
Η Bosch, ο μεγαλύτερος προμηθευτής της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, προχωρά σε νέο κύμα περικοπών ανακοινώνοντας την κατάργηση 13.000 θέσεων εργασίας έως το 2030. Οι απολύσεις αυτές έρχονται να προστεθούν στις ήδη ανακοινωμένες 9.000 για το 2024, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό στα 22.000 άτομα μέσα στην επόμενη εξαετία.

Η εταιρεία με έδρα το Gerlingen, κοντά στη Στουτγκάρδη, επιβεβαίωσε την Πέμπτη τα σχέδια, λίγες ώρες αφότου η γερμανική εφημερίδα Handelsblatt αποκάλυψε την είδηση.
Οι περικοπές θα πλήξουν κυρίως τα τμήματα Power Solutions και Electrified Motion, σε τοποθεσίες όπως το Στουτγκάρδη-Feuerbach, το Schwieberdingen, το Waiblingen, το Bühl και το Homburg στο Ζάαρλαντ. Σημειώνεται ότι ο τομέας Mobility της Bosch απασχολεί σήμερα περίπου 70.000 εργαζόμενους στη Γερμανία.
Ο επικεφαλής Ανθρώπινου Δυναμικού, Στέφαν Γκρος, δήλωσε χαρακτηριστικά: "Πρέπει επειγόντως να ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητά μας στον τομέα της κινητικότητας και να μειώσουμε διαρκώς το κόστος. Δυστυχώς, πέρα από τις περικοπές που έχουν ήδη ανακοινωθεί, δεν μπορούμε να αποφύγουμε και νέες. Αυτό μας λυπεί βαθιά, αλλά δεν υπάρχει άλλος δρόμος".

Σκληρή αντίδραση από τα συνδικάτα
Η ανακοίνωση προκάλεσε έντονες αντιδράσεις από το συμβούλιο εργαζομένων. Ο πρόεδρος του γενικού συμβουλίου, Φρανκ Σελ, τόνισε:
"Δεν θα δεχτούμε περικοπές αυτού του μεγέθους. Θα παλέψουμε σαν λιοντάρια".
Η IG Metall έκανε λόγο για "μαύρη μέρα" στη σχέση εργοδοσίας-εργαζομένων, υπενθυμίζοντας ότι η Bosch έχει δεσμευτεί για διατήρηση θέσεων εργασίας στη Γερμανία μέχρι το 2027. Αυτό σημαίνει ότι οι περικοπές προς το παρόν μπορούν να γίνουν μόνο μέσω εθελούσιων αποχωρήσεων, προγραμμάτων πρόωρης συνταξιοδότησης ή αποζημιώσεων.

Πίεση από την αγορά και τον ανταγωνισμό
Οι λόγοι πίσω από τις αποφάσεις σχετίζονται με τη στασιμότητα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας αλλά και την αυξανόμενη ισχύ των Κινέζων προμηθευτών, οι οποίοι από το 2020 καταγράφουν ετήσια ανάπτυξη 14,7%, έναντι 5,7% των Γερμανών ανταγωνιστών. Παράλληλα, οι ίδιες οι αυτοκινητοβιομηχανίες κρατούν πλέον περισσότερη παραγωγή "εντός σπιτιού" – από συστήματα μετάδοσης έως λύσεις λογισμικού – μειώνοντας τα περιθώρια για τους προμηθευτές.
Το δύσκολο πέρασμα στην ηλεκτροκίνηση
Η Bosch επενδύει ήδη δυναμικά στην ηλεκτροκίνηση, προσφέροντας κινητήρες, inverters, φορτιστές και μετατροπείς τάσης. Ωστόσο, η παραγωγή ηλεκτρικών εξαρτημάτων απαιτεί σαφώς λιγότερο προσωπικό σε σχέση με εκείνη των θερμικών κινητήρων, ενώ παραδοσιακά προϊόντα στα οποία η Bosch ήταν παγκόσμιος ηγέτης – όπως τα μπεκ ψεκασμού – πλέον δεν έχουν θέση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Αυτό σημαίνει ότι η εταιρεία πρέπει να επανασχεδιάσει εκ βάθρων το χαρτοφυλάκιό της, επηρεάζοντας άμεσα εργοστάσια και θέσεις εργασίας. Παράλληλα, η αργή μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση και η "τεχνολογική ουδετερότητα" της αγοράς αναγκάζουν τους προμηθευτές να επενδύουν ταυτόχρονα σε πολλές τεχνολογίες – από βενζίνη και diesel, μέχρι υβριδικά, ηλεκτρικά και κυψέλες καυσίμου – με αυξημένο κόστος και μειωμένες οικονομίες κλίμακας.