H Skoda επέστρεψε στο Le Mans 75 χρόνια μετά

Γιορτάζοντας τα 130 χρόνια της ιστορίας της η Skoda σε μια ιστορική στιγμή επέστρεψε στον 24ωρο αγώνα Le Mans με το αγωνιστικό Skoda Tudor.

Σαν να μην πέρασε μια μέρα. Ένα από τα πιο σπάνια και συγκινητικά κομμάτια της αγωνιστικής ιστορίας της Skoda έκανε την επιστροφή του στο θρυλικό Le Mans, 75 χρόνια μετά την πρώτη και μοναδική του συμμετοχή το 1950. Το Skoda Sport – ένα αγωνιστικό βασισμένο στο μοντέλο "Tudor" – ξαναπάτησε τροχούς στο Circuit de la Sarthe, στα πλαίσια του φετινού Le Mans Classic, σηματοδοτώντας ταυτόχρονα τα 130 χρόνια της μάρκας.

Η παρουσία του στο Le Mans δεν είναι απλά ένας φόρος τιμής στο παρελθόν, αλλά και μια υπενθύμιση πως η Skoda, ακόμα και όταν η Ευρώπη ήταν χωρισμένη από το Σιδηρούν Παραπέτασμα, είχε τη φιλοδοξία και την τεχνογνωσία να σταθεί επάξια απέναντι στους γίγαντες της εποχής.

1950: Η πρώτη σελίδα του θρύλου

Στις 24 Ιουνίου 1950, με το ρολόι να δείχνει 16:00, ο οδηγός Václav Bobek ξεκινάει τον αγώνα των 24 Ωρών του Le Mans τρέχοντας μέχρι το αυτοκίνητο του – σύμφωνα με το τότε καθιερωμένο "Le Mans start" – και εκκινεί για τον πρώτο γύρο των 13,65 χλμ. Μαζί με τον συνοδηγό Jaroslav Netusil, οδηγούν ένα αυτοκίνητο κατασκευασμένο σχεδόν εξ ολοκλήρου με εξαρτήματα παραγωγής, βασισμένο στο Skoda 1101 Tudor.

Παρ’ όλα αυτά, φτάνουν να βρίσκονται στη 2η θέση της κατηγορίας τους (έως 1.100 κυβικά εκατοστά) και στην 5η θέση της συνολικής κατάταξης βάσει απόδοσης, πριν εγκαταλείψουν λόγω αστοχίας σε έναν πείρο εμβόλου, στον 121ο γύρο.

Η συμμετοχή εκείνη ήταν μοναδική για την Τσεχοσλοβακία, το Skoda Sport υπήρξε το τελευταίο όχημα από τη χώρα με αμιγώς τσεχικό πλήρωμα που έλαβε μέρος στον αγώνα.

Η αποκατάσταση ενός θρύλου και η επιστροφή στο παρόν

Η μοναδικότητα του Skoda Sport δεν έγκειται μόνο στην ιστορία του, αλλά και στο γεγονός ότι κατασκευάστηκαν μόλις δύο αντίτυπα. Για χρόνια θεωρούνταν χαμένο, μέχρι που ανακαλύφθηκε και ξεκίνησε μια μακρά διαδικασία αποκατάστασης διάρκειας έξι ετών.

Ο στόχος; Να διατηρηθούν όσο το δυνατόν περισσότερα αυθεντικά εξαρτήματα. Το αποτέλεσμα; Ένα σπάνιο κομμάτι ζωντανής ιστορίας, με την αλουμινένια του καρότσα να φέρει ακόμη τις "ουλές" από τις μάχες της πίστας του ’50.

Η επιστροφή του στην πίστα έγινε το 2022, αλλά φέτος – από τις 3 έως τις 6 Ιουλίου 2025 – η παρουσία του είχε ιδιαίτερη συναισθηματική και επετειακή αξία. Το Skoda Sport τίμησε με την εμφάνισή του τόσο το ένδοξο αγωνιστικό παρελθόν της μάρκας, όσο και τα 130 χρόνια από την ίδρυση της Skoda. Στο φετινό Le Mans Classic, τερμάτισε στην 36η θέση του δείκτη απόδοσης, κερδίζοντας και πάλι τα βλέμματα με την αυθεντικότητά του.

Τεχνικά χαρακτηριστικά μιας άλλης εποχής

Το Skoda Sport του 1950 ζύγιζε μόλις 700 κιλά, συμπεριλαμβανομένων των εργαλείων και των ανταλλακτικών. Ο τετρακύλινδρος υδρόψυκτος κινητήρας του – 1.089 κ.εκ. – απέδιδε 50 ίππους στις 5.200 σ.α.λ., εξασφαλίζοντας τελική ταχύτητα 140 χλμ./ώρα. Το καύσιμο αποτελούνταν από μείγμα βενζίνης, αιθανόλης και ακετόνης, με κατανάλωση μόλις 12 λίτρα/100 χλμ., κάτι που του επέτρεπε λιγότερα ανεφοδιαστικά pitstops. Διαθέτει επίσης μεγαλύτερο μεταξόνιο (2.150 χλστ.) για αυξημένη σταθερότητα, δύο επιπλέον φώτα για τις νυχτερινές ώρες και ειδικά σχεδιασμένες εισαγωγές για την ψύξη των ταμπούρων στα φρένα εμπρός.

Η Skoda στον 21ο αιώνα

Η Skoda δεν περιορίζεται στη νοσταλγία. Με την στρατηγική "Next Level Skoda”, η τσεχική φίρμα φιλοδοξεί να γίνει μία από τις τρεις κορυφαίες μάρκες σε πωλήσεις στην Ευρώπη μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Ήδη προσφέρει 12 σειρές επιβατικών μοντέλων – από το Fabia και το Octavia μέχρι τα ηλεκτρικά Elroq και Enyaq – ενώ έχει δυναμική παρουσία σε αγορές-κλειδιά όπως η Ινδία, η Βόρεια Αφρική και το Βιετνάμ.

Με πάνω από 926.000 παραδόσεις οχημάτων το 2024 και παρουσία σε σχεδόν 100 χώρες, η Skoda παραμένει μια δύναμη με ρίζες βαθιά στην ιστορία – και ξεκάθαρο όραμα για το μέλλον.

 

Skoda Le Mans 2025
Skoda Le Mans 2025
Skoda Le Mans 2025
Skoda Le Mans 2025
Skoda Le Mans 2025
Skoda Le Mans 2025
Skoda Le Mans 2025
Skoda Le Mans 2025