
Για τη Northvolt, τη σουηδική νεοφυή επιχείρηση που έγινε πρότυπο για το μέλλον της ηλεκτροκίνησης στην Ευρώπη, η πορεία προς την κατάρρευση ξεκίνησε τον Ιούνιο, όταν η BMW ακύρωσε μια παραγγελία πολλών δισ. ευρώ.
Η Northvolt προσπάθησε να διατηρήσει τη χρηματοδότηση, αλλά καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας έπεφτε όλο και πιο βαθιά στη δική της κρίση, έγινε σαφές ότι οι παραγγελίες θα στέρευαν. Η εταιρεία ανταποκρίθηκε στα χαμένα έσοδα περιορίζοντας τα σχέδια επέκτασης και μειώνοντας τις θέσεις εργασίας.
Μέχρι τη στιγμή που η τελευταία προσπάθεια για ένα σχέδιο έκτακτης ανάγκης απέτυχε, οι επενδυτές που είχαν εκταμιεύσει περί τα 10 δισ. δολάρια ανακάλυψαν ότι είχαν απομείνει μόνο 30 εκατομμύρια δολάρια σε μετρητά.
Η αίτηση της Northvolt για προστασία από την πτώχευση στις ΗΠΑ, που ανακοινώθηκε στις 21 Νοεμβρίου, σηματοδοτεί μία από τις πιο προβεβλημένες αποτυχίες της ευρωπαϊκής βιομηχανίας έναντι του φθηνότερου και πιο ευέλικτου κινεζικού ανταγωνισμού.
Εκτός από την BMW και τον όμιλο Volkswagen, στους κορυφαίους επενδυτές της Northvolt περιλαμβάνονται ο βραχίονας διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων της Goldman Sachs, το μεγαλύτερο συνταξιοδοτικό ταμείο της Δανίας ATP, τα κεφάλαια της Baillie Gifford & Co. και άλλα σουηδικά funds.

Τα χρέη της Northvolt περιλαμβάνουν ένα μετατρέψιμο δάνειο ύψους 330 εκατ. δολαρίων από τη VW, το οποίο λήγει τον Δεκέμβριο του 2025, σύμφωνα με την κατάθεση στο πτωχευτικό δικαστήριο. Η σχέση με τη VW συνεχίζεται. Η Scania παραμένει βασικός πελάτης της Northvolt και θα παράσχει 100 εκατ. δολάρια σε χρηματοδότηση οφειλέτη υπό κατοχή με ένα βαρύ επιτόκιο 16%.
Ο όμιλος Volkswagen, ο μεγαλύτερος μέτοχος της Northvolt, έχει απομειώσει σημαντικά το μερίδιο του 21% στη σουηδική εταιρεία κατασκευής μπαταριών που κατέθεσε αίτηση για προστασία από την πτώχευση στις ΗΠΑ την περασμένη εβδομάδα.
Μια πηγή ανέφερε ότι οι απομειώσεις δεν θα έχουν καμία επίπτωση στα ετήσια αποτελέσματα της VW, η οποία αναμένει για το τρέχον έτος περιθώριο λειτουργικού κέρδους 5,6% και καθαρές ταμειακές ροές στο τμήμα αυτοκινήτων ύψους 2 δισ. ευρώ.