
Την ώρα που εταιρείες όπως η Toyota και η BMW τοποθετούνται ανοιχτά υπέρ των περισσότερων συστημάτων κίνησης, ανάμεσα στα οποία περιλαμβάνεται φυσικά και το υδρογόνο, η Stellantis ανακοίνωσε επισήμως την απόφαση να σταματήσει την ανάπτυξη της τεχνολογίας κυψελών καυσίμου υδρογόνου.
Σε ανακοίνωσή της, αναφέρει πως "δεν αναμένει υιοθέτηση υδρογονοκίνητων ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων πριν το τέλος της δεκαετίας".

Η αυτοκινητοβιομηχανία-κολοσσός, που παράγει επαγγελματικά οχήματα με τα σήματα των Citroen, FIAT Professional, Opel, Peugeot, και RAM, είχε αρχικά σχεδιάσει να ξεκινήσει την παραγωγή μεσαίου μεγέθους υδρογονοκίνητων van αυτό το καλοκαίρι στο εργοστάσιο του Hordain στη Γαλλία, ενώ η κατασκευή των μεγαλύτερων van είχε προγραμματιστεί για το Gliwice στην Πολωνία.
Πλέον, η Stellantis εγκαταλείπει αυτά τα σχέδια, διευκρινίζοντας πάντως ότι δεν θα υπάρξει καμία επίπτωση στο εργατικό δυναμικό των μονάδων παραγωγής.
Η επένδυση στην έρευνα και ανάπτυξη που αφορούσε το υδρογόνο, θα ανακατευθυνθεί σε άλλα έργα, με την εταιρεία να στρέφεται πλέον αποκλειστικά στα ηλεκτρικά και υβριδικά συστήματα κίνησης, προκειμένου να ανταποκριθεί στις αυστηρές απαιτήσεις για τις εκπομπές CO2 στην Ευρώπη.

"Η αγορά υδρογόνου παραμένει ένα εξειδικευμένο τμήμα, χωρίς προοπτικές οικονομικής βιωσιμότητας μεσοπρόθεσμα", δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος για την Ευρώπη, Jean-Philippe Imparato.
"Πρέπει να πάρουμε σαφείς και υπεύθυνες αποφάσεις ώστε να διατηρήσουμε την ανταγωνιστικότητά μας και να καλύψουμε τις προσδοκίες των πελατών μας, με μια ισχυρή προσφορά ηλεκτρικών και υβριδικών επιβατικών και ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων."

Η Stellantis επεσήμανε επίσης την έλλειψη υποδομών ανεφοδιασμού για τα οχήματα υδρογόνου, αλλά και την ανάγκη για ισχυρότερα κίνητρα αγοράς, ώστε να καταστούν πιο προσιτά οικονομικά.
Ενδεικτικά, αξίζει να σημειωθεί ότι τον περασμένο Δεκέμβριο είχε ανακοινωθεί η τιμή του μεγάλου Opel Movano στην υδρογονοκίνητη εκδοχή του για το Ηνωμένο Βασίλειο, με αρχική τιμή λίγο πάνω από 82.000 ευρώ. Το μοντέλο αυτό υπόσχονταν αυτονομία 500 χιλιομέτρων και χρόνο ανεφοδιασμού μόλις πέντε λεπτών.
Τι σημαίνει αυτό για τη Symbio
Η απόφαση της Stellantis αναμένεται να επηρεάσει και τη Symbio, την κοινοπραξία υδρογόνου στην οποία συμμετέχει από κοινού με τις Michelin και Forvia. Η εταιρεία ανακοίνωσε ότι βρίσκεται ήδη σε συζητήσεις με τους υπόλοιπους μετόχους για την αξιολόγηση των επιπτώσεων και τη διασφάλιση των συμφερόντων της Symbio. Δεν είναι ακόμη σαφές ποια θα είναι η πορεία της εταιρείας, η οποία είχε επενδύσει σημαντικά στην ανάπτυξη κυψελών καυσίμου για εμπορικά οχήματα.
Μια αγορά που δεν απογειώθηκε
Η αγορά υδρογόνου, παρά τις φιλόδοξες προβλέψεις του παρελθόντος, δεν κατάφερε να αποκτήσει την αναμενόμενη δυναμική στον τομέα της αυτοκίνησης – και ειδικά στα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα. Η έλλειψη σταθμών ανεφοδιασμού, οι υψηλές τιμές κατασκευής και η έλλειψη υποστήριξης από τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. οδήγησαν τις αυτοκινητοβιομηχανίες να επανεξετάσουν τις στρατηγικές τους. Στην περίπτωση της Stellantis, η στροφή προς τα ηλεκτρικά και plug-in hybrid μοντέλα αποδεικνύεται πλέον μονόδρομος.