Με φόντο τη βαθιά κρίση και την ανάγκη ανασύνταξης, ο Ivan Espinosa εδραίωσε τον έλεγχό του στη Nissan ως νέος CEO, κατά την πρώτη του συμμετοχή στη Γενική Συνέλευση των Μετόχων που πραγματοποιήθηκε στη Γιοκοχάμα. Σηματοδοτώντας το τέλος μιας εποχής, απομακρύνθηκαν από το Διοικητικό Συμβούλιο δύο βασικοί εκπρόσωποι της Renault – ο πρόεδρός της Jean-Dominique Senard και ο πρώην CEO της Nissan, Makoto Uchida.

Ο 49χρονος Μεξικανός μηχανικός – ο νεότερος που έχει αναλάβει ποτέ τα ηνία της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας – παρουσίασε ενώπιον των μετόχων το φιλόδοξο σχέδιό του για την αναδιάρθρωση της εταιρείας, το οποίο περιλαμβάνει περικοπή 20.000 θέσεων εργασίας, κλείσιμο επτά εργοστασίων και μείωση κόστους ύψους 3,2 δισ. ευρώ έως το τέλος του οικονομικού έτους που λήγει τον Μάρτιο του 2028.
Ωστόσο, δεν έλειψαν οι σκληρές ερωτήσεις από μικρομετόχους, που εστίασαν κυρίως στη στρατηγική πωλήσεων σε ΗΠΑ και Ιαπωνία, στη βελτίωση της εταιρικής διακυβέρνησης και στα παχυλά πακέτα αποχώρησης των στελεχών. Παρά τις προσπάθειες του Espinosa να δείξει αποφασιστικότητα, κάποιοι παριστάμενοι έκαναν λόγο για "ασαφείς απαντήσεις χωρίς ουσία", χαρακτηρίζοντας τη συνέλευση "πιο θυελλώδη απ’ όσο περίμεναν".
Πίεση από δασμούς και ζημιές
Η κατάσταση είναι εύθραυστη. Η Nissan αναμένει λειτουργικές ζημιές 1,27 δισ. ευρώ για το πρώτο τρίμηνο του οικονομικού έτους (Απρίλιος–Ιούνιος), ενώ η ελεύθερη ταμειακή ροή αναμένεται να βυθιστεί στα -3,50 δισ. ευρώ. Το περσινό πρώτο τρίμηνο είχε κλείσει με οριακό λειτουργικό κέρδος 6,4 εκατ. ευρώ.
Το βάρος των αμερικανικών δασμών αποδεικνύεται ασήκωτο: η Nissan προβλέπει ότι οι νέες επιβαρύνσεις θα της κοστίσουν περίπου 3,17 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του οικονομικού έτους (31 Μαρτίου 2026), με δυνατότητα απορρόφησης περίπου του 30% του κόστους στο τρέχον τρίμηνο. Παράλληλα, η εταιρεία έχει μπροστά της οφειλές 4,78 δισ. ευρώ που λήγουν το 2026.

Πτωτική πορεία στις πωλήσεις
Οι παγκόσμιες πωλήσεις της Nissan μειώθηκαν κατά 2,8% την προηγούμενη χρήση, φτάνοντας τα 3,35 εκατομμύρια οχήματα. Για το τρέχον οικονομικό έτος, η εταιρεία αποφεύγει να δώσει οικονομικές προβλέψεις, ενώ αναμένει νέα κάμψη πωλήσεων, κατά 2,9%, στις 3,25 εκατομμύρια μονάδες.
Τέλος εποχής Renault – Νέο ΔΣ
Η αποχώρηση των Senard και Pierre Fleuriot, εκπροσώπων της Renault, σηματοδοτεί το τέλος της απευθείας επιρροής του γαλλικού ομίλου στο ΔΣ της Nissan, έπειτα από δεκαετίες στενής – και συχνά τεταμένης – συνεργασίας. Στο νέο Διοικητικό Συμβούλιο εισήλθαν δύο κορυφαία στελέχη της Nissan: ο ίδιος ο Espinosa και ο διευθυντής τεχνολογίας Eiichi Akashi.
Αν και αρκετοί μέτοχοι είχαν εκφράσει προβληματισμό για τη διατήρηση των εξωτερικών μελών του ΔΣ – παρά τις ριζικές αλλαγές στη διοικητική ομάδα – η πρόταση της διοίκησης για ανανέωση της θητείας τους εγκρίθηκε τελικά.

Πλουσιοπάροχες αποζημιώσεις με φόντο την κρίση
Ιδιαίτερη ενόχληση προκάλεσε και το πακέτο αποχώρησης του Makoto Uchida και τεσσάρων ακόμη στελεχών, που απομακρύνθηκαν στο πλαίσιο της "εκκαθάρισης" του Μαρτίου. Το συνολικό ποσό των αποζημιώσεων ανήλθε στα 4,06 εκατ. ευρώ, την ώρα που η εταιρεία απέτυχε επανειλημμένα να πιάσει τους στόχους της.
Σύμφωνα με τη Nikkei, ο Uchida έλαβε συνολικές αποδοχές 2,45 εκατ. ευρώ για το προηγούμενο οικονομικό έτος – μειωμένες κατά 41% σε σχέση με το έτος πριν – εκ των οποίων τα 1,10 εκατ. ευρώ αφορούσαν την αποζημίωση αποχώρησής του.