
Η ρύπανση από τα αυτοκίνητα δεν προέρχεται μόνο από τις εξατμίσεις, και αυτό είναι κάτι που πρέπει να αρχίσουμε να λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη. Νέα έρευνα από το Πανεπιστήμιο του Σαουθάμπτον αποκαλύπτει ότι τα σωματίδια που εκλύονται από τη φθορά των τακακιών των φρένων μπορεί να είναι ακόμη πιο επιβλαβή για το αναπνευστικό μας σύστημα από τους ρύπους των πετρελαιοκινητήρων.

Τα μικροσκοπικά σωματίδια που εισχωρούν στους πνεύμονες
Η ερευνητική ομάδα εξέθεσε πνευμονικά κύτταρα σε μικροσωματίδια από τέσσερις τύπους τακακιών: οργανικά χωρίς αμίαντο, υβριδικά κεραμικά, χαμηλής περιεκτικότητας σε μέταλλα και ημι-μεταλλικά.
Τα δύο πρώτα αποδείχθηκαν τα πιο τοξικά, προκαλώντας σοβαρές φλεγμονώδεις αντιδράσεις. Το κοινό στοιχείο τους; Ο χαλκός. Όταν οι επιστήμονες αφαίρεσαν το συγκεκριμένο μέταλλο, η τοξικότητα μειώθηκε σημαντικά.
Ο επικεφαλής της έρευνας, Dr. James Parkin, εξηγεί: "Ο περισσότερος κόσμος συνδέει τη ρύπανση των αυτοκινήτων αποκλειστικά με τα καυσαέρια και θεωρεί ότι τα ηλεκτρικά οχήματα είναι μηδενικών ρύπων. Ωστόσο, εξακολουθούν να παράγουν μικροσωματίδια λόγω της τριβής και της φθοράς των ελαστικών, του οδοστρώματος και φυσικά των φρένων."
Τα συγκεκριμένα σωματίδια είναι εξαιρετικά μικροσκοπικά, έως και 30 φορές πιο λεπτά από μια ανθρώπινη τρίχα, γεγονός που τα καθιστά ιδιαίτερα επικίνδυνα, καθώς εισχωρούν εύκολα βαθιά στους πνεύμονες. Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, η έκθεση σε αιωρούμενα μικροσωματίδια ευθύνεται για περίπου τέσσερα εκατομμύρια πρόωρους θανάτους ετησίως παγκοσμίως.

Καινοτομία για πιο "καθαρό" φρενάρισμα
Η λύση, όμως, μπορεί ήδη να βρίσκεται στα σκαριά. Για κάθε ερευνητική ομάδα που αναδεικνύει ένα νέο πρόβλημα, υπάρχει μια άλλη που εργάζεται για την επίλυσή του.
Ένα παράδειγμα είναι η εταιρεία ελαστικών Enso, η οποία το 2023 διακρίθηκε στα βραβεία Earthshot Prize χάρη στα ειδικά ελαστικά της για ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία μειώνουν τις εκπομπές μικροσωματιδίων κατά 35% και αυξάνουν την αυτονομία των EV κατά 10%.

Η τεχνολογία εξελίσσεται συνεχώς, προσφέροντας νέες λύσεις για τη μείωση της αόρατης ρύπανσης που προέρχεται όχι μόνο από τις εξατμίσεις, αλλά και από τη φθορά των ίδιων των εξαρτημάτων του αυτοκινήτου. Και αυτός είναι ένας καλός λόγος να αναπνεύσουμε λίγο πιο ελεύθερα.