
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συνοδεύονται από τη φήμη των πιο φιλικών προς το περιβάλλον, κυρίως λόγω της απουσίας ρύπων από την εξάτμιση. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει πως δεν συμβάλλουν καθόλου στη ρύπανση της ατμόσφαιρας.
Εκτός από τα σωματίδια που απελευθερώνονται από τη φθορά των ελαστικών και των φρένων, μόλις μάθαμε για την ύπαρξη ενός ακόμη λιγότερο γνωστού ρύπου. Την εκπομπή μικροσωματιδίων κατά τη διάρκεια της ταχυφόρτισης.

Επιστήμονες από το UCLA (Πανεπιστήμιο Καλιφόρνιας στο Λος Άντζελες), υπό την καθοδήγηση της καθηγήτριας Δημόσιας Υγείας, Yifang Zhu, διαπίστωσαν ότι η ποιότητα του αέρα γύρω από σταθμούς ταχυφόρτισης EV επιδεινώνεται κατά τη λειτουργία τους.
Η ομάδα εξέτασε 50 σημεία ταχυφόρτισης στο Λος Άντζελες και διαπίστωσε ότι τα επίπεδα των μικροσωματιδίων PM 2.5, που θεωρούνται από τους πιο επικίνδυνους ατμοσφαιρικούς ρύπους, ήταν έως και διπλάσια σε σχέση με τα αστικά υπόβαθρα.
"Δεν υπάρχει ασφαλές επίπεδο έκθεσης στα PM 2.5 για την ανθρώπινη υγεία", τόνισε η Zhu. "Μετρήσαμε τιμές που κυμαίνονταν από 7,3 έως και 39 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο, όταν ο μέσος όρος σε αστικά σημεία της Καλιφόρνιας είναι μεταξύ 3,6 και 12,4".
Συγκεκριμένα, τα υψηλότερα επίπεδα παρατηρήθηκαν σε φορτιστές στο Los Angeles County, την περιοχή με τη μεγαλύτερη συγκέντρωση φορτιστών DC στην Καλιφόρνια, συγκεκριμένα 1.938 σε σύνολο περίπου 9.900 μονάδων.
Υπεύθυνοι οι ανεμιστήρες
Τα σωματίδια δεν εκπέμπονται από τους ίδιους τους φορτιστές, αλλά αναδεύονται από τους ισχυρούς ανεμιστήρες ψύξης που διαθέτουν. Οι ανεμιστήρες δημιουργούν στροβιλισμούς, σηκώνοντας από το έδαφος σωματίδια σκόνης, λάσπης, φθοράς ελαστικών και φρένων, ακόμη και από το εσωτερικό των ίδιων των μηχανημάτων.
Μάλιστα, η υψηλότερη μέτρηση καταγράφηκε κατευθείαν δίπλα στα ηλεκτρικά ερμάρια ισχύος των φορτιστών, με τιμές που σε κάποιες περιπτώσεις έφτασαν τα 200 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο. Ενδεικτικά, σύμφωνα με την Zhu:
-Στον αστικό ιστό του Λος Άντζελες κυμαίνεται σε 7–8 μικρογραμμάρια/m³
-Στις λεωφόρους ή διασταυρώσεις φτάνουν τα 10–11
-Στα βενζινάδικα μετρώνται περίπου στα 12
-Στους φορτιστές DC φτάνουν τα 15 κατά μέσο όρο, με αιχμές ως και 200
"Μετρήσαμε τις συγκεντρώσεις σε διαφορετικές αποστάσεις από τους φορτιστές και παρατηρήσαμε ότι η έκθεση μειώνεται σημαντικά όσο απομακρύνεσαι", προσθέτει η Zhu.
"Σε απόσταση λίγων μέτρων, οι τιμές πέφτουν αισθητά, ενώ σε απόσταση μερικών εκατοντάδων μέτρων, δεν υπάρχει αξιοσημείωτη διαφορά από τις συνήθεις τιμές".
Τι είναι τα PM 2.5
Τα σωματίδια PM 2.5 είναι εξαιρετικά μικρά και γι’ αυτό ιδιαίτερα επικίνδυνα. Εισέρχονται βαθιά στους πνεύμονες, ακόμη και στην κυκλοφορία του αίματος, προκαλώντας σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία.
Ο Michael Jerrett, επίσης από το UCLA, εξηγεί: "Για όλους, η έκθεση σε λεπτά σωματίδια μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα υγείας, ενώ για άτομα με ήδη υπάρχουσες ευαισθησίες ή παθήσεις, οι κίνδυνοι είναι ακόμη μεγαλύτεροι. Συνδέονται με παθήσεις του αναπνευστικού και του καρδιαγγειακού συστήματος".
Αν πρέπει να παραμείνετε κοντά στο αυτοκίνητο όσο φορτίζει, καλό είναι να απομακρυνθείτε λίγα μέτρα από τον φορτιστή, κάτι αρκετό για να μειώσετε αισθητά την έκθεση στα σωματίδια.
Η ομάδα χρησιμοποίησε ειδικό ολογραφικό σύστημα ανάλυσης μικροσωματιδίων, επιβεβαιώνοντας πως ακόμα και λίγα βήματα απόστασης κάνουν διαφορά.
Εναλλακτικά, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μάσκα με φίλτρο PM 2.5, εφόσον αυτή εφαρμόζει καλά στο πρόσωπο και έχει ελεγχθεί ως προς την αποτελεσματικότητα φιλτραρίσματος.
Δεν είναι μομφή για τα EV
Παρότι τέτοιες πληροφορίες μπορεί να αποτελέσουν εργαλείο στα χέρια όσων αντιτίθενται στα ηλεκτρικά οχήματα, είναι σημαντικό να κατανοήσουμε το πλαίσιο. Τα EV παραμένουν μακράν πιο καθαρές επιλογές από κάθε αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Η διαφορά είναι συντριπτική.
Το βασικό μήνυμα είναι πως πρέπει να αποφεύγετε να στέκεστε δίπλα στον φορτιστή DC όσο λειτουργεί. Απομακρυνθείτε λίγο, κάντε ένα διάλειμμα για καφέ ή φαγητό, και όταν επιστρέψετε, συνεχίστε κανονικά τη διαδρομή σας.