Η Geely αποσύρει την Zeekr από το χρηματιστήριο

Οικονομικοί και γεωπολιτικοί λόγοι οδήγησαν την Geely σε μια σημαντική επιχειρηματική απόφαση – Τι σημαίνει για τη στρατηγική της κινεζικής εταιρείας;

Zeekr 7X

Μόλις έναν χρόνο μετά την είσοδο της Zeekr στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, η Geely αποφάσισε να αποσύρει την premium μάρκα ηλεκτρικών οχημάτων από τη Wall Street και να την ενσωματώσει πλήρως στον όμιλο, προσφέροντας 2,4 δισ. δολάρια για την εξαγορά των μετοχών που δεν της ανήκουν.

Zeekr 007 GT

Η συναλλαγή αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τα τέλη του 2025, σηματοδοτώντας μια ακόμη κίνηση μεγάλης κλίμακας στο πλαίσιο του συνολικού ανασχηματισμού του κινεζικού κολοσσού στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Διαβάστε Επίσης

Από IPO σε buyout

Η Zeekr εισήχθη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης τον Μάιο του 2024, αντλώντας 441 εκατ. δολάρια και αποτιμώμενη στα 6,8 δισ. δολάρια. Ωστόσο, μόλις ένα χρόνο αργότερα, η Geely –που ήδη κατείχε το 62,8% της εταιρείας– ανακοίνωσε ότι θα αποκτήσει και το υπόλοιπο 37,2% των μετοχών, προσφέροντας 2,687 δολάρια ανά μετοχή, ποσό αυξημένο σε σχέση με την αρχική προσφορά των 2,2 δισ. δολαρίων. Η τελική προσφορά περιλαμβάνει premium 18,9% σε σχέση με την τιμή κλεισίματος της Zeekr στις 6 Μαΐου.

Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας, η Zeekr θα αποτελεί πλέον 100% θυγατρική της Geely, η οποία επιδιώκει την ενοποίηση και απλοποίηση της αυτοκινητικής της δραστηριότητας, στην οποία περιλαμβάνονται ήδη οι Volvo, Polestar, Lotus και το 50% της Smart, μέσω συνεργασίας με τη Mercedes-Benz.

Jiyue 01 Robocar Geely Baidu

Συνένωση πόρων και στρατηγική προσαρμοστικότητα

Η πλήρης ενσωμάτωση της Zeekr δίνει στη Geely τη δυνατότητα να εκμεταλλευτεί καλύτερα τις εσωτερικές συνέργειες και να μειώσει το κόστος, συγκεντρώνοντας δραστηριότητες όπως η έρευνα και ανάπτυξη, η παραγωγή και η εφοδιαστική αλυσίδα. Αναλυτές χαρακτηρίζουν την απόφαση στρατηγικά έξυπνη, καθώς επιτρέπει στον όμιλο να ανταποκρίνεται πιο γρήγορα στις απαιτήσεις της αγοράς και στις τεχνολογικές εξελίξεις.

Ήδη πριν την απόσυρση της Zeekr από τη Wall Street, η Geely είχε ξεκινήσει εσωτερικές μετακινήσεις: η Volvo Cars πούλησε το 30% της Lynk & Co. στη Zeekr, η οποία απέκτησε πλειοψηφικό πακέτο 51%, ενώ η Geely διατηρεί το υπόλοιπο 49%.

Οι γεωπολιτικές πιέσεις επιταχύνουν τις εξελίξεις

Πέρα από τους οικονομικούς στόχους, σημαντικό ρόλο φαίνεται να παίζουν και οι γεωπολιτικές εντάσεις. Οι ΗΠΑ έχουν ήδη επιβάλει δασμούς 100% στις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ απαγορεύουν και τα συνδεδεμένα οχήματα από την Κίνα. Με τη σημερινή κυβέρνηση Τραμπ, οι δασμοί αυξήθηκαν ακόμη περισσότερο, αγγίζοντας το 145%, καθιστώντας πρακτικά αδύνατη την είσοδο μοντέλων της Zeekr στην αμερικανική αγορά.

Μέσα σε αυτό το κλίμα, η παραμονή στο αμερικανικό χρηματιστήριο έχασε τη στρατηγική της αξία, ενώ οι ρυθμιστικές απαιτήσεις επιβάρυναν περαιτέρω τη λειτουργία της Zeekr.

Zeekr Mix

Premium τεχνολογία με διεθνείς φιλοδοξίες

Παρά τις προκλήσεις, η Zeekr παραμένει ένας φιλόδοξος "παίκτης" στον χώρο των premium ηλεκτρικών οχημάτων, ανταγωνιζόμενη εταιρείες όπως Tesla, Nio, Xpeng και Lucid. Από το 2021, όταν και ιδρύθηκε από την Geely, η Zeekr επενδύει σε τεχνολογίες αιχμής όπως στερεάς κατάστασης μπαταρίες, λογισμικό που ορίζει το όχημα (software-defined vehicles) και αυτόνομη οδήγηση.

Το χαρτοφυλάκιο μοντέλων της –μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν τα Zeekr 001 και Zeekr 7X– χαρακτηρίζεται από μοντέρνο σχεδιασμό, μεγάλη αυτονομία και υψηλή τεχνολογική ωριμότητα. Οι εξαγωγικές φιλοδοξίες της Zeekr επικεντρώνονται πλέον στην Ευρώπη και τη Νοτιοανατολική Ασία, περιοχές όπου η πολιτική συγκυρία είναι σαφώς ευνοϊκότερη.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Best of Network