Η διαδρομή του Ford Focus στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία ολοκληρώθηκε και επίσημα. Δύο χρόνια μετά την παύση παραγωγής του Fiesta στην Κολωνία – ένα γεγονός που από μόνο του σηματοδότησε το τέλος μιας ολόκληρης εποχής – η Ford έβαλε λουκέτο και στη γραμμή παραγωγής του Focus στο εργοστάσιο του Saarlouis στη Γερμανία, κλείνοντας οριστικά ένα κεφάλαιο που κράτησε δεκαετίες.

Το ενδιαφέρον βρίσκεται στο τι απέγιναν τα τελευταία δύο Ford Focus που βγήκαν από τη γραμμή παραγωγής. Σύμφωνα με την Automotive News, κανένα τους δεν θα πουληθεί στο κοινό. Το ένα προορίζεται για το δημοτικό μουσείο του Saarlouis, ως ένα κομμάτι της τοπικής βιομηχανικής ιστορίας. Το δεύτερο θα μπει σε κλήρωση αποκλειστικά για τους εργαζόμενους του εργοστασίου, μια συμβολική κίνηση σε μια περίοδο έντονων αλλαγών.
Και όντως, οι αλλαγές είναι πολλές. Το εργοστάσιο του Saarlouis, που λειτουργεί εδώ και 55 χρόνια και έχει παράγει συνολικά 15,6 εκατομμύρια οχήματα, θα περάσει σε μια εντελώς νέα εποχή. Από τους 2.700 εργαζόμενους θα μείνουν μόλις 1.000, με νέους ρόλους που θα επικεντρώνονται κυρίως στην υποστήριξη παραγωγής ανταλλακτικών και στη τροφοδοσία άλλων εγκαταστάσεων της Ford στην περιοχή.
Το παράδοξο είναι πως το Focus δεν ήταν ένα μοντέλο σε αποδρομή όσον αφορά το ενδιαφέρον του κοινού. Αντιθέτως, μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2025 ήταν το τρίτο πιο δημοφιλές μοντέλο της Ford στην Ευρώπη, πίσω από Puma και Kuga, με 51.617 πωλήσεις – αν και μειωμένες σε σχέση με τις 67.820 των πρώτων εννέα μηνών του 2024.

Το Focus γεννήθηκε το 1998 ως ο φυσικός διάδοχος του Escort και γρήγορα έγινε σημείο αναφοράς στην κατηγορία των μικρομεσαίων, τόσο στην Ευρώπη όσο και στη Βόρεια Αμερική, όπου κυκλοφόρησε μέχρι το 2018. Η ευρωπαϊκή παρουσία του αποδείχθηκε πιο ανθεκτική, όμως ακόμη κι αυτή φτάνει τώρα στο τέλος της.
Στη θέση του, η Ford σχεδιάζει ένα νέο, οικονομικό SUV, το οποίο θα μπει στην παραγωγή το 2027 στο εργοστάσιο της Βαλένθια στην Ισπανία, εκεί όπου σήμερα κατασκευάζεται το Kuga. Ωστόσο, υπάρχει και μια υποψία αισιοδοξίας: πηγές της εταιρείας αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο να δούμε ξανά επιβατικά μοντέλα στην περιοχή προς τα τέλη της δεκαετίας.

Το σίγουρο είναι πως η λήξη παραγωγής του Focus δεν αφορά απλώς το τέλος ενός μοντέλου, αλλά αποτυπώνει μια συνολικότερη στροφή της αυτοκινητοβιομηχανίας. Από τα παραδοσιακά hatchback στα πιο επικερδή SUV και στις ηλεκτρικές πλατφόρμες. Μια μετάβαση που αλλάζει ριζικά τον χάρτη – και αφήνει πίσω της ονόματα που σημάδεψαν ολόκληρες γενιές οδηγών.



