αεροδυναμικής. Μπορεί να έχεις προσέξει την πτέρυγα (που είναι δύσκολο να μην προσέξεις, δεδομένου ότι είναι η μεγαλύτερη πίσω πτέρυγα που έχει τοποθετηθεί ποτέ σε 911), αλλά υπάρχουν επίσης αμέτρητα αεροδυναμικά στοιχεία κάτω από το δάπεδο για να χαρίσουν στην 992 860 κιλά downforce στα 284km/h. Η 997.2 αναπτύσσει μόλις μισά από αυτά, ενώ κινείται με 300 km/h.
Όλα αυτά ακούγονται λίγο σοβαρά
Ένα αυτοκίνητο με DRS και αυτή την ανάρτηση συνήθως είναι. Το οποίο κάνει την 997 αναζωογονητική. Είναι αξιοσημείωτα προσιτό όταν το βάζεις δίπλα στο 992. Ναι, είναι σοβαρό, αλλά πιο απλό. Πολύ πιο απλό. Ανοίγεις την πόρτα και κάθεσαι σε υπέροχα λεπτά και υποστηρικτικά καθίσματα για να θαυμάσεις το απλό, λειτουργικό εσωτερικό τυλιγμένο με Alcantara. Το απλό τιμόνι είναι απαλλαγμένο από ακαταστασία, επιτρέποντάς σου να χαλαρώσεις καθώς κουνάς τον κοντό μικρό μοχλό ταχυτήτων έξι σχέσεων και θαυμάζεις το roll-cage που γεμίζει τον καθρέφτη.

Εν τω μεταξύ, στην 992, έρχεσαι αντιμέτωπος με ένα ψηλό, φαρδύ, περίπλοκο ταμπλό που πρέπει να κοιτάς σαν σκύλος που ψάχνει για αποφάγια στο τραπέζι. Στη συνέχεια, υπάρχουν κουμπιά. Πολλά κουμπιά. Συμπεριλαμβανομένων τεσσάρων νέων επιλογέων στο τιμόνι που προσφέρουν μια χούφτα από λειτουργίες: εννέα στάδια συμπίεσης/ επαναφοράς, e-diff καθώς και διάφορες γεύσεις του ESC. Δεν υπάρχει ούτε μοχλός ταχυτήτων για να κουνάτε, παρά μόνο κουμπιά αλλαγής ταχυτήτων PDK με τεχνολογία που προέρχεται από τον μηχανοκίνητο αθλητισμό και κουμπώνει με ένα ικανοποιητικό κλικ.
Κάποιοι λένε ότι η 997.2 GT3 RS ήταν η κορυφαία RS. Είναι;
Τα φόρουμ υποστηρίζουν ότι ο 4λιτρος μπορεί να είναι το αποκορύφωμα, αλλά ο 3,8 λίτρων είναι παντοδύναμος και πολύ πιο προσιτός. Αλλά εξακολουθεί να παραμένει ένα κόσμημα στο στέμμα της αυτοκίνησης, με επικεφαλής τον λατρευτό κινητήρα "Mezger" (που πήρε το όνομά του από τον δημιουργό του, τον διάσημο μηχανικό της Porsche Hans Mezger), ο οποίος έχει ένα γρύλισμα και μια τραχύτητα στην εκκίνηση, πριν εξελιχθεί σε ένα γρύλισμα στις μεσαίες στροφές που συντονίζεται όσο πιο πολύ τον πιέζεις, πριν τραγουδήσει ένα από τα καλύτερα σοπράνο τραγούδια του μηχανοκίνητου αθλητισμού.
Συνδυάζεται ιδανικά με έναν στιβαρό, χορταστικό συμπλέκτη, ένα σκληρό αλλά σίγουρο κιβώτιο ταχυτήτων και ένα "τηλεπαθητικό" σύστημα διεύθυνσης. Η βελόνα στο στροφόμετρο γυρίζει σαν να έχει υποστεί ηλεκτροσόκ. Στη συνέχεια, μπορείς να χρησιμοποιείς την ιδανική ανάρτηση για να στηριχτείς στο φαρδύ, παχύ, κολλώδες λάστιχο της Michelin για να μεγιστοποιήσεις το βάρος και την πρόσφυση στον πίσω άξονα, ώστε να πεταχτείς στην έξοδο μιας στροφής υπό τον ήχο των 8.500 στροφών ανά λεπτό.
Τελικά, η 992 είναι η σωστή εξέλιξη;
Εξαρτάται από το τι ψάχνετε. Εάν ζείτε για το χρονόμετρο και είστε φανατικός της πίστας, τότε ναι! Ποτέ δεν υπήρξε ευκολότερος τρόπος να πας σε μια πίστα, να ζήσεις μια εμπειρία με αγωνιστικό αυτοκίνητο και να πας στο μπαρ για να φλεξάρεις το πόσους ανθρώπους προσπέρασες. Απλά χρειάζεσαι -πολύ από- το μυαλό σου για να αξιοποιήσεις τις δυνατότητές του. Όμως το τελευταίο RS δεν είναι τόσο χρήσιμο, αφού έχει χάσει το πορτμπαγκάζ του για χάρη του ψυγείου ενός αγωνιστικού αυτοκινήτου ενώ η σκληρή ανάρτηση δεν είναι ιδανική για δρόμο. Το 997 είναι μια χαρά στο δρόμο και εκεί που κάποτε ήταν ένα φαρδύ αυτοκίνητο (έχοντας δανειστεί το αμάξωμα του Turbo) τώρα είναι κατάλληλα λεπτό και στενό σε σύγκριση με το 992. Όπως και να έχει, και τα δύο αυτοκίνητα θα μείνουν στην ιστορία της Porsche ως θρύλοι.