
Οι ανακλήσεις αυτοκινήτων είναι κάτι συνηθισμένο στον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας, όμως σπάνια απασχολούν τους υποψήφιους αγοραστές μεταχειρισμένων οχημάτων — κι αυτό μπορεί να αποδειχθεί μεγάλο λάθος. Παρά το γεγονός ότι οι κατασκευαστές καλούν τους ιδιοκτήτες να επισκευάσουν τα αυτοκίνητά τους δωρεάν, ένα μεγάλο ποσοστό αυτών των οχημάτων κυκλοφορούν με ανεπίλυτες εργοστασιακές αστοχίες. Το αποτέλεσμα; Ένα σημαντικό ζήτημα ασφάλειας και ένα ισχυρό διαπραγματευτικό χαρτί για όσους γνωρίζουν πώς να το αξιοποιήσουν.

Καθώς τα σύγχρονα αυτοκίνητα εξοπλίζονται με ολοένα και πιο πολύπλοκα ηλεκτρονικά και συστήματα ασφαλείας, αυξάνονται και οι πιθανότητες εμφάνισης προβλημάτων — και άρα των ανακλήσεων. Φρένα, αερόσακοι, ζώνες ασφαλείας και ηλεκτρικά συστήματα βρίσκονται στην κορυφή της σχετικής λίστας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της πλατφόρμας carVertical, η Ελλάδα κατέχει μια αντιφατική θέση στον σχετικό πίνακα: ναι μεν παρουσιάζει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά ανάκλησης (17,6%), ωστόσο είναι πρώτη σε ποσοστό επισκευών, με το 50,2% των ιδιοκτητών να προχωρούν τελικά στη διόρθωση της αστοχίας.
Αμέσως μετά την Ελλάδα ακολουθούν η Σουηδία (49,7%), η Ελβετία (48,8%) και η Γερμανία (48,5%), ενώ στις τελευταίες θέσεις καταγράφονται η Σλοβακία (27,2%), η Πολωνία (27,6%) και το Ηνωμένο Βασίλειο (27,7%). Τα στοιχεία βασίζονται σε αναλύσεις που έγιναν σε 25 ευρωπαϊκές χώρες και τις ΗΠΑ.
Οι μεγαλύτερες συγκεντρώσεις ανακλήσεων εντοπίζονται κυρίως στη Νότια Ευρώπη: Πορτογαλία (18,2%), Ελλάδα (17,6%) και Ισπανία (14,5%), με τη Βουλγαρία και τη Γερμανία να ακολουθούν. Αντίθετα, πολύ πιο "καθαρά" εμφανίζονται τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα στη Δυτική και Βόρεια Ευρώπη: στο Ηνωμένο Βασίλειο και το Βέλγιο μόλις το 3,1% των μεταχειρισμένων που πωλήθηκαν τα τελευταία δύο χρόνια είχαν κάποια ενεργή ανάκληση, ενώ οι ΗΠΑ (3,2%) και η Τσεχία (4%) εμφανίζονται επίσης χαμηλά στον σχετικό δείκτη.

Ωστόσο, το μεγάλο ζήτημα παραμένει η συμμόρφωση. Ακόμα και στις χώρες με τα καλύτερα ποσοστά, περίπου οι μισοί οδηγοί αδιαφορούν για την ανάκληση. Μπορεί πολλές φορές η αστοχία να αφορά κάτι δευτερεύον —όπως μια αναβάθμιση λογισμικού στο σύστημα infotainment— αλλά συχνά οι ανακλήσεις σχετίζονται με σοβαρά θέματα ασφάλειας. Ενδεικτικά, οι μαζικές ανακλήσεις αερόσακων τα τελευταία χρόνια έδειξαν ότι ένα σημαντικό ποσοστό οδηγών δεν προχώρησε ποτέ σε διόρθωση, αφήνοντας ένα επικίνδυνο κενό ασφάλειας.
Η carVertical υπογραμμίζει ότι η ηλικία του αυτοκινήτου αποτελεί καθοριστικό παράγοντα. Οχήματα που κατασκευάστηκαν το 2014 έχουν τη μεγαλύτερη πιθανότητα να "κουβαλούν" κάποια ανεπίλυτη ανάκληση (12,1%), με ποσοστό επιδιόρθωσης μόλις 47,9%. Αντίστοιχα, για τα αυτοκίνητα του 2013 και του 2011, τα ποσοστά επιδιόρθωσης παραμένουν κάτω από το 40%.
Για τους αγοραστές, αυτές οι πληροφορίες δεν είναι απλώς στατιστικά δεδομένα — είναι εργαλείο. Ο εντοπισμός μιας ενεργής αλλά μη επιδιορθωμένης ανάκλησης σε ένα υποψήφιο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να πετύχουν καλύτερη τιμή ή ακόμη και να επαναξιολογήσουν την επιλογή τους.