Οι εταιρείες αυτοκινήτων έχουν δοκιμάσει κάθε πιθανό τρόπο για να βελτιώσουν την αποδοτικότητα των οχημάτων στον δρόμο, αλλά η ιδέα της Volvo να χρησιμοποιήσει ένα σύστημα θέρμανσης για να αυξήσει την αυτονομία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι σίγουρα κάτι πρωτότυπο.
Συνήθως, η χρήση του συστήματος κλιματισμού θεωρείται ενεργοβόρα, όμως, όπως φαίνεται, το μυστικό κρύβεται στο τι θα αλλάξει θερμοκρασία και εν προκειμένω θα θερμανθεί.
Θέρμανση και αποδοτικότητα. Πώς συνδέονται;
Γνωρίζουμε ήδη ότι η θέρμανση του θαλάμου επιβατών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι αρκετά ενεργοβόρα και μειώνει την αυτονομία. Ωστόσο, η θέρμανση της μπαταρίας μπορεί να βελτιώσει τόσο τη διαδικασία φόρτισης όσο και τη συνολική της απόδοση, ενώ μακροπρόθεσμα συμβάλλει στη μεγαλύτερη διάρκεια ζωής της. Αυτά είναι ήδη γνωστά. Η Volvo, όμως, φαίνεται πως έχει μια διαφορετική προσέγγιση: τη θέρμανση του εξωτερικού μέρους του αυτοκινήτου.
Η πατέντα της Volvo και η αεροδυναμική
Σύμφωνα με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας που εντόπισε το Carmoses, η Volvo σχεδιάζει ένα σύστημα που εκμεταλλεύεται το ήδη υπάρχον κύκλωμα θέρμανσης του αυτοκινήτου για να ζεστάνει τις εξωτερικές επιφάνειες, κυρίως τα παράθυρα. Ο στόχος είναι να αυξήσει τη θερμοκρασία του αέρα που βρίσκεται σε επαφή με το όχημα, μειώνοντας την πυκνότητά του.
Με απλά λόγια, όσο πιο θερμός είναι ο αέρας γύρω από το αυτοκίνητο, τόσο μικρότερη είναι η αεροδυναμική αντίσταση, καθώς το όχημα χρειάζεται λιγότερη ενέργεια για να τον διαπεράσει.
Σύμφωνα με την περιγραφή της πατέντας: "Το σύστημα θέρμανσης προκαλεί την αύξηση της θερμοκρασίας σε συγκεκριμένες εξωτερικές επιφάνειες του οχήματος. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να θερμαίνεται και η γειτονική στοιβάδα αέρα, μειώνοντας την πυκνότητά της. Δεδομένου ότι η αεροδυναμική αντίσταση εξαρτάται από την πυκνότητα του αέρα, η μείωση της μέσω θέρμανσης βελτιώνει την απόδοση του αυτοκινήτου".
Η εφαρμογή αυτής της μεθόδου μπορεί να γίνει σε όλα τα παράθυρα του οχήματος, ακόμη και στο πίσω παρμπρίζ, καθώς η ροή του αέρα πάνω σε αυτά δημιουργεί αντίσταση. Όσο μεγαλύτερη επιφάνεια θερμαίνεται, τόσο πιο "γλιστερό" γίνεται το όχημα στον αέρα, βελτιώνοντας την αποδοτικότητα.
Καινοτομία ή θεωρητική λύση;
Η πατέντα της Volvo δεν περιγράφει κάποιο νέο εξειδικευμένο σύστημα θέρμανσης, αλλά αξιοποιεί τις ήδη υπάρχουσες μονάδες του αυτοκινήτου. Αυτό σημαίνει ότι, αν εφαρμοστεί, η υλοποίησή της δεν θα απαιτούσε σημαντικές τροποποιήσεις. Παρ’ όλα αυτά, όπως συμβαίνει με πολλές πατέντες, δεν είναι σίγουρο ότι η τεχνολογία αυτή θα φτάσει ποτέ στη μαζική παραγωγή.
Αν, ωστόσο, η Volvo καταφέρει να ενσωματώσει την ιδέα της στα μελλοντικά της ηλεκτρικά μοντέλα, ίσως μιλάμε για μια μικρή αλλά σημαντική καινοτομία στη βελτίωση της αυτονομίας και της αεροδυναμικής απόδοσης.