Το Felicity Ace και 7 ακόμη "αυτοκινητικά" ναυάγια

Η πυρκαγιά στο Felicity Ace μας θύμισε άλλα 7 αντίστοιχα ναυάγια, στα οποία χάθηκαν αυτοκίνητα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ

Το ατύχημα του Felicity Ace, το οποίο άφησε δεκάδες ευκατάστατες κυρίες και κυρίους ανά την Ευρώπη, χωρίς το χλιδάτο αυτοκίνητό τους, δεν ήταν το πρώτο αλλά μακάρι να είναι το τελευταίο τέτοιου είδους, καθώς ραγίζει η καρδιά μας να βλέπουμε αποκαΐδια από Bentley και Porsche και Lamborghini. Την προηγούμενη 20ετία, από το 2002 και έπειτα δηλαδή, έχουν συμβεί οκτώ τέτοια ατυχήματα και πιστέψτε μας η αξία της ζημιάς δεν καθορίζεται μόνο από το αν το πλοίο μεταφέρει Porsche ή Hyundai και Kia

2002 - Tricolore
Ακριβώς για να συλλάβει κανείς το μέγεθος της… ταλαιπωρίας που μπορεί να προκαλέσει ένα ναυτικό ατύχημα με τα θηριώδη πλοία μεταφοράς οχημάτων, θα αναφερθούμε σε ελάχιστες αλλά πολύ χαρακτηριστικές λεπτομέρειες από το ατύχημα του Tricolore, νορβηγικής σημαίας, το 2002. Το πλοίο κουβαλούσε 2.871 αυτοκίνητα των BMW, Volvo και Saab και προσάραξε στο Κανάλι της Αγγλίας. Χρειάστηκε 90 λεπτά να βυθιστεί και στο διάστημα αυτό αλλά και στην συνέχεια, ήταν αμέτρητα τα πλοία που το χτύπησαν, κόλλησαν πάνω του, διαμόρφωσαν την πορεία τους ώστε να περάσουν από αλλού ή απλώς έκοψαν ταχύτητα για να περάσουν δίπλα του σαν να κάνεις κουμάντο για να παρκάρεις σε στενό του Παγκρατίου. Για να αποσυμφορηθεί αυτή η κατάσταση αδαμάντινα αλυσοπρίονα έκοψαν το πλοίο σε κομμάτια και το πήγαν για ανακύκλωση. Τα αυτοκίνητα δεν θέλετε να ξέρετε τι απέγιναν.

2004 - Hyundai-105
Το Μάιο του 2004, η εικόνα ήταν κάπως διαφορετική στην περίπτωση της σύγκρουσης του Hyundai-105 με το ΜΤ Kaminesan. Το ατύχημα συνέβη νοτιοανατολικά της νήσου Σεντόσα, στην Σιγκαπούρη και οι τοπικές ναυτιλιακές αρχές είχαν ενημερώσει τα δύο πλοία οτι κινούνταν το ένα προς το άλλο, ενώ οι γέφυρες των δύο πλοίων επικοινωνούσαν και μεταξύ τους. Οπότε καταλαβαίνουμε όλοι οτι κάποιος δεν κατάλαβε κάτι ή είχε πιει κάτι παραπάνω. Τέλος πάντων, αυτά συμβαίνουν. Το πετρελαιοφόρο Kaminesan έπεσε πάνω στο Hyundai. Με το βάρος που του προσέδιδαν οι 280.000 τόνοι αργού πετρελαίου στις δεξαμενές του άνοιξε μια τρύπα 50 μέτρων στο Hyundai. Το Hyundai κουβαλούσε 4.191 ολοκαίνουρια αυτοκίνητα της Hyundai και της Kia, καθώς και άλλα 1.000 ιαπωνικά μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Όλα τα πληρώματα διασώθηκαν, αλλά δεν έγινε το ίδιο με τα αυτοκίνητα που έχουν φτιάξει ένα τεράστιο playground για τον Nemo και τα άλλα ζώα της θάλασσας της Σιγκαπούρης.   

2006 - Cougar Ace
Χωρίς να θέλουμε να σας τρομάξουμε, έχουμε την ελαφρά υποψία οτι το Cougar Ace ήταν καταραμένο. Ξεκίνησε από το λιμάνι της Χιροσίμα το 2006 και έπειτα από μερικές ημέρες, την 31η Ιουλίου εκείνης της χρονιάς είχε πλησιάσει τις Αλεούτιες Νήσους στην Αλάσκα. Τότε ξεκίνησε η κατάρα που σας είπαμε. Εξαιτίας κάποιου λάθους προφανέστατα, το πλοίο άρχισε να αδειάζει τα νερά που χρησιμοποιούνται ως έρμα, χωρίς όμως αυτά να αντικαθίστανται όπως γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις. Αυτό μετέτρεψε το πλοίο σε μια φούσκα με όλο το βάρος των αυτοκινήτων που μετέφερε να είναι στα επάνω καταστρώματα. Και δεν ήταν μικρό καθώς το Cougar Ace είχε μέσα στα "σωθικά” του 4.703 αυτοκίνητα της Mazda. Εβδομάδες αργότερα το συνονθύλευμα λαμαρίνων κατέληξε στο Πόρτλαντ για σκραπ και ανακύκλωση, όμως στην διαδικασία αυτήν ένας από τους ανθρώπους που ανέλαβαν τα διαδικαστικά των ελέγχων, της μεταφοράς και της γραφειοκρατίας, έχασε τη ζωή του όταν γλίστρησε σε μια σκάλα του πλοίου, αφού αυτό είχε ανελκυθεί. 

2012 - Baltic Ace
Αν μέχρι τώρα παρακολουθείτε την χρονική ακολουθία θα έχετε ήδη παρατηρήσει πως πέρασαν 6 ολόκληρα χρόνια από το ναυάγιο του Cougar Ace μέχρι το αντίστοιχο ατύχημα του Baltic Ace. Τον Δεκέμβριο του 2012, 50 μίλια δυτικά του Ρότερνταμ το πλοίο με σημαία στις Μπαχάμες, συγκρούστηκε με το Κυπριακού νηολογίου Covus J. Μέσα σε 15 λεπτά το Baltic Ace είχε βυθιστεί παίρνοντας μαζί του 1.400 αυτοκίνητα της Mitsubishi, αλλά δυστυχώς και 11 μέλη του πληρώματος. Κατέληξε με το πλάι στον βυθό της Βόρειας Θάλασσας όχι πολύ βαθιά. Το πλαϊνό του απείχε μόλις 20-25 μέτρα από την επιφάνεια και η επιχείρηση ανέλκυσης ξεκίνησε έπειτα από μερικούς μήνες για να καταλήξει να ολοκληρωθεί το 2016. Αποτελεί μια σπουδή στις συγκεκριμένες διαδικασίες με διάφορα video να έχουν δημιουργηθεί για όσα πρωτοποριακά έγιναν ώστε τα κομμάτια από το κατεστραμμένο κουφάρι να φτάσουν στην εταιρεία ανακύκλωσης. 

2015 - Hoegh Osaka
Οι καπεταναίοι του Hoegh Osaka την πάτησαν σαν το Cougar Ace, εννέα χρόνια νωρίτερα. Το εκτιμώμενο φορτίο ήταν διαφορετικό από το πραγματικό, όπως είπε και ο πραγματογνώμονας που ερεύνησε αυτό το ατύχημα και η πορεία της έρευνας ανέδειξε και άλλα στοιχεία. Όπως για παράδειγμα πως το πλοίο ήταν ήδη ασταθές όταν ξεκίνησε το ταξίδι του από το λιμάνι του Σαουθάμπτον, τον Ιανουάριο του 2015. Γεγονός που σημαίνει με λίγα λόγια πως είχε γίνει λάθος στην φόρτωση των 1.400 αυτοκινήτων, στα οποία περιλαμβάνονταν Land Rover, Mini και Jaguars. Το φορτίο αυτό τελικά ξεφορτώθηκε όταν πια το Hoegh Osaka κατέληξε πίσω στο Σαουθάμπτον. Ευτυχώς για όλους δεν βυθίστηκε αλλά πήρε μια μεγάλη κλίση που δεν του επέτρεπε να συνεχίσει το ταξίδι του, όπως αυτό είχε αρχικά προγραμματιστεί. 

2016 - Modern Express 
Με κύρια αιτία τις αντίξοες καιρικές συνθήκες, έναν χρόνο μετά το Hoegh Osaka, το Modern Express με σημαία Παναμά, γύρισε στο πλάι, στον Βισκαϊκό κόλπο, βόρεια της Ισπανίας και δυτικά της Γαλλίας. Την διάσωση του πληρώματος την ανέλαβε η ισπανική ακτοφυλακή, η οποία ολοκλήρωσε το έργο της με επιτυχία, όπως εξάλλου επιτυχώς ρυμούλκησε το πλοίο σε ισπανικό λιμάνι. Γεωργικά και κατασκευαστικά μηχανήματα, καθώς και ορισμένα αυτοκίνητα ξεφορτώθηκαν σε ισπανικό έδαφος και τελικά αποφασίστηκε πως το Modern Express θα γίνει παλιοσίδερα. Η επιστροφή του πάντως στο λιμάνι του Μπιλμπάο ήταν ένα θέαμα για τους τουρίστες της περιοχής. 

2019 - Golden Ray 
To 2019 το πλοίο Golden Ray ανετράπη στις ακτές της Αμερικανικής πολιτείας της Γεωργίας, στην θάλασσα των Βερμούδων. Μετέφερε 4.200 αυτοκίνητα και είχε ξεκινήσει από το Μεξικό για να περάσει από μερικά αμερικανικά λιμάνια. Η πορεία αυτή διαμορφώθηκε και διαφοροποιήθηκε λόγω του τυφώνα Ντόριαν που έπληξε τις Ηνωμένες Πολιτείες τότε, αλλά μέσα στους υπολογισμούς, πήγαινε από εδώ, στρίψε από εκεί, πάρε αυτόν τον θαλάσσιο δρόμο, μην πάρεις εκείνο, κάποιο λάθος έγινε από το πλήρωμα με τις τιμές που καταχωρήθηκαν όσον αφορά το βάρος του φορτίου και το πλοίο κατέληξε με το πλάι. Κάτι που στην περίπτωση ενός πλοίου δεν είναι το ίδιο απολαυστικό όσο με ένα αυτοκίνητο! Η ζημιά ήταν μεγάλη, ήταν επιπέδου Felicity Ace καθώς άσχετα με το κόστος του καραβιού, το κόστος του φορτίου υπολογίστηκε στα 145 εκατομμύρια δολάρια. Αυτό γιατί περιλάμβανε πολλά Hyundai και Kia, ολοκαίνουρια αλλά και διάφορα αμερικανικά RAM, μερικές εκατοντάδες SUVs της Mercedes και αντίστοιχα αρκετά αυτοκίνητα της GM

2022 - Felicity Ace
Περί τα 155 εκατομμύρια δολάρια υπολογίζεται το κόστος ζημιάς από την πυρκαγιά στο Felicity Ace. Στο πλοίο που ταξίδευε με σημαία Παναμά αναφέρθηκε φωτιά στις 16 Φεβρουαρίου, ενώ βρισκόταν στον Ατλαντικό ανοιχτά από τις Αζόρες. Παρά την άμεση κινητοποίηση των φορέων για την κατάσβεση και τις απαραίτητες ενέργειες, μόλις εννέα ημέρες μετά σταμάτησε να είναι ορατός ο καπνός από το πλοίο. Τουλάχιστον διασώθηκαν οι 22 ναυτικοί, μέλη του πληρώματος. Πριν από λίγες μέρες μάθαμε όλοι το για το πολύτιμο περιεχόμενό του.

Στον online φάκελο της εταιρείας μπορεί κανείς να παρακολουθήσει όσα ανακοινώνονται επισήμως για το ατύχημα του Felicity Ace