25 χρόνια Audi TT: Η ιστορία του και η ιδιαίτερη σχεδίαση που το έκανε να διαφέρει

Η σειρά Audi TT υπάρχει στο portfolio της γερμανικής εταιρείας εδώ και 25 χρόνια. Είχε ξεχωριστή σχεδίαση αν και αεροδυναμικά, το εξαιρετικό σχέδιο του Torsten Wenzel, ήθελε επειγόντως μια πίσω αεροτομή.

Για την Audi η δεκαετία του 1990 ήταν μια δημιουργική περίοδος. Οι σειρές Audi 80 και Audi 100 έδωσαν αντίστοιχα τη θέση τους στα μοντέλα A4 και A6 ενώ για πρώτη φορά παρουσιάστηκε η σειρά A8 στη μεγάλη και πολυτελή κατηγορία αλλά και το A3 στην συνομοταξία των μοντέλων hot hatch. Ωστόσο τίποτα δεν προμήνυε προς τα τέλη της δεκαετίας την κυκλοφορία του ρηξικέλευθου Audi TT. Ένα sport-coupe μοντέλο όπου λίγο αργότερα κυκλοφόρησε και σε έκδοση roadster.

Ο Τύπος της εποχής υποδέχθηκε με θετικά σχόλια τα Audi TT Coupe και Roadster. Επανέφερε, στην μοντέρνα της απόδοση, τη σχεδιαστική αρχιτεκτονική των τριών ημικυκλίων – τα τόξα των φτερών και της οροφής – που λίγο αργότερα υιοθετήθηκε και από τον "σκαραβαίο" νέας εποχής. Ωστόσο, υπήρξαν και κάποια κριτικά σχόλια για την εικόνα του μπροστινού και πίσω μέρος όπου κυριάρχησε η ομογενοποίηση.

Το όνομα "TT" παρέπεμπε εμμέσως πλην σαφώς στο σπορ μοντέλο NSU TT της δεκαετίας του 1960. Το 1969 η Auto Union που είχε στις τάξεις της και την Audi συγχωνεύτηκε με την NSU και δημιουργήθηκε η Audi NSU Auto Union AG. Συνεπώς η ονοματοδοσία μεταξύ NSU και Audi είναι συμβολική. Ωστόσο πραγματική – και όχι συμβολική - ήταν η ονοματοδοσία με γράμματα αντί αριθμών στη σειρά TT.  Για πρώτη φορά σε μοντέλο της Audi, που υπογράμμιζε το πόσο καινοτόμο ήταν αυτό το αυτοκίνητο.

Γενικώς, η πρώτη γενιά του Audi TT κέρδισε την αγορά για τον πλουραλισμό σε εκδόσεις κινητήρων – πρωτοστατούντος του κινητήρα πασπαρτού 1,8 λίτρων Turbo με τους 150 και 180 ίππους – αλλά και από τις αρκετές επιλογές σε ειδικό εξοπλισμό.

Το πρόβλημα της 1ης γενιάς

Η πρώτη γενιά του Audi TT παρουσιάστηκε το 1998 και παρήχθη για οχτώ χρόνια – έως το 2006 – με την έκδοση Coupe να σημειώνει πωλήσεις 178.765 μονάδων και η έκδοση Roadster, 90.733 μονάδων. Το εσωτερικό ήταν ιδιαίτερα κομψό – ειδικά οι εκδόσεις με το καφέ δέρμα στα καθίσματα σε σχεδιασμό γάντι του μπέιζμπολ – με ένα σπορ πίνακα οργάνων περιτριγυρισμένο από φινετσάτες λεπτομέρειες.

Με καλό πάτημα στο δρόμο χάρη στα διευρυμένα μετατρόχια αλλά και κάπως νευρική συμπεριφορά στις υψηλές ταχύτητες. Ως προς το τελευταίο, η εταιρεία διαπίστωσε πως το αμάξωμα του TT δεν είχε την πρέπουσα αεροδυναμική ευστάθεια σε ταχύτητες ταξιδιού και αυτός ήταν ο λόγος που η δεύτερη γενιά του μοντέλου εφοδιάστηκε με μια πίσω μια μικρή αεροτομή.

Η προσθήκη μιας μικρής πίσω αεροτομής στα μοντέλα της δεύτερης γενιάς Audi TT εξάλειψε το φαινόμενο της αστάθειας στις υψηλές ταχύτητες

Κορυφαίο μοντέλο RS στη 2η γενιά

Η δεύτερη γενιά του TT Coupe παρουσιάστηκε το 2006 και ένα χρόνο αργότερα κυκλοφόρησε και η έκδοση Roadster. Το σχεδιαστικό μοτίβο ήταν το ίδιο και οι αλλαγές επικεντρώθηκαν στα σημεία όπως τα φωτιστικά σώματα, η μάσκα, οι προφυλακτήρες και οι ζάντες. Υπήρξαν και κάποιες τεχνολογικές αναβαθμίσεις που εφαρμόστηκαν για πρώτη φορά όπως τα αμορτισέρ Audi magnetic ride, με μαγνητική λειτουργία και ρινίσματα μετάλλων μέσα στο λιπαντικό.

Το 2008 λανσαρίστηκε το σπορ μοντέλο TTS με δίλιτρο κινητήρα turbo απόδοσης 272 ίππων, ενώ ένα χρόνο αργότερα ακολούθησε το TT RS με πεντακύλινδρο κινητήρα turbo 2,5 λίτρων και απόδοση 340 ίππων. Υπήρξε και έκδοση Audi TT RS plus με ισχύ 360 ίππων. Το 2008, η εταιρεία παρουσίασε το TT 2.0 TDI quattro - το πρώτο σπορ αυτοκίνητο παραγωγής είχε πετρελαιοκινητήρα.

Έκδοση 400 ίππων στην 3η γενιά

Το 2014 γνωρίσαμε την τρίτη γενιά του Audi TT που είχε απωλέσει περίπου 50 κιλά από την προηγούμενη σιερά. Πολλές λεπτομέρειες του προφίλ θύμιζαν την κλασική σχεδίαση του αρχέτυπου μοντέλου. Από τεχνικής άποψης, η τρίτη γενιά προσέφερε αρκετές καινοτομίες. Όπως για παράδειγμα το σύστημα Audi virtual cockpit με digital πάνελ ενδείξεων.

Το 2016, μια νέα εποχή για την τεχνολογία φωτισμού των αυτοκινήτων ξεκίνησε στο Audi TT RS, όταν η εταιρεία χρησιμοποίησε για πρώτη φορά οργανικές λυχνίες LED – ευρύτερα γνωστή και ως τεχνολογία OLED.

Σε ότι αφορά στη γκάμα κινητήρων η κορυφαία έκδοση ήταν αρχικά η TTS με 310 ίππους, όμως το 2016 παρουσιάστηκε TT RS με τον γνώριμο πεντακύλινδρο turbo κινητήρα 2,5 λίτρων, που απέδιδε  400 ίππους -60 ίππους παραπάνω από το ίδιο κινητήρα που φορέθηκε και στη 2η γενιά.

H παραγωγή του Audi TT θα σταματήσει μετά από 25 χρόνια με μια επετειακή έκδοση που φέρει την ονομασία Final Edition.   

Διαβάστε ακόμα:
 - Αφιέρωμα 40 χρόνια Fiat Uno: τόσο καινοτόμο όσο και δημοφιλές
 - Οδηγούμε στην Ελλάδα Ford Ranger Raptor: το απόλυτο pick-up
 - Αυτοκινητόδρομος Ε 65 σημαίνει Αθήνα-Μέτσοβο σε 4 ώρες
 - Στο Fisker Ocean του 2024 θα μπορείς να αλλάζεις μπαταρίες όταν αδειάζουν
 - Laffite: Τα ηλεκτρικά hypercars που θα έχουν αληθινό ήχο

istoria Audi TT
istoria Audi TT
istoria Audi TT
istoria Audi TT
istoria Audi TT
istoria Audi TT
istoria Audi TT
istoria Audi TT
istoria Audi TT
istoria Audi TT
istoria Audi TT