
Τα turbo roundabouts ή αλλιώς turbo διασταυρώσεις, εμφανίστηκαν για πρώτη φορά στην Ολλανδία στα μέσα της δεκαετίας του ’90. Δημιουργός τους ήταν ο Lambertus Fortuijn, καθηγητής στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Delft. Η ιδέα κατατέθηκε το 1996 και οι πρώτες οδηγίες υλοποίησης ήρθαν το 2008 από τον ολλανδικό οργανισμό CROW. Ο πρώτος turbo κυκλικός κόμβος αυτού του τύπου κατασκευάστηκε γύρω στο 2000, ανοίγοντας τον δρόμο για μια εντελώς διαφορετική φιλοσοφία διαχείρισης κυκλοφορίας.

Πώς λειτουργούν
Η λογική τους βασίζεται σε μια σπειροειδή χάραξη λωρίδων. Το χαρακτηριστικό τους είναι πως οι οδηγοί επιλέγουν λωρίδα πριν μπουν στον κόμβο και δεν επιτρέπεται να αλλάξουν λωρίδα κυκλοφορίας εντός του κυκλικού δακτυλίου. Η βασική διαφορά ωστόσο είναι πως δεν μπορούν κιόλας καθώς υπάρχουν χαμηλοί διαχωριστές που το αποτρέπουν.
Ως εκ τούτου η τροχιά τους είναι πιο καθαρή και η έξοδος προβλέψιμη. Το αποτέλεσμα είναι λιγότερες διασταυρώσεις κινούμενων αυτοκινήτων, μικρότερες πιθανότητες σύγκρουσης και καλύτερη ροή οχημάτων.
Τα πλεονεκτήματα
Οι συγκοινωνιολόγοι συμφωνούν ότι οι κόμβοι αυτοί προσφέρουν σημαντικά οφέλη. Όσον αφορά την ασφάλεια, μειώνουν τα πλευρικά ατυχήματα και περιορίζουν τη σοβαρότητα συγκρούσεων. Επιπλέον εξυπηρετούν περισσότερα οχήματα από έναν παραδοσιακό πολυλωρίδιο κόμβο και έτσι αυξάνουν την κυκλοφοριακή ικανότητα, ενώ η σαφής σήμανση πριν την είσοδο κάνει πιο απλές τις αποφάσεις του οδηγού και πιο ασφαλή την ροή των αυτοκινήτων.

Τα μειονεκτήματα
Βέβαια τα turbo roundabouts, δεν είναι πανάκεια. Ειδικά σε χώρες που οι οδηγοί δεν είναι μαθημένοι σε κυκλικούς κόμβους, απαιτείται πολύς χρόνος για την εκμάθησή και την κατανόησή τους. Και αν για τα αυτοκίνητα και τις μοτοσυκλέτες το πρόβλημα είναι μόνο ο χρόνος για τα ποδήλατα και τους πεζούς χρειάζεται ειδική μέριμνα, καθώς η σπειροειδής χάραξη δεν τους εξυπηρετεί σε όλες τις περιπτώσεις. Τέλος, το χωροταξικό πρόβλημα. Τα turbo roundabouts δεν μπορούν να κατασκευαστούν σε στενά οικόπεδα ή όπου υπάρχουν πολλές κοντινές προσβάσεις.
Υποχρεωτικοί ή προαιρετικοί;
Οι turbo κυκλικοί κόμβοι δεν είναι υποχρεωτικοί από καμία διεθνή νομοθεσία. Παρόλα αυτά, συνιστώνται ως η καλύτερη λύση σε περιπτώσεις όπου σχεδιάζονται πολυλωρίδιοι κόμβοι. Αντίθετα, όταν υπάρχει έντονη κίνηση πεζών ή περιορισμένος χώρος, θεωρούνται λιγότερο κατάλληλοι.
Κόστος κατασκευής
Η κατασκευή ενός turbo roundabout είναι συνήθως ακριβότερη από ενός απλού κυκλικού κόμβου λόγω των διαχωριστικών νησίδων και της πιο απαιτητικής γεωμετρίας. Ωστόσο, σε βάθος χρόνου, τα έξοδα συντήρησης παραμένουν χαμηλότερα από ό,τι σε σηματοδοτούμενους κόμβους.

Πού υπάρχουν turbo κυκλικοί κόμβοι;
Η Ολλανδία παραμένει η "πατρίδα" των turbo διασταυρώσεων, με εκατοντάδες εφαρμογές. Επίσης τους βρίσκει κανείς σε Πολωνία, Γερμανία, Σλοβενία, Τσεχία, Ουγγαρία, Κροατία, Σλοβακία, Βέλγιο, Ισπανία, Φινλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο, Βαλκανικές χώρες όπως Σκόπια και Βοσνία-Ερζεγοβίνη. Μόλις τα τελευταία χρόνια έχουν εμφανιστεί σε κάποιες περιοχές του Καναδά και των ΗΠΑ.