Ποιος ευθύνεται για τα περισσότερα ατυχήματα με ρομποταξί-τι δείχνουν τα στοιχεία

Η ανάλυση των στοιχείων μιας σειράς από καταγεγραμμένα ατυχήματα με ρομποταξί της Waymo, επιχειρεί να δώσει απάντηση στο ερώτημα αν υπεύθυνη γι' αυτά είναι η τεχνολογία ή ο άνθρωπος.

Παρά τον διαρκή σκεπτικισμό της κοινής γνώμης απέναντι στα αυτόνομα οχήματα, η Waymo καταγράφει πάνω από ένα εκατομμύριο διαδρομές κάθε μήνα με τα ρομποταξί της. Ωστόσο, το ιστορικό ασφάλειας των οχημάτων δεν είναι αψεγάδιαστο.

Παρότι οι ηλεκτρικές Jaguar I-Pace με την τεχνολογία της Waymo έχουν εμπλακεί σε αρκετά περιστατικά που τραβούν τα φώτα της δημοσιότητας, τα επίσημα στοιχεία δείχνουν πως, στις περισσότερες περιπτώσεις, η ευθύνη βαρύνει τους ανθρώπους, είτε οδηγούς είτε πεζούς.

Σύμφωνα με ανάλυση του Ars Technica, καταγράφηκαν 38 τροχαία με τα αυτόνομα οχήματα της Waymo στο διάστημα Ιουλίου 2024 έως Φεβρουαρίου 2025. Από αυτά, τα 34 αποδόθηκαν σε άλλους εμπλεκόμενους.

Αναλυτικά τα περιστατικά

Η εταιρεία είναι υποχρεωμένη να αναφέρει όλα τα περιστατικά που προκαλούν ενεργοποίηση αερόσακου ή δηλωμένο τραυματισμό. Σε 16 περιπτώσεις, τα ρομποταξί ήταν ακινητοποιημένα όταν δέχθηκαν χτύπημα, ενώ σε 7 τροχαία χτυπήθηκαν από πίσω. Τρεις ακόμη περιπτώσεις αφορούν επιβάτες που άνοιξαν πόρτες σε διερχόμενα οχήματα ή ποδηλάτες.

Όσον αφορά τις τέσσερις περιπτώσεις όπου η ευθύνη πιθανόν βαραίνει την Waymo, τα πράγματα είναι πιο ασαφή. Σε τρεις από αυτές, άλλο όχημα έκανε αριστερή στροφή, με την εταιρεία να υποστηρίζει ότι ευθύνεται ο οδηγός άλλου οχήματος.

Όμως, όπως σχολιάζει ο δημοσιογράφος Timothy B. Lee, τα στοιχεία δεν αρκούν για ακριβή συμπεράσματα. Η τέταρτη περίπτωση, ωστόσο, είναι πιο ξεκάθαρη: ένα ρομποταξί της Waymo έσπρωξε ένα πλαστικό κιβώτιο στον δρόμο, το οποίο βρέθηκε στην πορεία ενός ηλεκτρικού πατινιού, σε περιστατικό που σημειώθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο στο Λος Άντζελες.

Η αποδοχή αυξάνεται, η εμπιστοσύνη αργεί

Αν και τα στοιχεία δείχνουν ότι τα αυτόνομα οχήματα είναι λιγότερο επιρρεπή σε λάθη σε σύγκριση με τους ανθρώπους, δεν παύουν να παρουσιάζουν τεχνολογικούς περιορισμούς.

Βίντεο που έγιναν viral το 2024, όπως ένα Waymo που έκανε κύκλους σε πλατεία στην Αριζόνα ή άλλα που κόρναραν το ένα στο άλλο σε πάρκινγκ του Σαν Φρανσίσκο, υπονομεύουν την εμπιστοσύνη του κοινού.

Παρά τις επιφυλάξεις, η στάση της κοινής γνώμης δείχνει σημάδια βελτίωσης. Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της AAA για τα αυτόνομα οχήματα, το 61% των ερωτηθέντων το 2025 δήλωσαν πως φοβούνται τα αυτόνομα αυτοκίνητα, ποσοστό μειωμένο σε σύγκριση με το 68% του 2023 και το 66% του 2024.

Η αποδοχή αυξάνεται, αλλά η πλήρης εμπιστοσύνη του αλγόριθμου στο τιμόνι δείχνει να αργεί ακόμη.