
Πιθανώς να το ζεις καθημερινά, αλλά μάλλον δεν έχεις αναλογιστεί ακριβώς πόσο πιο αργά κάνεις διάφορες λειτουργίες του αυτοκινήτου από τότε που τα ταμπλό και οι κεντρικές κονσόλες έχουν αρχίσει να κατακλύζονται από οθόνες. Το ζήτημα μας έχει απασχολήσει και στο παρελθόν και φαίνεται πως μέσα σε όλα που έχουν αλλάξει ή αλλάζουν, αλλάζει ακόμη και σχεδιαστική φιλοσοφία των εταιρειών. Όμως, όπως και να το κάνουμε όταν έρχονται στο φως τέτοια πειράματα που αποδεικνύουν στην πράξη, την άποψή μας, κάπως μας τσιγκλάνε.

Στη Σουηδία για παράδειγμα, υπάρχει περιοδικό που τιτλοφορείται σε ελεύθερη μετάφραση "Εμείς οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων" και είναι απολύτως ταιριαστό το όνομα για ένα περιοδικό που ασχολείται με πειράματα και έρευνα πραγματικών συνθηκών. Αυτοί οι "ιδιοκτήτες" έκαναν έρευνα για τις οθόνες. Συγκέντρωσαν λοιπόν 11 νέα αυτοκίνητα με οθόνες αφής από τις Nissan, VW, Volvo, Subaru, Mercedes, Hyundai, BMW, Dacia, MG, Seat και Tesla και για την αντίστοιχη δοκιμή σε παλιάς γενιάς εσωτερικό επιστρατεύτηκε ένα Volvo V70 17 ετών.
Απλό πείραμα
Οι οδηγοί δοκιμών έπρεπε να κάνουν απλές εργασίες που συνηθίζεται να κάνουν εν κινήσει και να τις κάνουν με ταχύτητα 110km/h. Έπρεπε δηλαδή να λειτουργήσουν τον υπολογιστή ταξιδιού, να ανοίξουν το ραδιόφωνο και να βρουν έναν συγκεκριμένο σταθμό, να ανεβάσουν τον κλιματισμό κατά μερικούς βαθμούς, να θέσουν σε λειτουργία τη θέρμανση των καθισμάτων, να απενεργοποιήσουν την κεντρική οθόνη και διάφορα άλλα.
Πριν ξεκινήσει κάθε οδηγός, εξοικειώθηκε με τη λειτουργία του συστήματος του κάθε αυτοκινήτου αλλά και της εργασίας που ήθελε να κάνει. Στην συνέχει έβγαινε σε κλειστό δρόμο και δοκίμασε την τύχη του.

Αν και έχεις καταλάβει τι έγινε, θα μας επιτρέψεις να σε ενημερώσουμε πως το Volvo V70 κυριάρχησε απόλυτα. Ο οδηγός του Volvo του 2005 που δεν είχε καμία οθόνη στα χέρια του, παρά μόνο φυσικούς διακόπτες, ολοκλήρωνε τις εργασίες που είχε να κάνει σε 10 δευτερόλεπτα και με τα μάτια του να αποσπώνται από τον δρόμο για 306 μέτρα, ανώτερη τιμή δοκιμής.
Φέρτε μας διακόπτες και κουμπιά
Στον αντίποδα το… ρεκόρ έσπασε το MG Marvel R SUV, στο οποίο μια απλή εργασία χρειάστηκε 44,6 δευτερόλεπτα και 1.372 μέτρα κίνησης χωρίς ο οδηγός να κοιτάει το δρόμο. Και αν νομίζεις πως αυτό είναι υπερβολή και φταίει κάτι στο MG, να σου πούμε πως η BMW iX χρειάστηκε σχεδόν 1.000 μέτρα περισπασμού του οδηγού από τον δρόμο, όπως και το Ioniq 5. To Tesla, το οποίο έχει μια οθόνη για όλες τις λειτουργίες και αυτό είναι πλεονέκτημα χρειάστηκε 717 μέτρα, ενώ τα μόνα που διασώθηκαν ήταν το Volvo C40 και το Dacia Sandero που χρειάστηκαν λίγο περισσότερο από 400 μέτρα.

Άρα, το συμπέρασμα εκτός του οτι οι οθόνες αποσπούν την προσοχή, όσο και να προσπαθούν οι εταιρείες για το αντίθετο, είναι πως όσο εξελιγμένες και με πολλές λειτουργίες ενσωματωμένες είναι, τόσο πιθανότερο είναι να καταλήξεις να τις κοιτάς τρομακτικά περισσότερο από όσο θα ήθελες.