Γιατί να γιορτάζουμε τα 50 χρόνια της Mercedes ESF 13

Η Mercedes ESF 13 αποτέλεσε ένα επιτυχημένο πείραμα για την ασφάλεια των αυτοκινήτων, που πραγματοποιήθηκε πριν από μισό αιώνα

Mercedes ESF13

Σε αντίθεση με αυτό που πιστεύουν οι προληπτικοί, ο αριθμός 13 αποδείχτηκε αρκετά τυχερός για την ασφάλεια των αυτοκινήτων μισό αιώνα πριν. Ήταν 31 Μαίου 1972, όταν η Mercedes παρουσίαζε στην Ουάσιγκτον, το Πειραματικό Όχημα Ασφαλείας (Experimental Safety Vehicle) γνωστό ως Mercedes ESF 13, στην εμπορική έκθεση "Transpo 72". Βρισκόμαστε σε μία περίοδο όπου η Mercedes επενδύει πολύ στην εξέλιξη συστημάτων ασφαλείας, τα οποία έμελλε να αποτελέσουν βασικό εξοπλισμό των αυτοκινήτων τις δεκαετίες που ακολούθησαν.

Αναφερόμαστε σε συστήματα όπως το ABS, τους αερόσακους για όλους τους επιβάτες, προβολείς αλογόνου, αλλά και παράλληλους υαλοκαθαριστήρες για το πίσω παρμπρίζ. Το Mercedes ESF 13 αποτέλεσε μέρος ενός προγράμματος ανάπτυξης τα ασφάλειας της Mercedes τη δεκαετία του 1970, στο πλαίσιο του οποίου εξελίχθηκαν περισσότερα από 30 καινοτόμα συστήματα ασφαλείας. Μάλιστα στο Μουσείο της γερμανικής εταιρείας, περιλαμβάνεται ως έκθεμα το ESF 22 του 1973, με το συγκεκριμένο πρόγραμμα, να αναβιώνει και πρόσφατα, με τα ESF 2009 και ESF 2019 των αντίστοιχων ετών.

Mercedes ESF13

Πρόκειται για κάτι απόλυτα λογικό, καθώς η Mercedes αποτελεί παραδοσιακά ένα όνομα που πρωτοπορεί στην ανάπτυξη συστημάτων που προάγουν την ασφάλεια. Μέρος του μετασχηματισμού της Mercedes προς τη βιώσιμη κινητικότητα με εναλλακτικές μορφές κίνησης, την ψηφιοποίηση και την αυτόνομη οδήγηση, περιλαμβάνει και τις αντίστοιχες έννοιες ασφάλειας. Αυτές, κυμαίνονται από καινοτόμες λύσεις για την ενεργητική και παθητική ασφάλεια, μέχρι την ασφάλεια υψηλής τάσης για ηλεκτρικά οχήματα.

Mercedes ESF13

Στην έκθεση που πραγματοποιήθηκε το 1972, παρουσιάστηκαν δώδεκα συνολικά οχήματα τέτοιας λογικής, από ευρωπαίους, ιάπωνες και αμερικανούς κατασκευαστές, ενώ περίπου ένα εκατομμύριο επισκέπτες απ' όλο τον κόσμο, είχαν την ευκαιρία για "μια εντυπωσιακή ματιά στο μέλλον της ασφαλέστερης οδήγησης και της ασφάλειας των οχημάτων", όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην έκθεση που αφορούσε στην εκδήλωση.

Mercedes ESF13

Αναφορικά με την ESF 13, η Mercedes μας ενημερώνει πως χρησιμοποιήθηκε ως βάση μια 250 (W 114), ενώ τοποθετήθηκαν και τμήματα από την 350SL (R 107). Ακόμη και οπτικά, το ESF13 ξεχωρίζει από την έκδοση παραγωγής. Το συνολικό μήκος του έφτανε τα 5,23m, όντας 55cm αυξημένο σε σχέση με το συμβατικό μοντέλο, οι προφυλακτήρες είχαν τοποθετηθεί έτσι ώστε να επιτρέπουν την πρόσβαση από το κάτω μέρος, ενώ το συνολικό βάρος της κατασκευής, έφτανε τα 2.100kg, ούτε λίγο ούτε πολύ, 705kg περισσότερα από την έκδοση παραγωγής.

Mercedes ESF13

Τεχνικά, εκτός των όσων αναφέρθηκαν ήδη, η Mercedes είχε προχωρήσει στην επένδυση με αφρώδη υλικά διάφορα εξαρτήματα, για την βελτίωση της παθητικής ασφάλειας επιβατών και πεζών. Στα μπροστινά και πίσω καθίσματα, υπήρχαν ζώνες ασφαλείας τριών σημείων με προεντατήρες. Ενώ τα καθίσματα του οδηγού και του συνοδηγού διέθεταν προσκέφαλα, το έργο αυτό αναλάμβανε στο πίσω μέρος ένα νέου τύπου δίχτυ ασφαλείας.

Να θυμίσουμε πως το ABS, αποτέλεσε μέρος του βασικού εξοπλισμού της S-Class του 1978, ενώ ο αερόσακος οδηγού με προεντατήρα της ζώνης ασφαλείας, εμφναίστηκε στην S-Class του 1981.

Best of Network