
Η Ευρώπη βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι όπως παραδέχτηκε η ίδια η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, στο εισαγωγικό της σημείωμα για την έναρξη του διαλόγου με 22 εταιρείες της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Ένα σημείο στο οποίο έχει αναγνωρίσει τις δυσκολίες στο να είναι ανταγωνιστική και παράλληλα την ανάγκη να διασφαλίσει την βιωσιμότητά της για ένα καλύτερο μέλλον.
Στοιχεία που ο Απόστολος Τζιτζικώστας, ως Επίτροπος για βιωσιμότητα στις Μεταφορές και τον Τουρισμό, έχει εισάγει στην εκπόνηση του σχεδίου δράσης για τη σωτηρία της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η πρωτοβουλία αυτή υπογραμμίζει τη δέσμευση της Επιτροπής να διασφαλίσει το μέλλον ενός τομέα ζωτικής σημασίας για την ευρωπαϊκή ευημερία, ενώ ταυτόχρονα προωθεί τους στόχους της για το κλίμα και τους ευρύτερους κοινωνικούς στόχους της.

Η Επιτροπή αναγνωρίζει την επείγουσα ανάγκη ανάληψης δράσης για την προστασία της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας και την εξασφάλιση του μέλλοντός της εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Υπό την ηγεσία της Προέδρου φον ντερ Λάιεν, ο Στρατηγικός Διάλογος αποσκοπεί στη συμμετοχή των φορέων του κλάδου, των κοινωνικών εταίρων και των ενδιαφερομένων μερών για τη συνεργατική κατανόηση των προκλήσεων, την ανάπτυξη λύσεων και την ανάληψη συγκεκριμένης δράσης.
Στο πλαίσιο της Επιτροπής, ο Επίτροπος Τζιτζικώστας έχει αναλάβει την ανάπτυξη ενός σχεδίου δράσης για τον κλάδο, το οποίο θα επωφεληθεί από αυτές τις συζητήσεις.
Ο στρατηγικός διάλογος θα προεδρεύεται από την Πρόεδρο και θα αποτελείται από τακτικές συνεδριάσεις στις οποίες θα συμμετέχουν εκπρόσωποι του κλάδου (κατασκευαστές, προμηθευτές), κοινωνικοί εταίροι, Επίτροποι και άλλοι ενδιαφερόμενοι φορείς, μεταξύ άλλων από την κοινωνία των πολιτών.
Οι θεματικές ομάδες εργασίας θα υποβάλλουν στη συνέχεια λεπτομερείς προτάσεις.
Θα διεξαχθούν επίσης ευρύτερες διαβουλεύσεις με άλλους ενδιαφερόμενους φορείς σε ολόκληρο τον κλάδο, καθώς και με άλλα τμήματα της αλυσίδας αξίας της αυτοκινητοβιομηχανίας. Το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα συμμετέχουν στενά καθ' όλη τη διάρκεια της διαδικασίας.
Τα βασικά σημεία συζήτησης θα περιλαμβάνουν την καινοτομία, την καθαρή μετάβαση και την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, την ανταγωνιστικότητα και την ανθεκτικότητα, τις εμπορικές σχέσεις και τους διεθνείς "ισότιμους όρους ανταγωνισμού", καθώς και τον εξορθολογισμό των κανονιστικών ρυθμίσεων και τη βελτιστοποίηση των διαδικασιών.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεσμεύεται να συνεργαστεί με όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς για να διασφαλίσει τη μακροπρόθεσμη ανταγωνιστικότητα, τη βιωσιμότητα και την ανθεκτικότητα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Ιστορικό
Η αυτοκινητοβιομηχανία, ακρογωνιαίος λίθος της ευρωπαϊκής οικονομίας, απασχολεί πάνω από 13 εκατομμύρια άτομα και συμβάλλει με περίπου 7% στο ΑΕΠ της ΕΕ.
Ωστόσο, αυτός ο κρίσιμος κλάδος αντιμετωπίζει μια περίοδο σημαντικών μετασχηματισμών, που καθοδηγείται από την ψηφιοποίηση, την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, τον αυξημένο ανταγωνισμό και το μεταβαλλόμενο γεωπολιτικό τοπίο.
Οι παράγοντες αυτοί θέτουν σε αμφισβήτηση τα καθιερωμένα πλεονεκτήματα των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών. Για να διασφαλιστεί η μελλοντική ανταγωνιστικότητα του κλάδου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δρομολογεί αυτόν τον στρατηγικό διάλογο.
Η πρωτοβουλία αυτή αποσκοπεί στη συνεργατική ανάπτυξη και εφαρμογή λύσεων για τη διατήρηση της παγκόσμιας θέσης της βιομηχανίας.
Οι συμμετέχοντες
Στο πλαίσιο της έναρξης του Στρατηγικού Διαλόγου η Επιτροπή ανακοίνωσε και τη λίστα με τους 22 συμμετέχοντες σε αυτόν. Μέσα βρίσκει κανείς σημαντικούς φορείς και εταιρείες. Ο ACEA, o Σύνδεσμος Ευρωπαίων Κατασκευαστών, ο αντίστοιχος των προμηθευτών, η Ομοσπονδία εργαζομένων στις μεταφορές καθώς επίσης και εταιρείες όπως η BMW, η Renault, η Daimler Trucks, η Volkswagen, η Volvo και άλλες.