Οι ταξινομήσεις νέων οχημάτων μειώθηκαν κατά 3,3% σε 1,05 εκατ. μονάδες τον περασμένο μήνα, ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA). Βέβαια στην πλειονότητα των μέσων θα διαβάσετε πολλά τρομολαγνικά αλλά η αλήθεια είναι ότι συνολικά το 2023 οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων στην Ευρώπη ανέβηκαν κατά 13,9%. Ένα σίγουρα εντυπωσιακό νούμερο.
Ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών το 2023 που έφτασε το 14,6% ξεπερνώντας τα diesel ενώ συνολικά η αύξηση πωλήσεων των ηλεκτρικών είναι πολύ μεγάλη.
Αυτό που επηρεάζει τον Δεκέμβριο είναι κυρίως ότι οι πωλήσεις υποχώρησαν σχεδόν κατά ένα τέταρτο στη μεγαλύτερη αγορά της Ευρώπης, τη Γερμανία, μετά τη λήξη των κινήτρων για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, "επισκιάζοντας" την ανάπτυξη σε άλλες χώρες-κλειδιά.
Εκτιμήσεις για επιβράδυνση ανάπτυξης
Το Bloomberg Intelligence προβλέπει ότι η αύξηση των πωλήσεων φέτος θα επιβραδυνθεί στο 5%, από 14% το 2023. Αυτό πιθανότατα θα συμπιέσει τις τιμές των αυτοκινήτων και τις αποδόσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών, σύμφωνα με τους αναλυτές της Bernstein.
Η Tesla πάντως μείωσε τις τιμές για το Model Y σε αγορές όπως η Γερμανία, η Γαλλία και η Νορβηγία αυτή την εβδομάδα -για να αντιμετωπίσει την κατάργηση επιδοτήσεων. Η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία σχεδιάζει να σταματήσει προσωρινά την παραγωγή του οχήματος στο εργοστάσιό της κοντά στο Βερολίνο όχι λόγω πτώσης πωλήσεων αλλά λόγω προβλημάτων εφοδιασμού εξαιτίας της έντασης στην Ερυθρά Θάλασσα -κάτι που έχει επηρεάσει τόσο την Stellantis όσο και την Volvo.
Ο ρόλος της αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Η μεγάλη πτώση στη Γερμανία, όπου οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων μειώθηκαν σχεδόν στο μισό τον περασμένο μήνα, υπερείχε της αύξησης σε αγορές όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ισπανία και η Γαλλία.
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αυξήθηκαν κατά 28% πέρυσι, αλλά υποχώρησαν κατά ένα τέταρτο τον Δεκέμβριο εν μέσω της πτώσης των ταξινομήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων επίσης στη Σουηδία, την Ολλανδία και την Κροατία. Η Ευρωπαϊκή Ένωση κατέγραψε την πρώτη μηνιαία πτώση στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων από τον Απρίλιο του 2020, στο αποκορύφωμα της πανδημίας του κορονοϊού.
Υπάρχουν όμως ορισμένοι λόγοι για αισιοδοξία. Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Κριστίν Λαγκάρντ δήλωσε αυτή την εβδομάδα ότι μια μείωση των επιτοκίων αυτό το καλοκαίρι είναι "πιθανή". Στην Ιταλία, όπου οι ταξινομήσεις αυξήθηκαν κατά 6% τον Δεκέμβριο, η κυβέρνηση εξετάζει ένα πακέτο 930 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων.
Με πληροφορίες από capital.gr και ACEA