
Ένα έργο που "στοιχειώνει" για δεκαετίες τη Δυτική Αττική μπαίνει επιτέλους στην τελική ευθεία. Η δημοπράτηση του περίφημου Τριπλού Κόμβου Σκαραμαγκά παίρνει επισήμως μπροστά, μετά και την υπογραφή του γενικού γραμματέα Υποδομών, Δημήτρη Αναγνώπουλου, με την οποία εγκρίθηκε το σχετικό αίτημα της Γενικής Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Υποδομών για την έναρξη των διαδικασιών.
Η επανεκκίνηση του έργου είχε προαναγγελθεί τον περασμένο Ιανουάριο, όταν παρουσιάστηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο από την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ως μία από τις κινήσεις-κλειδί για την αποσυμφόρηση του λεκανοπεδίου.
Η πίεση στον Κηφισό, που σηκώνει καθημερινά περισσότερα από 20.000 φορτηγά, έχει καταστήσει την κυκλοφορία ανυπόφορη, ειδικά στις ώρες αιχμής. Η δημιουργία εναλλακτικής διαδρομής μέσω της Αττικής Οδού προς τον Πειραιά και τα νοτιοδυτικά προάστια θεωρείται καταλυτική για την ανακούφιση του άξονα.
Τι περιλαμβάνει το έργο
Το έργο, συνολικού μήκους 7,4 χλμ., περιλαμβάνει την κατασκευή τριών ανισόπεδων κόμβων και την ολοκλήρωση της Δυτικής Περιφερειακής Αιγάλεω, η οποία μέχρι σήμερα παραμένει ημιτελής. Συγκεκριμένα, στο φυσικό αντικείμενο περιλαμβάνονται η ολοκλήρωση της Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω και η σύνδεσή της με την Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου, η κατασκευή ανισόπεδου ημικόμβου Σκαραμαγκά, η αναβάθμιση του υφιστάμενου κόμβου Σχιστού, η κατασκευή νέου ανισόπεδου κόμβου στα Ναυπηγεία, η αναδιαμόρφωση του οδικού τμήματος μεταξύ των κόμβων και η κατασκευή δικτύου ομβρίων για την περιοχή.

Ο προϋπολογισμός του έργου φτάνει τα 59 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), ενώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι τρεις επιπλέον προαιρέσεις που έχουν ενταχθεί. Δηλαδή η κατασκευή επιπλέον κλάδων στους κόμβους Σχιστού και Ναυπηγείων, η συντήρηση και επισκευή της γέφυρας του κόμβου Σχιστού καθώς και η δημιουργία ημικόμβου σύνδεσης με τα ΕΛΠΕ στην Περιφερειακή Αιγάλεω.
Ένα έργο με μεγάλο παρελθόν
Αξίζει να σημειωθεί ότι η αρχική δρομολόγηση του έργου ανάγεται στο 1997, ωστόσο οι διαδικασίες διακόπηκαν το 2003, αφήνοντας πίσω τους ημιτελείς σήραγγες και ζημία 22 εκατ. ευρώ για το Δημόσιο. Η σημερινή πρωτοβουλία επαναφέρει το έργο στο προσκήνιο, με ρεαλιστικές προοπτικές ολοκλήρωσης εντός τριετίας από την υπογραφή της σύμβασης.
Επιπλέον, στο πλαίσιο των προαιρέσεων προβλέπεται και η σύνδεση με το Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής (μήκους 2,3 χλμ.), η οποία θα συνοδευτεί από αναβάθμιση των κόμβων προς τον ΧΥΤΑ και τη λεωφόρο ΝΑΤΟ, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο την αποσυμφόρηση του Κηφισού.

Τα αναμενόμενα οφέλη
Η ολοκλήρωση του Τριπλού Κόμβου Σκαραμαγκά αναμένεται να προσφέρει πολλαπλά και απτά οφέλη με πρώτο και καλύτερο την δημιουργία νέου οδικού άξονα Σχιστού – ΔΠΛΑ (Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω). Παράλληλα θα μετριαστούν τα χρόνια κυκλοφοριακά προβλήματα στη λεωφόρο Σχιστού, ενώ σημαντικό μέρος της κυκλοφορίας θα μεταφερθεί από τον Κηφισό στο νέο άξονα που θα δημιουργηθεί. Υπολογίζεται πως καθημερινά ο Κηφισός επιβαρύνεται από το πέρασμα 20.000 φορτηγών. Τέλος θα αναβαθμιστεί η Εθνική Οδός Αθηνών – Κορίνθου με τρεις λωρίδες στο κρίσιμο τμήμα μεταξύ Σχιστού και Σκαραμαγκά
Το συγκεκριμένο έργο χαρακτηρίζεται από το Υπουργείο Υποδομών ως στρατηγικής σημασίας, τόσο για την κυκλοφοριακή εξομάλυνση όσο και για την καλύτερη πρόσβαση στο λιμάνι του Πειραιά. Αν υλοποιηθεί εντός χρονοδιαγράμματος, θα αποτελέσει ένα από τα σημαντικότερα έργα υποδομής της επόμενης τριετίας για το λεκανοπέδιο.