Η ιστορία και η τεχνολογία του Austro-Daimler ADS R

Αυτό το αγωνιστικό αυτοκίνητο λεγόταν "Sascha" και ο ιθύνων νους πίσω από την εξέλιξή του ήταν ο Ferdinand Porsche. Ας μάθουμε την ιστορία και την τεχνολογία του

Ο Ferdinand Porsche συναντήθηκε για πρώτη φορά με τον κόμη Alexander Joseph von Kolowrat-Krakowsky το 1921. Ο φανατικός οπαδός του μηχανοκίνητου αθλητισμού ήταν συνέταιρος στην Austro-Daimler, την εταιρεία στην οποία εργαζόταν τότε ο Porsche. Το παρατσούκλι του ήταν "Sascha". Η Porsche και ο Kolowrat μίλησαν για την υλοποίηση ενός κοινού οράματος: ένα μικρό αυτοκίνητο που κατασκευαζόταν σε μεγάλες ποσότητες και σε χαμηλή τιμή. Η Porsche χρειαζόταν την έγκριση του εκτελεστικού συμβουλίου της Austro-Daimler για το αυτοκίνητο, αλλά το συμβούλιο ήταν επιφυλακτικό.

Κόμης Alexander Kolowrat (όρθιος αριστερά), στον αγώνα αυτοκινήτων Riesrennen, στο Graz της Αυστρίας το 1922.

Ωστόσο, ο Porsche ήταν πεπεισμένος ότι η θετική δημοσιότητα μετά από έναν επιτυχημένο αγώνα θα κέρδιζε τους επικριτές του. Εκτός από την έκδοση παραγωγής του μικρού του αυτοκινήτου με κινητήρα μόλις 1100 κυβικών εκατοστών, κατασκεύασε και μια αγωνιστική έκδοση: το ADS R. Καθώς χρηματοδοτήθηκε από τον μεγαλοβιομήχανο και παραγωγό ταινιών Kolowrat, το αυτοκίνητο πήρε το όνομά του: Sascha. Το αποτέλεσμα ήταν μια ελαφριά, διθέσια, αγωνιστική έκδοση του σχεδιαζόμενου τετραθέσιου της σειράς, που ζύγιζε μόλις 598 κιλά.

Ο 13ος αγώνας Targa Florio στις 2 Απριλίου 1922. Στο τιμόνι του αυτοκινήτου με τον αριθμό 1 ο κόμης Alexander "Sascha" Kolowrat, πίσω του ο Ferdinand Porsche.

Ο υδρόψυκτος, εν σειρά, τετρακύλινδρος κινητήρας του, 1,1 λίτρου, είχε δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους και ήταν τοποθετημένος αρκετά πίσω στο πλαίσιο. Αυτό βοήθησε στην κατανομή του βάρους κατά 53% εμπρός και 47% πίσω. Mε δύο γεμάτα ρεζερβουάρ βενζίνης και δύο καθίσματα κατειλημμένα, το φορτίο ήταν τέλεια κατανεμημένο. Το δεύτερο κάθισμα μπάκετ προοριζόταν για τον μηχανικό, κάτι που δεν ήταν ασυνήθιστο εκείνη την εποχή. Ο μηχανικός αποθήκευε τα ανταλλακτικά και τα εργαλεία σε ένα ξύλινο κιβώτιο πίσω από τα καθίσματα, ενώ οι εφεδρικοί τροχοί ήταν στερεωμένοι στα πλάγια. 

Ο Porsche φεύγει από την Austro-Daimler

Αν και εγκατέλειψε την Austro-Daimler λόγω διαφωνιών, τα 17 επιτυχημένα χρόνια του Ferdinand Porsche εκεί αποδείχθηκαν εφαλτήριο και στα τέλη Απριλίου 1923 εντάχθηκε στην Daimler στη Στουτγκάρδη. Ενώ εργαζόταν στο πρόγραμμα για τα μικρά αυτοκίνητα, είχε γνωρίσει τους άνδρες που αργότερα θα γίνονταν οι πρώτοι του υπάλληλοι: Otto Zadnik και Karl Rabe. Ο τελευταίος θα γινόταν ο διάδοχός του στην Austro-Daimler.

Λίγα χρόνια αργότερα, το 1931, μαζί με τον γαμπρό του Anton Piech και τον πρώην οδηγό αγώνων και επιχειρηματία Adolf Rosenberger, ο Porsche ίδρυσε την "Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH, Konstruktionen und Beratung für Motoren und Fahrzeuge". Η Porsche θα διατηρούσε το έθιμο να δοκιμάζει τις εξελίξεις στον μηχανοκίνητο αθλητισμό προτού αυτές περάσουν στην παραγωγή.

"Παράξενος αγώνας σε τρομακτικές διαδρομές"

Τα τέσσερα πρωτότυπα ADS R ολοκληρώθηκαν μόλις λίγο πριν από τον αγώνα Targa Florio του 1922. Μέσα στο τρένο έβαψαν κόκκινα τα αλουμινένια αμαξώματα των αυτοκινήτων Sascha, ώστε να μην ξεχωρίζουν τόσο πολύ και να μην τα κλέψουν στην Ιταλία. Για να τα ξεχωρίζουν από μακριά, ο Kolowrat τα στόλισε με σύμβολα από τραπουλόχαρτα.

21 Μαΐου 1922, Ισπανία, Armangué Trophy Tarragona. Στο τιμόνι της Austro-Daimler "Sascha" με αριθμό 19 ο Alfred Neubauer.

Το μοντέλο του ήταν στολισμένο με κούπες, ενώ ο Alfred Neubauer -ο πιο επιτυχημένος οδηγός και μετέπειτα αγωνιστικός διευθυντής της Mercedes- πήρε το καρό, ο Fritz Kuhn οδηγούσε με μπαστούνι και ο Lambert Pöcher με σπαθί. Ο κόμης Kolowrat όχι μόνο χρηματοδότησε και διηύθυνε την επιχείρηση, αλλά και οδήγησε επίσης, συμμετέχοντας στα μικρά σπορ αυτοκίνητα της κατηγορίας των 1,1 λίτρων, τα οποία ξεκίνησαν πρώτα. Αργότερα, οι τέσσερις οδηγοί της Sascha θα αποκαλούσαν την Targa Florio "παράξενο αγώνα σε φρικιαστικές διαδρομές". Τα αυτοκίνητα ξεκινούσαν ανά δύο λεπτά, πράγμα που σήμαινε ότι οι συμμετέχοντες δεν έβλεπαν ποτέ ποιον ανταγωνίζονταν.


Ο 13ος αγώνας Targa Florio στις 2 Απριλίου 1922: Ρεπορτάζ στην Allgemeine Automobil-Zeitung για την επιτυχία του αγωνιστικού αυτοκινήτου "Sascha" της Austro-Daimler.

Ο στόχος ήταν να συμπληρωθούν τέσσερις γύροι των 108 χιλιομέτρων ο καθένας. Στο τέλος -μετά από 432 χιλιόμετρα, 6.000 στροφές και κλίσεις έως και 12,5%- το κορυφαίο Austro-Daimler ADS R τερμάτισε στη 19η θέση της γενικής κατάταξης. "Πολλοί καμάρωναν με μεγάλους κινητήρες στο Targa Florio, αλλά η Sascha των 598 κιλών ήταν ένας σβέλτος τύπος με τους 50 ίππους της στις 4500 στροφές", λέει ο Achim Stejskal, Διευθυντής Κληρονομιάς και Μουσείου Porsche. "Στο τέλος του αγώνα, η μέση ταχύτητά του ήταν μόλις 8 km/h μικρότερη από εκείνη των ταχύτερων αυτοκινήτων με κινητήρες τέσσερις ή πέντε φορές ισχυρότερους".

Ο ιταλικός Τύπος χαιρέτισε το γρήγορο και ανθεκτικό "μίνι αυτοκίνητο" με τελική ταχύτητα 144 km/h ως "την αποκάλυψη του Targa Florio". Για να διαδώσει την είδηση πέρα από τα σύνορα της Ιταλίας, ο Ferdinand Porsche τοποθέτησε μεγάλες διαφημίσεις σε εφημερίδες: "Η Austro-Daimler είναι ο ηθικός νικητής της Targa Florio του 1922!" Ήταν ένας ισχυρισμός που αμφισβητήθηκε μόλις λίγες ημέρες αργότερα από την Daimler, η οποία τοποθέτησε τις δικές της μεγάλες διαφημίσεις -η Daimler είχε, άλλωστε, πάρει τη συνολική νίκη. Τα μέλη του εκτελεστικού συμβουλίου της Austro-Daimler AG -με επικεφαλής τον Camillo Castiglioni- είχαν πράγματι λάβει γνώση, όπως ήλπιζε η Porsche, αλλά δεν ήταν ακόμη έτοιμα να εγκρίνουν τη σειριακή παραγωγή του ADS.

Οι επιτυχίες δεν άλλαξαν την άποψή τους. Το ευέλικτο και αποτελεσματικό Sascha ακολούθησε τη νίκη της στην κατηγορία του στο Targa Florio με άλλες 42 νίκες σε 52 αγώνες - συχνά με τον νεαρό Ferry Porsche να παρακολουθεί. Το διοικητικό συμβούλιο τελικά απέρριψε οριστικά την πρόταση, επικαλούμενο οικονομικούς λόγους, τον πληθωρισμό και το γεγονός ότι η Αυστρία ήταν πολύ μικρή για να προσφέρει την κατάλληλη αγορά. Πίστευαν ότι η εστίασή τους θα έπρεπε αντ' αυτού να επικεντρωθεί σε μεγάλα, εξακύλινδρα μοντέλα. Η απόφαση του διοικητικού συμβουλίου και η σύγκρουση με τον Castiglioni οδήγησαν την Porsche να εγκαταλείψει την Austro-Daimler και να μετακομίσει στη μητρική εταιρεία στη Στουτγάρδη. Το 1924, ο Ferdinand Porsche συμμετείχε στο Targa Florio με την Daimler και έλαβε, μεταξύ άλλων, τον τίτλο του επίτιμου διδάκτορα - τον τίτλο που υπάρχει ακόμα και σήμερα στην επωνυμία της εταιρείας.

Porsche: η επιτυχημένη φίρμα στο Targa Florio

Αυτό που ξεκίνησε ο πατέρας του Ferdinand Porsche πριν από έναν αιώνα ως υπάλληλος της Austro-Daimler, ο Ferry Porsche συνέχισε με αυτοκίνητα υπό την επωνυμία της οικογένειας, με αποτέλεσμα ο κατασκευαστής σπορ αυτοκινήτων της Στουτγκάρδης να γίνει τακτικός ανταγωνιστής στη Σικελία. Και με 11 συνολικές νίκες, η Porsche ήταν ο πιο επιτυχημένος συμμετέχων στο Targa Florio όλων των εποχών.

Το 1956, ο Umberto Maglioli πέτυχε την πρώτη απόλυτη νίκη της Porsche με την 550 A Spyder. Η νίκη του Maglioli θύμισε αυτό που η ομάδα με επικεφαλής τον Ferdinand Porsche και τον κόμη Kolowrat πέτυχε πριν από εκατό χρόνια με την Austro-Daimler ADS R: να νικήσει ένα πεδίο ανταγωνιστών με μεγαλύτερους κινητήρες.

Η τεχνολογία του Sascha

Το Sascha ήταν μπροστά από την εποχή του όταν αναπτύχθηκε πριν από εκατό και πλέον χρόνια. Για παράδειγμα, ο οδηγός ενεργοποιούσε μηχανικά τα τέσσερα ταμπούρα των φρένων μέσω συρματόσχοινων, τα οποία, φυσικά, αντικαταστάθηκαν με νέα καλώδια κατά την αποκατάστασή του. Οι τροχοί είχαν ένα μπουλόνι ενώ ο επιλογέας ταχυτήτων για το 4άρι κιβώτιο βρισκόταν στο εσωτερικό του οχήματος -και τα δύο πρωτοποριακά για τη δεκαετία του 1920. Ο κινητήρας είχε ατσάλινα χιτώνια κυλίνδρων, έμβολα από ελαφρύ κράμα και ξηρό κάρτερ. Διέθετε επίσης διπλή ανάφλεξη -μια τεχνική καινοτομία που υιοθετήθηκε από τους αγώνες, πιθανότατα για λόγους ασφαλείας. Υπήρχαν δύο μπουζί ανά κύλινδρο.

Εάν ένα μπουζί έπαθε βλάβη, ο κινητήρας μπορούσε να συνεχίσει να λειτουργεί με όλους τους κυλίνδρους. Η πολλαπλή εξαγωγής είχε σχήμα χωνιού και ήταν καλά μελετημένη: οι θυρίδες εξαγωγής των μεσαίων κυλίνδρων συνέκλιναν σε μια κοινή πολλαπλή, όπως και οι δύο εξωτερικές. Λίγο πιο κάτω, οι δύο ενώνονταν σε έναν ενιαίο σωλήνα και επιτάχυναν την ταχύτητα εξόδου των καυσαερίων.

Gallery

 

 

 

Κατά την παρουσίαση, μετά από έξι και πλέον μήνες εργασίας, ο Jan Heidak, υπεύθυνος για την αποκατάσταση του παλαιότερου οχήματος του Μουσείου Porsche, επιτέλους επιτράπηκε να καθίσει πίσω από το μεγάλο ξύλινο τιμόνι. "Είναι εκπληκτικά καλό για ένα αυτοκίνητο εκατό ετών", δήλωσε μετά την πρώτη του οδήγηση με το προπολεμικό όχημα στην πίστα του Κέντρου Ανάπτυξης στο Weissach.

 

 


Ωστόσο, η διάταξη των πεντάλ, η οποία δεν είναι η ίδια με τη σημερινή, χρειάστηκε να την συνηθίσει. Το μεσαίο πεντάλ είναι για την επιτάχυνση και όχι για το φρενάρισμα. "Η αλλαγή ταχυτήτων είναι πολύ καλή- λειτουργεί χωρίς διπλό συμπλέκτη προς τα πάνω και προς τα κάτω, αν και αισθάνεστε καλύτερα αν το κάνετε. Είναι σαν μια Porsche 356", καταλήγει ο Heidak. Ωστόσο, δεν συνιστά την οδήγηση χωρίς γυαλιά: "Οι μπροστινοί τροχοί πετάνε πολύ χώμα, το οποίο πάει κατευθείαν στο πρόσωπό σας μαζί με μικρές πέτρες". 

Austro-Daimler ADS R
Austro-Daimler ADS R
Austro-Daimler ADS R
Austro-Daimler ADS R
Austro-Daimler ADS R
Austro-Daimler ADS R