Η Nissan σε τροχιά βαθιάς αναδιάρθρωσης-έρχονται νέες απολύσεις

Η Nissan προχωρά σε ριζικές αλλαγές στο πλαίσιο ενός φιλόδοξου σχεδίου αναδιάρθρωσης, με στόχο την επιστροφή στην κερδοφορία. Η νέα ηγεσία αναλαμβάνει δράση εν μέσω ιστορικών απωλειών και ύφεσης στις πωλήσεις.

Η Nissan βρίσκεται εν μέσω μιας από τις μεγαλύτερες κρίσεις στην ιστορία της, με τη διοίκηση να ανακοινώνει την αύξηση των παγκόσμιων περικοπών θέσεων εργασίας στις 20.000, στο πλαίσιο ενός φιλόδοξου σχεδίου εξυγίανσης που επιχειρεί να επαναφέρει την ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία σε τροχιά κερδοφορίας.

Οι περικοπές, οι οποίες αναμένεται να επηρεάσουν τόσο την Ιαπωνία όσο και τις διεθνείς αγορές, έρχονται σε μια κρίσιμη συγκυρία για την εταιρεία.

Το σχέδιο αναδιάρθρωσης φέρει την υπογραφή του νέου CEO Ivan Espinosa, ο οποίος ανέλαβε τη διοίκηση της Nissan την 1η Απριλίου 2025, διαδεχόμενος τον Makoto Uchida.

Ο Espinosa είναι ο νεότερος διευθύνων σύμβουλος στην ιστορία της εταιρείας και καλείται να διαχειριστεί μια εξαιρετικά δύσκολη μετάβαση. Σύμφωνα με ιαπωνικά μέσα, οι 20.000 συνολικές περικοπές αποτελούν συνδυασμό νέων απολύσεων και εκείνων που είχαν ήδη δρομολογηθεί (περίπου 9.000 θέσεις).

Η απόφαση αυτή ανακοινώθηκε λίγες μόλις ημέρες πριν την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων της Nissan για το οικονομικό έτος που έληξε στις 31 Μαρτίου.

Η εταιρεία έχει ήδη προειδοποιήσει για καθαρές ζημιές ρεκόρ που αναμένεται να κυμανθούν μεταξύ 4,18 έως 4,54 δισ. ευρώ (περίπου 700 έως 750 δισ. γιεν). Αυτές οι απώλειες έρχονται να επισφραγίσουν τη δυσχερή οικονομική κατάσταση της άλλοτε ισχυρής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Το νέο σχέδιο εξυγίανσης βασίζεται σε τρεις βασικούς πυλώνες: τη μείωση της παραγωγικής ικανότητας, την προσαρμογή των πωλήσεων και την εξορθολογισμένη διάρθρωση κόστους.

Στόχος είναι η επίτευξη βιώσιμης κερδοφορίας ακόμη και με παγκόσμιο όγκο πωλήσεων 3,5 εκατομμυρίων οχημάτων – αριθμός ελαφρώς αυξημένος σε σχέση με τις προβλέψεις για το 2024.

Η διοίκηση της Nissan επιδιώκει επίσης να μειώσει την παγκόσμια παραγωγική ικανότητα κατά 20%, φέρνοντας την ετήσια δυνατότητα κατασκευής 5 εκατομμυρίων οχημάτων σε αντιστοιχία με τη ζήτηση.

Ο νέος πρόεδρος της Nissan, Ivan Espinosa

Στο ίδιο πνεύμα εξοικονόμησης, η εταιρεία ακύρωσε πρόσφατα τα σχέδια για την κατασκευή εργοστασίου μπαταριών στο νησί Kyushu, το οποίο θα παρήγαγε οικονομικότερες μπαταρίες φωσφορικού σιδήρου λιθίου για ηλεκτρικά οχήματα.

Σε δήλωσή της, η Nissan σημείωσε: "Λαμβάνουμε άμεσα μέτρα εξυγίανσης και διερευνούμε όλες τις επιλογές για να ανακτήσουμε τις επιδόσεις μας. Μετά από προσεκτική εξέταση της αποδοτικότητας των επενδύσεων, αποφασίσαμε να ακυρώσουμε την κατασκευή του εργοστασίου”.

Η παρατεταμένη κρίση της Nissan ξεκίνησε με την απομάκρυνση του πρώην προέδρου Carlos Ghosn το 2018, και από τότε η εταιρεία αγωνίζεται να σταθεροποιήσει τις δραστηριότητές της.

Ο πρώην CEO Makoto Uchida είχε προωθήσει δύο κύκλους αναδιάρθρωσης χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα, γεγονός που καθιστά το νέο σχέδιο του Espinosa καθοριστικής σημασίας.

Με τις πωλήσεις να έχουν μειωθεί δραματικά – από 5,8 εκατομμύρια οχήματα το 2017 σε μόλις 3,4 εκατομμύρια το 2023 – η Nissan καλείται να επανεφεύρει τον εαυτό της σε ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον, προκειμένου να διατηρήσει τη θέση της στην παγκόσμια αγορά αυτοκινήτου.