Γιατί τα αυτοκίνητα είναι και θα παραμείνουν ακριβά

Το κόστος παραγωγής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που αποτελούν τη νέα τάση είναι σημαντικά υψηλότερο, τα προβλήματα στην τροφοδοσία της αγοράς με πρώτες ύλες δυσκολεύουν την κατάσταση και αυτά, ενώ το αγοραστικό ενδιαφέρον παραμένει έντονο.

Ημιαγωγός (τσιπ)

Αν βρίσκεσαι στη θέση κάποιου που ψάχνει για αυτοκίνητο αυτή την εποχή, είναι βέβαιο πως έχεις αντιληφθεί δύο πράγματα. Το πρώτο, είναι οι ελλείψεις ετοιμοπαράδοτων αυτοκινήτων στην αγορά, γεγονός που σημαίνει πως θα πρέπει να οπλιστείς με υπομονή. Το δεύτερο, είναι πως οι τιμές των καινούργιων αυτοκινήτων είναι κάπως... τσιμπημένες. Ναι, ισχύει, δεν είναι ιδέα σου. Όπως συμβαίνει με όλα όμως, έτσι και εδώ υπάρχει εξήγηση. Τα κακά νέα, είναι πως αυτή η κατάσταση, δεν αναμένεται να αλλάξει σύντομα.

Αυτή τη στιγμή, η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται εν μέσω μετάβασης από τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, σε εκείνα με μπαταρίες. Η πανδημία, η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και οι περιορισμοί στην αλυσίδα εφοδιασμού, είναι παράμετροι που δυσκολεύουν σημαντικά τη διαδικασία αυτής της μετάβασης. Τα αποτελέσματα αντανακλώνται κατά κύριο λόγο στις τιμές των νέων αυτοκινήτων, που έχουν πάρει την ανηφόρα. Και φυσικά, στις καθυστερήσεις στην εκτέλεση των παραγγελιών.

Πρόσφατη έκθεση της AlixPartners, που αποτελεί έγκυρο αναλυτή της αγοράς, έρχεται να προστεθεί σε μία σειρά πρόσφατων δημοσιευμάτων,  αναφέροντας πως οι ελλείψεις ημιαγωγών, θα εξακολουθήσουν να επηρεάζουν αρνητικά την παραγωγή νέων οχημάτων για τουλάχιστον δύο ακόμη χρόνια. Γιατί θα συμβεί αυτό; Για μια σειρά λόγων, που έχουν να κάνουν με τη διαμόρφωση του τοπίου της αγοράς. Το διαρκώς αυξανόμενο μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων στην αγορά, θα αυξήσει τη ζήτηση σε τσιπ, με ρυθμό 55% σε ετήσια βάση. Η παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, απαιτεί μεγαλύτερο αριθμό τσιπ από εκείνη των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Με δεδομένα τα προβλήματα στην τροφοδοσία, είναι πολύ πιθανό οι εταιρείες να εξακολουθήσουν να έχουν μείωση της παραγωγής, που με τη σειρά της θα έχει ως αποτέλεσμα να εξακολουθήσει να υπάρχει μείωση πωλήσεων. Σε περίπτωση όμως που η ζήτηση για νέα αυτοκίνητα παραμείνει υψηλή, οι τιμές των αυτοκινήτων δεν πρόκειται να μειωθούν σύντομα.

Αυτό που χρειάζεται να γίνει κατανοητό, είναι πως η μείωση πωλήσεων, δεν οφείλεται στη μειωμένη ζήτηση, αλλά στην αδυναμία των εργοστασίων να ικανοποιήσουν τις -αυξημένες- ανάγκες της αγοράς. Οι υψηλές τιμές πώλησης όμως, δεν οδηγούν απαραίτητα σε αύξηση της κερδοφορίας για τις εταιρείες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η δήλωση της Ford στο αμερικανικό δίκτυο CNBC, πως η Mustang Mach-E έχει απωλέσει μεγάλο μέρος της κερδοφορίας της, εξαιτίας της αύξησης του κόστους των πρώτων υλών. Η AlixPartners υπολογίζει το κόστος των πρώτων υλών για ένα συμβατικό αυτοκίνητο σε $3.662, την ώρα που το αντίστοιχο κόστος για ένα ηλεκτρικό, υπολογίζεται σε $8.255, όντας υπερδιπλάσιο. Αυτό οφείλεται στο ότι οι μπαταρίες και ο ηλεκτροκινητήρας απαιτούν σημαντικά μεγαλύτερο αριθμό πρώτων υλών. Και το επίσης σημαντικό, είναι πως αυτό το κόστος, έχει διπλασιαστεί από αυτό που ήταν μόλις 2 χρόνια πριν, εξαιτίας των περιορισμών που υφίσταται η αγορά.

Η AlixPartners μάλιστα, προχώρησε στην πρόβλεψη πως τα ηλεκτρικά οχήματα, θα ξεπεράσουν σε μερίδιο αγοράς τα συμβατικά προς το 2035, καθώς οι εταιρείες, θα μειώσουν τους ρυθμούς παραγωγής των ακριβότερων και πολύ πιο απαιτητικών σε πρώτες ύλες BEV, περιμένοντας αφενός την αύξηση του ενδιαφέροντος των αγοραστών για τέτοιου τύπου οχήματα και αφετέρου την ανάπτυξη των υποδομών.

Best of Network