ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις: 69 χρόνια αγωνιστικής ιστορίας

Το ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις συμπληρώνει 69 χρόνια σπουδαίας αγωνιστικής ιστορίας με ελληνική σφραγίδα και αναμένεται φέτος με την επιστροφή του στο ΟΑΚΑ να αποδείξει τη δυναμική του

EKO Acropolis Rally Front

Από την Ηρώδου Αττικού ξεκίνησαν 10 αγωνιζόμενοι το 1951 για έναν αγώνα αυτοκινήτων. Η ΕΛΠΑ τους το είχε επιτρέψει και ο Απόστολος Νικολαΐδης, αντιπρόεδρος τότε στην Ελληνική Λέσχη Περιηγήσεων και Αυτοκινήτου, είχε εντοπίσει τη δυναμική της εκδήλωσης, με αποτέλεσμα την επόμενη χρονιά ο αγώνας να έχει όνομα Ράλλυ ΕΛΠΑ και λίστα εκκινούντων με διπλάσια μέλη

EKO Acropolis Rally Magazine
O Bjorn Waldegard στην εκκίνηση του Ράλλυ Ακρόπολις του 1979 με το Ford Escort RS 1800 MKII (Photo: Reporter Media)

Έτσι ξεκινά η ιστορία του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις επτά δεκαετίες πίσω. Στον Νικολαΐδη, επίσης, χρωστάμε και την επίσημη ονομασία που θα χαρακτήριζε τον αγώνα τα επόμενα χρόνια και θα έμενε ανεξίτηλη παρά τις κοσμογονικές αλλαγές που έχουν συμβεί μέχρι και σήμερα. Οι δύο πρώτες δεκαετίες μετά το 1953, οπότε και ακούστηκε για πρώτη φορά το όνομα "Ράλλυ Ακρόπολις", αφορούσαν το ευρωπαϊκό στερέωμα των αγώνων. Αρχικά ήταν ο Νίκος Παπαμιχαήλ, ο πρώτος νικητής του αγώνα, το 1953, με μια εντυπωσιακή ακόμη και σήμερα Jaguar XK120.

Ακολούθησαν οι Πέτρος Παπαδόπουλος και Τζόνι Πεσμαζόγλου, ο οποίος είχε ήδη νικήσει και στο Ράλλυ ΕΛΠΑ του 1952. Όμως, ήδη ο αυτοκινητικός Τύπος της εποχής έγραφε τα καλύτερα σχόλια για ένα απαιτητικό χωμάτινο ράλλυ στην Ελλάδα και σχεδόν πάντα τοποθετούσε συνδυαστικά τον καλό καιρό, τα ελληνικά νησιά και άλλες από τις ομορφιές της χώρας μας. 

EKO Acropolis Rally Magazine
O Sebastien Ogier στον δρόμο για την μια και μοναδική νίκη του στο Ράλλυ Ακρόπολις, το 2011 με το Citroen DS3 WRC. (Photo: Reporter Media)

Το Ράλλυ Ακρόπολις, όμως, ήταν πάντα αδυσώπητο προς οδηγούς και μηχανές. Οι Ιταλοί υποτιμούσαν έναν χωμάτινο αγώνα, έχοντας ασφαλώς το Mille Miglia, αλλά για εκείνους το τέλος της δεκαετίας του ’50 ήταν πολύ δύσκολο σε σχέση με τους αγώνες αυτοκινήτου. Έτσι, οι Γερμανοί Walter Shock και Eugen Bohringer, με τις Mercedes να κυριαρχούν σε ζητήματα αξιοπιστίας, στιγμάτισαν με τις νικηφόρες πορείες τους την εποχή μέχρι τα μέσα του ’60. Από το 1964 και έπειτα το Ράλλυ Ακρόπολις μετετράπη σε μόνιμο αγώνα στις υποχρεώσεις των επαγγελματιών οδηγών που ήθελαν να διακριθούν στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα.

Το ενδιαφέρον, οι συμμετοχές και οι επιτυχίες οδηγών, όπως ο Roger Clark και ο Pauli Toivonen, μας έφεραν έτσι στις αρχές των ’70s, όταν ο αγώνας εντάχθηκε στο πρόγραμμα του επάθλου των κατασκευαστών και εν συνεχεία στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα, κομμάτι του οποίου το Ράλλυ Ακρόπολις ήταν από το ξεκίνημά του, το 1973. Ο Jean Luc Therier με τη νίκη του εκείνη τη χρονιά, με την Alpine A110, πρόσφερε ακόμα ένα ορόσημο στο Ακρόπολις και ουσιαστικά έκλεισε την εποχή κυριαρχίας των Γάλλων.

Παγκόσμιο Ράλλυ Ακρόπολις 

Η θέσπιση του Πρωταθλήματος Κατασκευαστών βρήκε το Ράλλυ Ακρόπολις αναπόσπαστο κομμάτι του και πλέον μιλάμε για την εποχή την οποία έχουμε κατηγοριοποιήσει στα μυαλά μας ως εκείνη των "θεών". Στην Ελλάδα κερδίζει ο Walter Rohrl το 1975 με την Opel Ascona. Δύο χρόνια αργότερα ο Bjorn Waldegard, επιτέλους, "σπάει το ρόδι" μετά από επτά αποτυχημένες προσπάθειες και ο Sandro Munari καταγράφεται στην ιστορία ως ο πρώτος πρωταθλητής οδηγών, το 1977. 

Eko Acropolis Rally Top Gear Magazine
Αν έχει τιμωρήσει κάποιο αυτοκίνητο βάναυσα το Ράλλυ Ακρόπολις αυτό είναι η Lancia Stratos HF, όπως αυτή που οδηγούν εδώ οι Siroco - Φερτάκης στον αγώνα του 1979 (Photo: Reporter Media)

Η Fiat κυριαρχεί και η Lancia κερδίζει τρεις τίτλους με τη Stratos, αλλά κανένα Ράλλυ Ακρόπολις. H Stratos δεν κατάφερε ποτέ να περάσει αλώβητη από τα ελληνικά χρώματα. Η Lancia Stratos! Ένα από τα πιο εμβληματικά αυτοκίνητα των ράλι παγκοσμίως. 

Eko Acropolis Rally Top Gear Magazine
Στο Ράλλυ Ακρόπολις χρειάζονταν όλοι, λίγη ξεκούραση, ακόμη και οι "Θεοι", όπως ο Walter Rohrl. (Photo: Reporter Media) 

Ο Rohrl και ο Waldegard μεσουρανούν στο Παγκόσμιο και, όταν έρχονται στην Ελλάδα, το απολαμβάνουν. Εντάξει, όχι τόσο ο Rohrl όσο ο Σουηδός πρωταθλητής του 1979. Ο Ari Vatanen σημειώνει την πρώτη νίκη της καριέρας του, το 1980. Ένας ακόμα πρωταθλητής γεννιέται στην Ελλάδα τη στιγμή που διάφοροι άλλοι συνεχίζουν να αποτυγχάνουν. Ο Markku Alen δεν κατάφερε να κερδίσει εκείνη την εποχή καθόλου, χρειάστηκε να περιμένει πάνω από μία δεκαετία για να γευτεί τη χαρά της νίκης στην Ελλάδα, το 1987. O Hannu Mikkola τιμωρείται ανελέητα στις ειδικές διαδρομές της Ελλάδας και εγκαταλείπει μονίμως.

Ari Vatanen 1981 Acropolis
Ari Vatanen και David Richards σε μια εμβληματική φωτογραφία με φόντο τα Μετέωρα λίγο πριν στεφθούν νικητές για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά στο Ράλλυ Ακρόπολις του 1981 (Photo: FIA/McKlein) 

Το Ράλλυ Ακρόπολις ήδη διεξάγεται περισσότερο από 25 χρόνια και η φήμη του εξαπλώνεται. Είναι ο σκληρότερος αγώνας της χρονιάς και η περίοδος που οι ομάδες ταξιδεύουν στην Κένια και στη συνέχεια έρχονται στην Ελλάδα – μια δυνατή πρόκληση. Μια πρόκληση στην οποία ενίοτε τα ελληνικά πληρώματα, φτωχά, πλην ταλαντούχα ως επί το πλείστον, ανταποκρίνονται αξιοπρεπώς. "Σιρόκο", "Ιαβέρης", "Λεωνίδας": ψευδώνυμα που στέκονται δίπλα σε εξίσου σπουδαία ονόματα, όπως οι Μοσχούς, Πεσμαζόγλου, Αποστόλου. Όλοι τους διαπρέπουν κάθε χρόνο. Δεν έχει σημασία η θέση, ή η νίκη, ή ακόμα και η εγκατάλειψη. Σημασία έχει ότι ξεσηκώνουν τους  Έλληνες θεατές και λατρεύονται. Και κάπου εκεί όλα αλλάζουν και πάλι. 

Καλωσορίζουμε τα "τέρατα"

Η πρόοδος της τεχνολογίας φέρνει τα τετρακίνητα αυτοκίνητα στους αγώνες ράλι. Η εξέλιξη των κινητήρων φέρνει τα τούρμπο και το πρωτάθλημα περνάει στη φάση των Group B. Δεν υπάρχουν πολλά λόγια να πει κανείς. Ουσιαστικά, δεν υπάρχουν κατάλληλες λέξεις για να περιγράψει κάποιος το συναίσθημα εκείνο. Δεν ήταν μόνο το Ακρόπολις, ήταν ολόκληρο το πρωτάθλημα που γνώριζε εποχές δημοφιλίας και παροξυσμού. Στην Ελλάδα ίσχυαν τα κότσια, πάντως. Εκατοντάδες εξαντλητικά χιλιόμετρα, χωμάτινες ειδικές χιλιομέτρων στο λιοπύρι της ελληνικής φύσης και μια πέτρα μπορούσε να σταματήσει ένα θηρίο της Audi, το οποίο με τους 600 ίππους του έμοιαζε ικανό να γκρεμίσει ολόκληρο κτίριο. 

EKO Acropolis Rally Magazine
H Audi έχασε το Ράλλυ Ακρόπολις του 1983 από τις Lancia, είχε όμως κερδίσει ήδη τις καρδιές των Ελλήωνν θεατών. (Photo: Audi Media) 

Εκείνη την εποχή στην Ελλάδα ευτυχήσαμε να έχουμε πλουραλισμό. Τα Audi Quattro, Peugeot 205 Turbo και Lancia 037 πήραν τις νίκες της βραχείας περιόδου του Group B. Ήταν χρόνια χρυσά και έχουν περάσει ανεπιστρεπτί. Τα μνημονεύουμε, τα νοσταλγούμε ίσως, όμως το τίμημα ήταν μεγάλο. 

EKO Acropolis Rally Top Gear Magazine
Άτυχος ήταν ο Ari Vatanen στο Ράλλυ Ακρόπολις του 1984 με το Peugeot 205 T16 και τον Terry Harryman δίπλα του. (Photo: Reporter Media) 

Η Lancia σαρώνει 

Το Group A, το οποίο διαδέχτηκε το Group B, έφερε μια εποχή εκλεπτυσμένης μηχανολογικής ευρεσιτεχνίας στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι. Δείγμα αυτής η Lancia Delta HF.  Ένα αυτοκίνητο το οποίο με το καλημέρα διέψευσε εκείνους που είχαν την πεποίθηση πως πλέον η κορυφαία κατηγορία των αγώνων αφορούσε "καρότσια με ρόδες".

EKO Acropolis rally Top Gear Magazine

Η Lancia HF, τουλάχιστον στο Ράλλυ Ακρόπολις, έγινε ένα ιστορικό σημείο αναφοράς, με πέντε νίκες σε έξι χρόνια, από το 1987 έως το 1992. Σε εκείνο το διάστημα ήρθε και η πρώτη νίκη του Carlos Sainz στο WRC. Ήταν το 1990 με την εμφάνιση της Toyota Celica GT-Four και ήταν ο μόνος που έσπασε το σερί της Lancia τότε. Η εποχή των Group A αυτοκινήτων έκλεισε με την πρώτη νίκη επί ελληνικού εδάφους, ενός Σκοτσέζου με κόκκινα μάγουλα, ο οποίος αναζητούσε πάντα ένα νέο όριο να ξεπεράσει. Στην Ελλάδα o Colin McRae έβρισκε πάντα αυτό που αναζητούσε

EKO Acropolis Rally Magazine

Τα World Rally Cars 

Τα νέα αυτοκίνητα του 1997 ήταν πιο στιβαρά, πιο ανθεκτικά και για κάποιους πιο εντυπωσιακά. Το Ακρόπολις ήταν και πάλι στο δικό του σύμπαν. Η Subaru και η Mitsubishi μάχονταν για τους τίτλους, αλλά στην Ελλάδα η Ford είχε ξεκλειδώσει το μπαούλο με τα μυστικά της σκόνης. Οι σποραδικές νίκες του παρελθόντος μετατράπηκαν σε καθεστώς, όταν η M-Sport προετοίμασε το Ford Focus. Ο Colin McRae είχε ήδη δύο νίκες με τη Subaru και πήρε άλλες τρεις. Συνεχόμενες. Έφτασε τις πέντε και ήταν ο απόλυτος κυρίαρχος στην Ελλάδα. 
Τον διαδέχθηκε ο Markko Martin και στη συνέχεια ο Marcus Gronholm. Σε μια εποχή που ο Sebastien Loeb έχτιζε τον προσωπικό παγκόσμιο μύθο του το Ακρόπολις απαιτούσε σεβασμό και η Ford είχε υποταχθεί στη γοητεία του ελληνικού αγώνα. Άλλωστε, όπως είχε αποδειχτεί το 2005 στο ΟΑΚΑ, το Ακρόπολις ήταν ο καλύτερος αγώνας του πρωταθλήματος.

EKO Acropolis Rally Magazine

Το 2010 η FIA αποφάσισε εκ νέου να αλλάξει το πρωτάθλημα. Το Ράλλυ Ακρόπολις βγήκε εκτός Παγκόσμιου Πρωταθλήματος και δε διεξήχθη καν. Η απίστευτη νίκη του Λάμπρου Αθανασούλα το 2009, στην κατηγορία Παραγωγής, δε θα μπορούσε να επαναληφθεί. 
Η επόμενη χρονιά έφερε στην Ελλάδα νέα αυτοκίνητα και νέους πρωταγωνιστές. Ήταν το "κύκνειο άσμα" στην πραγματικότητα και συνοδεύτηκε από νίκες των δύο Sebastien και του Jari-Matti Latvala. Στην επόμενη αλλαγή κανονισμών το Ακρόπολις δεν ήταν στο Παγκόσμιο. Χάρη όμως στην επιστροφή του 2021, είχαμε την ευκαιρία να δούμε και τα WRC του 2017, ίσως τα πιο θηριώδη αγωνιστικά μετά τα Group B. Φέτος γυρίζουμε ξανά σελίδα με τα υβριδικά Rally1. 

EKO Acropolis Rally Magazine

Η σημασία ενός μεγάλου χορηγού

Η ΕΚΟ, η μεγαλύτερη ελληνική εταιρεία εμπορίας στην κατηγορία της, παραμένει πιστή στη δέσμευσή της να βρίσκεται δίπλα στους λάτρεις του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις. Έτσι, στηρίζει και φέτος τη διοργάνωση που θα διεξαχθεί στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος, από τις 8 έως τις 11 Σεπτεμβρίου, συμπληρώνοντας συνολικά πάνω από 10 χρόνια υποστήριξης ενός αγώνα που αποτελεί θεσμό.

Acropolis Rally Logo

Πρόκειται για μια σημαντική πρωτοβουλία που προβάλλει τη χώρα σε παγκόσμιο επίπεδο. Μετά το επιτυχημένο 2021 το φετινό ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις αναμένεται να ανεβάσει τον πήχη ακόμα πιο ψηλά! Η ΕΚΟ φέτος είναι μεγάλος χορηγός και της υπερειδικής διαδρομής, "EKO Super Special Stage", η οποία θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 8 Σεπτεμβρίου στο Ολυμπιακό Στάδιο της Αθήνας (ΟΑΚΑ) αμέσως μετά την τελετή έναρξης. Στη συναρπαστική εκδήλωση η ΕΚΟ υπόσχεται να φέρει στους θεατές ακόμα περισσότερες ευκαιρίες για να ζήσουν με πάθος και ένταση την εμπειρία αυτού του αγώνα, μέσα από δραστηριότητες και ενέργειες που θα ανακοινωθούν σύντομα. Η Χριστίνα Μηλιαράκη, διευθύντρια Mάρκετινγκ Εγχώριας Εμπορίας του ομίλου Ελληνικά Πετρέλαια, σημείωσε αναφορικά με το EKO Ράλλυ Ακρόπολις 2022: "Με ιδιαίτερη χαρά και υπερηφάνεια στηρίζουμε και το 2022 τον μεγαλύτερο αγώνα ράλι, το ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις. Η ΕΚΟ, ως Μεγάλος Χορηγός, δεσμεύεται να στηρίξει για άλλη μία χρονιά έναν άρτια οργανωμένο αγώνα"

* Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην έντυπη έκδοση του Top Gear Magazine που κυκλοφορεί στα περίπτερα

Φωτογραφίες: Reporter Media, Acropolis Rally

Best of Network