75 χρόνια από τον πρώτο αγώνα της Formula 1

Αυτές είναι ορισμένες άγνωστες πτυχές του επικού Grand Prix στο Silverstone που πραγματοποιήθηκε 15 Μαΐου πριν απο 75 χρόνια και σήμανε το ξεκίνημα της F1.

F1 Silverstone 1950
F1 Silverstone 1950 Alfa Romeo
F1 Silverstone 1950 Alfa Romeo
F1 Silverstone 1950 Alfa Romeo
F1 Silverstone 1950 Alfa Romeo

Σαν σήμερα, πριν από ακριβώς 75 χρόνια, ξεκίνησε ένα από τα πιο θρυλικά κεφάλαια στην ιστορία του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα της Formula 1. Ο πρώτος επίσημος αγώνας πραγματοποιήθηκε στο Silverstone της Αγγλίας στις 13 Μαΐου 1950, και με αφορμή αυτή την ιστορική επέτειο, ξετυλίγουμε μια σειρά από άγνωστα και απίθανα γεγονότα που συνθέτουν τη μοναδική ατμόσφαιρα εκείνης της ημέρας.

F1 Silverstone 1950 Alfa Romeo

Διπλή ονομασία και βασιλική σφραγίδα

Ο εναρκτήριος αγώνας του πρωταθλήματος είχε όχι μία, αλλά δύο επίσημες ονομασίες: Grand Prix d’Europe και Βρετανικό Grand Prix. Ήταν η πρώτη φορά που η ευρωπαϊκή αυτή διάκριση δόθηκε σε αγώνα εκτός Ιταλίας ή Γαλλίας. Το γεγονός τιμήθηκε δεόντως και από τη βασιλική οικογένεια της Βρετανίας – ο βασιλιάς Γεώργιος ΣΤ', η βασίλισσα Ελισάβετ και η πριγκίπισσα Μαργαρίτα παρακολούθησαν τον αγώνα από την εξέδρα επισήμων, σε μια μοναδική για την εποχή παρουσία. Μέχρι και σήμερα, παραμένει η μοναδική φορά που ένας εν ενεργεία μονάρχης παρακολούθησε από κοντά αγώνα αυτοκινήτων στη Βρετανία.

Διαβάστε Επίσης

Πρίγκιπες, βαρώνοι και σαξόφωνα στην εκκίνηση

Ανάμεσα στους 21 οδηγούς του grid βρίσκονταν ο Πρίγκιπας Birabongse Bhanudej Bhanubandh ή αλλιώς ο Πρίγκιπας Bira από την Ταϊλάνδη και ο Βαρώνος Emmanuel ‘Toulo’ de Graffenried από την Ελβετία, αποδεικνύοντας ότι ο κόσμος της F1 δεν ήταν μόνο για τους κοινούς θνητούς. Ο Πρίγκιπας Bira, μάλιστα, ήταν ο μοναδικός Ταϊλανδός που είχε αγωνιστεί στη Formula 1 μέχρι την εμφάνιση του Αλεξάντερ Άλμπον το 2019. Αν και ξεκίνησε από την πέμπτη θέση, εγκατέλειψε λόγω έλλειψης καυσίμου.

Ακόμα πιο εντυπωσιακή είναι η συμμετοχή του Βέλγου Johnny Claes, ενός γνωστού τζαζίστα με τη δική του μπάντα – τους Johnny Claes and the Clay Pigeons. Ο Claes τερμάτισε στην 11η θέση, έξι γύρους πίσω από τον νικητή, οδηγώντας ένα Talbot.

Η μάχη των "Fa" και το πρώτο βάθρο

Η Alfa Romeo κυριάρχησε πλήρως με τα μοντέλα 158, τα οποία ήταν ήδη… 13 ετών. Οι τρεις βασικοί οδηγοί της ομάδας, Giuseppe Farina, Luiggi Faggioli και Juan Manuel Fangio – γνωστοί και ως "The Three Fs" – ξεκίνησαν από τις τρεις πρώτες θέσεις της εκκίνησης και μονοπώλησαν τη δράση. Τελικά, ο Farina πήρε την καρό σημαία, μπροστά από τον Faggioli, ενώ την τρίτη θέση κατέκτησε ο Βρετανός Reg Parnell, εκμεταλλευόμενος την εγκατάλειψη του Fangio.

Ο Parnell μάλιστα είχε και μια ασυνήθιστη επαφή στη διάρκεια του αγώνα: το αυτοκίνητό του χτύπησε έναν λαγό, προκαλώντας σοβαρή ζημιά στο αμάξωμα!

F1 Silverstone 1950 Alfa Romeo

Ένας νεαρός Moss και το ντεμπούτο της BRM

Ο 20χρονος Stiling Moss, μετέπειτα θρύλος της Formula 1, δεν συμμετείχε στον κύριο αγώνα, αλλά αγωνίστηκε στους υποστηρικτικούς αγώνες των 500 κυβικών. Παρά τα προβλήματα κινητήρα, τερμάτισε δεύτερος, σε έναν αγώνα-πρόγευση για τη μελλοντική του καριέρα. Εκείνη τη μέρα, είχε την ευκαιρία να γνωρίσει και τον ίδιο τον βασιλιά.

Εν τω μεταξύ, η νεοσύστατη ομάδα της BRM παρουσίασε για πρώτη φορά – ανεπίσημα – το V16 Type 15 μονοθέσιό της. Αν και δεν συμμετείχε στον αγώνα, έκανε μερικούς γύρους επίδειξης με τον ιδρυτή της ομάδας, Raymond Mays, στο τιμόνι.

Μέσος όρος ηλικίας 39 ετών

Σε αντίθεση με τα σημερινά δεδομένα, όπου κυριαρχούν οι νεαροί οδηγοί, ο πρώτος αγώνας της Formula 1 είχε μέσο όρο ηλικίας τα 39 χρόνια. Τρεις από τους συμμετέχοντες ήταν άνω των 50, ενώ ο "νεαρός" του grid ήταν ο 29χρονος Jeffrey Crossley– ακόμα και αυτός μεγαλύτερος από τον Max Verstappen την ημέρα του ντεμπούτου του.

F1 Silverstone 1950 Alfa Romeo

Το ξεκίνημα ενός μύθου

Με 120.000 θεατές και 70 γύρους γεμάτους ένταση, το πρώτο Grand Prix του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος αποτέλεσε το θεμέλιο για το παγκόσμιο φαινόμενο που είναι σήμερα η Formula 1. 

Διαβάστε Επίσης

Το μέλλον της αυτοκίνησης διαμορφώνεται από την τεχνολογία, την πράσινη μετάβαση και τη ζήτηση για ευέλικτα μοντέλα χρήσης που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες.

ΑΝΑΚΑΛΥΨΕ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ

Best of Network