
Το τελευταίο διάστημα κάνουμε διαρκείς αναφορές για το σχέδιο της ΕΕ που θα απαγορεύσει την πώληση νέων αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες - βενζίνης, πετρελαίου και υβριδικά- από το 2035 και το μεσημέρι της 29 Ιουνίου 2022 (στην σχετική συνεδρίαση) οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης συμφώνησαν με το σχέδιο.
Παρότι μέχρι την εφαρμογή είναι πιθανό να υπάρξουν κάποιες εξαιρέσεις ή αλλαγές, το γεγονός είναι ότι μετά το 2035 οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν θα μπορούν να πωλούν αυτοκίνητα με θερμικούς κινητήρες. Για το μέτρο αυτό, που πρότεινε η Κομισιόν -τον Ιούλιο του 2021-, μένει να υπάρξει οριστικός συμβιβασμός στη διαπραγμάτευση με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Η συμφωνία καθορίζει την διαπραγματευτική στάση των κρατών μελών της ΕΕ για τις περαιτέρω συνομιλίες με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με την τελική μορφή της δέσμης για την μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που αποτελεί ορόσημο.
Με τους νομοθέτες της ΕΕ να τάσσονται ήδη υπέρ της εγκατάλειψης των ορυκτών καυσίμων στην αυτοκινητοβιομηχανία, είναι πολύ πιθανό οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες να πρέπει να στραφούν στην παραγωγή ηλεκτρικών μοντέλων σε λίγο περισσότερο από μια δεκαετία.
Η δήλωση του Frans Timmermans δεν αφήνει περιθώρια παρερμηνίας
"Έχω πλήρη εμπιστοσύνη ότι η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία μπορεί να τα καταφέρει", δήλωσε ο Frans Timmermans, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Επιτροπής, στους υπουργούς καθώς οι έντονες διαβουλεύσεις πλησίαζαν στο τέλος τους. "Οι αυτοκινητοβιομηχανίες μας συγκαταλέγονται στους βιομηχανικούς ηγέτες της Ευρώπης και μπορούν να συνεχίσουν να είναι αυτό καθώς αγκαλιάζουν αυτή την παγκόσμια αλλαγή" πρόσθεσε ο ίδιος.
"Χάρη στη συμφωνία αυτή, η Ευρώπη βρίσκεται σε ηγετική θέση όσον αφορά την αντιμετώπιση των κλιματικών προκλήσεων", δήλωσε η Γαλλίδα υπουργός Ενεργειακής Μετάβασης Agnes Pannier-Runacher. "Εξασφαλίζουμε επίσης μια δίκαιη μετάβαση για κάθε κράτος μέλος, κάθε έδαφος και κάθε πολίτη".
Μαζί με άλλα τέσσερα κράτη μέλη, η Ιταλία είχε επιδιώξει μείωση των εκπομπών των αυτοκινητοβιομηχανιών κατά 90% έως το 2035, έτος κατά το οποίο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει ως στόχο την πλήρη μείωση, καθώς και μεγαλύτερη εξαίρεση για τις μικρές αυτοκινητοβιομηχανίες.
H "τρoπολογία Ferrari"
H Ιταλία κέρδισε κάποιες παραχωρήσεις σχετικά με την παρέκκλιση για εξειδικευμένους κατασκευαστές -όπως η Ferrari και η Lamborghini- οι οποίοι θα γλιτώσουν τους ενδιάμεσους στόχους μέχρι το τέλος του 2035, από το 2029 που πρότεινε η Επιτροπή, σύμφωνα με τη Γαλλία.
Σε μια προσπάθεια να καταστεί δυνατός ένας συμβιβασμός, η Γερμανία πρότεινε μια μη δεσμευτική προσθήκη στον νόμο για τις εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων, η οποία καλεί την Επιτροπή να προτείνει την ταξινόμηση οχημάτων που λειτουργούν αποκλειστικά με καύσιμα ουδέτερου άνθρακα μετά το 2035.
Κανένα "παραθυράκι" για τα συνθετικά καύσιμα
Η περιβαλλοντική ομάδα Transport & Environment εξέφρασε την ικανοποίησή της για τη συμφωνία μεταξύ των υπουργών, αλλά κάλεσε τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου να "κλείσουν κάθε παραθυράκι για τα συνθετικά καύσιμα", λέγοντας ότι είναι πιο ακριβά για τις μονάδες κίνησης και "μια πολύ λιγότερο αποδοτική χρήση της ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας από την άμεση ηλεκτροκίνηση".
"Το τέλος του κινητήρα εσωτερικής καύσης είναι σπουδαία νέα για το κλίμα", δήλωσε η Julia Poliscanova, ανώτερη διευθύντρια για τα οχήματα και την ηλεκτρική κινητικότητα στον όμιλο. "Αλλά οι νέες προτάσεις για τα καύσιμα αποτελούν εκτροπή".
Με πληροφορίες από Automotive News / ΑΠΕ