
Αγαπάει τις μοτοσικλέτες, αλλά κατά βάση θα τον συναντήσεις στο τιμόνι μιας BMW Χ6. Βρίσκει συναρπαστική την ηλεκτροκίνηση, αλλά θεωρεί πως δεν αποτελεί μονόδρομο. Ο Andreas Sieben, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του BMW Group Hellas, είναι
ένας άνθρωπος γεμάτος εκπλήξεις.

Βρίσκεται στην οικογένεια της BMW για περισσότερα από 20 χρόνια, έχοντας περάσει από διάφορες θέσεις, γεγονός που του επιτρέπει να έχει σφαιρική άποψη για τον χώρο και το μέλλον του αυτοκινήτου. Η συζήτηση μαζί του παίρνει ενδιαφέρουσα τροπή όταν δε διστάζει να δηλώσει ότι η σχεδίαση ενός αυτοκινήτου είναι καλό να προκαλεί αντιδράσεις, γιατί αλλιώς θα ήταν βαρετή. Και γίνεται αποκαλυπτική όταν, με αφορμή την παροχή λειτουργιών στα αυτοκίνητα μέσω συνδρομής, εκτιμά ότι στο μέλλον οι πελάτες θα διαμορφώνουν οι ίδιοι το αυτοκίνητό τους σύμφωνα με τις ανάγκες τους.
TG: Τι θα επιλέγατε να οδηγήσετε στην ιδανική σας διαδρομή, αυτοκίνητο ή μοτοσικλέτα;
A.S.: Χμ, το αυτοκίνητο που έχω αυτή τη στιγμή, μια BMW X6. Για μένα αυτό είναι το απόλυτο αυτοκίνητο των ονείρων μου. Είναι SUV, που σημαίνει πως κάθεσαι αρκετά ψηλά, όμως παράλληλα έχει ένα πολύ σπορ και επιθετικό σχήμα. Μου αρέσει πολύ αυτό.

TG: Απ’ όσο γνωρίζω, είστε και λάτρης της μοτοσικλέτας. Πιστεύετε ότι θα μπορούσε να υπάρξει οδηγική απόλαυση σε μια ηλεκτρική μοτοσικλέτα;
A.S.: Ναι, απολύτως. Τα πάντα στη ζωή έχουν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Το κύριο πλεονέκτημα της ηλεκτρικής κίνησης είναι το γεγονός ότι έχεις πλήρη ισχύ και ροπή από το πρώτο δευτερόλεπτο, ότι δε χρειάζεται να αλλάζεις ταχύτητες και ότι η ανάκτηση είναι επαρκής για να φρενάρει το όχημα στις περισσότερες περιπτώσεις. Αυτό μπορεί να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για ένα υψηλό επίπεδο οδηγικής απόλαυσης.
Στο μέλλον ο πελάτης θα φτιάχνει μόνος του το αυτοκίνητό του
TG: Ανεξαρτήτως εποχής, ποια είναι η αγαπημένη σας BMW σε 2 ή 4 τροχούς;
A.S.: Όσον αφορά τις μοτοσικλέτες, αγαπημένη μου είναι η BMW R51/3 του 1955, μια υπέροχη κλασική μοτοσικλέτα, και η BMW R nineT Scrambler του 2018. Όσον αφορά τα αυτοκίνητα, είμαι λάτρης της επιβλητικής σπορ BMW X6.

TG: Η BMW παραδοσιακά επενδύει στη fun to drive πλευρά των μοντέλων της. Από την άλλη, τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι –τουλάχιστον μέχρι σήμερα– οδηγικά αδιάφορα. Πόσο πιθανό είναι η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση να πλήξει την εικόνα της BMW;
A.S.: Δε συμφωνώ στο ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι οδηγικά αδιάφορα. Κοιτάξτε, θεωρώ τον εαυτό μου petrolhead και μου αρέσουν πολύ οι κινητήρες εσωτερικής καύσης. Όμως, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι κάτι διαφορετικό. Η δυνατότητα να απολαμβάνεις την πλήρη ροπή σε κλάσματα του δευτερολέπτου και η υψηλή απόδοση προσφέρουν επίσης διασκέδαση στην οδήγηση, επιτρέποντάς σου να κινηθείς σε γρήγορους ρυθμούς. Επιπλέον, η συνεργασία μας με τον Hans Zimmer επιτρέπει στα αυτοκίνητά μας να έχουν έναν ήχο υποστηρικτικό των επιδόσεών τους. Προσωπικά, πραγματικά θα επέλεγα και τα δύο, καθώς έχουν διαφορετικά πλεονεκτήματα.
TG: Συμπεραίνω πως είστε αισιόδοξος για το μέλλον της αυτοκίνησης από τη σκοπιά της οδηγικής ευχαρίστησης.
A.S.: Απολύτως. Κάποια στιγμή βρέθηκα σε πίστα για τη δοκιμή της i4 M50. Πριν από αυτήν είχα βρεθεί στο τιμόνι μιας Μ3, η οποία είναι επίσης ισχυρή και πολύ σπορ. Αλλά αυτή η "απογείωση" από στάση... Ω, Θεέ μου, είναι σαν να βρίσκεσαι στον καταπέλτη ενός αεροπλανοφόρου και να σε εκτοξεύουν στον αέρα. Η Μ3 δεν μπορεί να ανταγωνιστεί αυτό που νιώθεις στα πρώτα κλάσματα του δευτερολέπτου. Πέρασα πολύ καλά οδηγώντας αυτό το αυτοκίνητο.

TG: Έχετε περάσει αρκετά χρόνια στον τομέα after sales. Δεδομένου ότι οι Έλληνες δε συνηθίζουν να αλλάζουν συχνά τα αυτοκίνητά τους, μπορείτε να υπολογίσετε ποια μπορεί να είναι η υπολειμματική αξία ενός μεταχειρισμένου ηλεκτρικού μοντέλου μετά από έξι, επτά, οκτώ χρόνια;
A.S.: Το ερώτημα αυτό είναι δύσκολο να απαντηθεί. Εκ πρώτης όψεως μπορεί να είναι αλήθεια ότι τα ηλεκτρικά οχήματα θα έχουν χαμηλότερες υπολειμματικές αξίες, λαμβάνοντας υπόψη την μπαταρία και κάνοντας συγκρίσεις με ένα κινητό τηλέφωνο. Ωστόσο, όλο και περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα θα εισέρχονται στις αγορές. Με τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, πολλές πόλεις θα απαγορεύσουν την είσοδο αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης στο κέντρο τους, συνεπώς τα ηλεκτρικά οχήματα θα έχουν υψηλότερη υπολειμματική αξία, επειδή απλά θα είναι πιο πρακτικά. Προς το παρόν δεν παρατηρούμε χαμηλότερες υπολειμματικές αξίες για τα ηλεκτρικά οχήματα.

Αυτή η "απογείωση" από στάση των ηλεκτρικών. Είναι σαν να βρίσκεσαι στον καταπέλτη ενός αεροπλανοφόρου και να σε εκτοξεύουν στον αέρα.
TG: Πώς μπορεί να πειστεί ένας ιδιώτης να αγοράσει ηλεκτρικό αυτοκίνητο σήμερα, πληρώνοντας πολλά χρήματα για ένα προϊόν που θα είναι σύντομα ξεπερασμένο, με δεδομένο ότι η τεχνολογία εξελίσσεται ραγδαία;
A.S.: Τα ηλεκτρικά οχήματα επιδοτούνται σε μεγάλο βαθμό από το κράτος στην Ελλάδα. Μπορεί να αξίζει τον κόπο να αγοράσει κάποιος ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ειδικά από τη στιγμή που το κόστος συντήρησης και λειτουργίας είναι πολύ χαμηλότερα συγκριτικά με τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Σύμφωνα με την ίδια επιχειρηματολογία, ένας πελάτης δε θα πρέπει να αγοράσει κινητό τηλέφωνο ή οποιοδήποτε άλλο high tech προϊόν, αφού η περαιτέρω ανάπτυξη στον τομέα της τεχνολογίας προχωρά με γρήγορους ρυθμούς. Επιτρέψτε μου να σας δώσω ένα παράδειγμα: Έχει γίνει χειρότερο το προσωπικό μου smartphone, ηλικίας δύο ετών, μόνο και μόνο επειδή υπάρχει το νεότερο αντίστοιχο μοντέλο; Έχουμε ακριβώς παρόμοιες συνθήκες στην αυτοκινητοβιομηχανία.
TG: Προσωπικά, μου φαίνεται λίγο παράδοξο όλο αυτό που συμβαίνει με την ισχύ των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η νέα iX M60, που αποδίδει 617 ίππους και ζυγίζει 2,7 τόνους. Υπάρχει πραγματικά ανάγκη για κάτι τέτοιο;
A.S.: Ρωτάς κάποιον που μόλις παρήγγειλε μία μοτοσικλέτα 210 ίππων (γέλια, σ.σ. M1000R). Αν τη χρειάζομαι πραγματικά; Όχι, αλλά δίνει χαρά στη ζωή μου. Και το ίδιο συμβαίνει με πολλούς άλλους πελάτες που αγαπούν να βιώνουν την οδηγική απόλαυση και την ισχύ και θέλουν να εκφράζονται μέσα από τον σπορ σχεδιαστικό χαρακτήρα των μοντέλων μας. Αν υπάρχει ζήτηση και αγορά, την εξυπηρετούμε, όπως θα έκανε κάθε άλλη εταιρεία. Αλλά συμφωνώ, πολλά ηλεκτρικά οχήματα έχουν τεράστια ισχύ, που δεν ταιριάζει στις οδηγικές προτιμήσεις και τις ανάγκες του εκάστοτε πελάτη. Πρέπει να επιδεικνύεις πολύ σεβασμό σε τέτοια οχήματα και να τα οδηγείς μόνο με τρόπο που να ταιριάζει στις ικανότητές σου.
TG: Πρόσφατα είδαμε εταιρείες να ανακοινώνουν αναβαθμίσεις λειτουργιών στα αυτοκίνητά τους μέσω συνδρομής. Η BMW το έκανε, μεταξύ άλλων, για τα θερμαινόμενα καθίσματα. Συμφωνείτε με αυτή την πολιτική;
A.S.: Στο μέλλον εκτιμώ ότι θα έρθουν και άλλες λειτουργίες τις οποίες ο πελάτης θα μπορεί να αναβαθμίσει ή να ενεργοποιήσει μέσω κάποιου κωδικού. Υπάρχουν πολλοί λόγοι γι’ αυτό. Ο πρώτος λόγος είναι ότι συνήθως δεν υπάρχει μόνο ένας ιδιοκτήτης στον κύκλο ζωής ενός αυτοκινήτου. Συνήθως ένα αυτοκίνητο έχει έως και τρεις-τέσσερις ιδιοκτήτες. Έτσι, ο καθένας μπορεί να κάνει τις δικές του επιλογές, π.χ. ο πρώτος μπορεί να μην επιθυμεί τη λειτουργία της θέρμανσης, ενώ ο δεύτερος να τη θέλει. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι μειώνουμε την πολυπλοκότητα των αυτοκινήτων, κάτι που διευκολύνει τη διαδικασία παραγωγής. Υπάρχει, όμως, κάτι παραπλανητικό σε όλο αυτό.

Ακούγεται σαν να πρέπει να πληρώνεις συνδρομή για να χρησιμοποιήσεις την τεχνολογία του αυτοκινήτου, κάτι που δεν ισχύει, καθώς έχεις τη δυνατότητα να αποκτήσεις πρόσβαση οποιαδήποτε στιγμή και για όσο χρονικό διάστημα επιθυμείς. Θα μπορείς, λοιπόν, να παραγγείλεις το αυτοκίνητό σου με στοιχεία εξοπλισμού τα οποία θα αποφασίζεις αργότερα αν και πόσο θα χρησιμοποιήσεις, κάτι απόλυτα λογικό.
TG: Ας το δεχτούμε για στοιχεία εξοπλισμού, αλλά για την ισχύ; Συμφωνείτε με την ιδέα ότι κάποιος πρέπει να πληρώσει επιπλέον χρήματα για να έχει περισσότερη ιπποδύναμη στο αυτοκίνητό του;
A.S.: Είναι ζήτημα ευελιξίας προς τον πελάτη. Αν θα πρέπει να πληρώσει κανείς περισσότερο για να πάρει υψηλότερη ισχύ, καλύτερη ανάρτηση ή σύστημα πλοήγησης, θα πρέπει επίσης να λάβει υπόψη ότι χωρίς αυτές τις επιλογές το αυτοκίνητο θα είναι φθηνότερο. Θα έλεγα ότι είναι μια τακτική που δίνει στους ανθρώπους την ευκαιρία να αποφασίσουν τι είναι σημαντικό γι’ αυτούς. Είναι πολύ βασικό, γιατί θα έπρεπε η διάρκεια ζωής των αυτοκινήτων να είναι μεγαλύτερη. Αν αγοράσω, για παράδειγμα, ένα Mini ή μία BMW για τις κόρες μου, δε θα ήθελα να έχω όλη την ιπποδύναμη σε αυτό το αυτοκίνητο, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δε θα μπορούσα να την αναβαθμίσω στο μέλλον. Νομίζω ότι βαδίζουμε προς μια αγορά που οι πελάτες φτιάχνουν μόνοι τους τα αυτοκίνητά τους. Επιλέγουν να αγοράσουν BMW από άποψη σχεδιασμού, αλλά την παίρνουν "κενή" και πρέπει να τη φτιάξουν. Εννοώ από την άποψη της τεχνολογίας, της ιπποδύναμης και όλων των επιμέρους χαρακτηριστικών.
Δεν ισχύει ότι θα πρέπει να πληρώνεις συνδρομή για να χρησιμοποιήσεις την τεχνολογία του αυτοκινήτου
TG: Οι σχεδιαστικές επιλογές της BMW την περίοδο του Chris Bangle είχαν διχάσει την αγορά. Σήμερα στο family look της BMW περιλαμβάνονται τα υπερμεγέθη "νεφρά" στη μάσκα, τα οποία επίσης διχάζουν. Ποια είναι η γνώμη σας;
A.S.: Η γνώμη μου είναι ότι πρόκειται για κάτι απόλυτα υποκειμενικό. Έχω δει πολλές πηγές στο Διαδίκτυο και memes σχετικά με τα "νεφρά" στα μοντέλα της BMW, που γίνονται ολοένα και μεγαλύτερα καθώς περνούν τα χρόνια. Αν συμφωνώ απόλυτα με όλες τις σχεδιαστικές επιλογές που κάνουμε ως BMW Group; Όχι απαραίτητα, επειδή έχω το δικό μου γούστο και μπορώ να πω ότι με σόκαρε πραγματικά η Σειρά 7 του 2001. Δε μου άρεσε η εμφάνιση και η αίσθηση αυτού του αυτοκινήτου.
To θέμα, όμως, στον τομέα της σχεδίασης είναι να διαφοροποιηθείς από τους άλλους, ακόμα κι αν δεν πρόκειται για το αυτοκίνητο, αλλά για το σπίτι σου. Αν το καταφέρεις αυτό, τότε αυτόματα δημιουργείς μια αντιπαράθεση. Δε νομίζω πως επιδιώκουμε κάτι τέτοιο, όμως, αν, από την άλλη πλευρά, παρουσιάζαμε ένα αυτοκίνητο το οποίο όλοι θαύμαζαν και θεωρούσαν ωραίο, θα ήταν επειδή θα φαινόταν πολύ mainstream.
Και κάτι ακόμα. Οι σχεδιαστές δεν ξύπνησαν απλά ένα πρωί και είπαν "OK, ας δημιουργήσουμε ένα πιο τολμηρό σχέδιο". Είναι αποτέλεσμα έρευνας της αγοράς και κάθε αγορά έχει τις δικές της προτιμήσεις. Αν όμως δεν υπάρχει συζήτηση ή διαμάχη για τον σχεδιασμό, τότε καταντάει βαρετό. Αυτή είναι η προσωπική μου άποψη.
TG: Ο Oliver Zipse δήλωσε πρόσφατα ότι τα μελλοντικά ηλεκτρικά μοντέλα της BMW θα αποτελούν σημεία αναφοράς στους τομείς της αυτονομίας, της ταχύτητας φόρτισης και της τιμής. Μπορείτε να δώσετε ένα παράδειγμα για το τι μπορούμε να περιμένουμε;
A.S.: Αυτή τη στιγμή εργαζόμαστε πάνω στο πάτωμα Neue Klasse, που θα αποκαλυφθεί το 2025 παράλληλα με μια νέα τεχνολογία μπαταριών. Όμως, δεν υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος στόχος σε αυτούς τους τομείς. Όπως και με τα συμβατικά αυτοκίνητα, έτσι και με τα ηλεκτρικά οι ανάγκες είναι αυτές που καθορίζουν τις επιλογές. Αν θέταμε, για παράδειγμα, ως στόχο την αυτονομία 1.000 km για κάθε ηλεκτρικό αυτοκίνητο, θα ήταν λάθος. Θα είχε νόημα για μια πόλη όπως η Αθήνα, όπου θέλετε να έχετε ένα μικρό ηλεκτρικό αυτοκίνητο; Η αυτονομία 1.000 km συνεπάγεται μια βαριά μπαταρία που καταλαμβάνει πολύ χώρο. Αυτή τη στιγμή δουλεύουμε πάνω σε τρεις τομείς. O πρώτος είναι η δημιουργία ελαφρύτερων μπαταριών. Ο δεύτερος είναι η δυνατότητα να φορτίζεις πραγματικά γρήγορα, σε χρόνους που θα συγκρίνονται με το γέμισμα ενός ρεζερβουάρ βενζίνης. Και ο τρίτος είναι η διάρκεια ζωής της μπαταρίας.
TG: Με αφορμή την iX5 Hydrogen, θεωρείτε ότι οδεύουμε προς ένα μέλλον πλήρους ηλεκτροκίνησης;
A.S.: Η απάντηση είναι πολύ απλή, όχι. Το να βασίζεσαι σε μία μόνο μορφή ενέργειας δεν είναι συνετό, ούτε ιδιαίτερα βιώσιμο. Δυστυχώς, αυτό επιβεβαιώθηκε και πάλι στην περίπτωση του φυσικού αερίου εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία. Η προσωπική μου άποψη είναι ότι η διαφοροποίηση φέρνει μεγάλη σταθερότητα και ισορροπία σε όλους τους τομείς της ζωής, καθώς και στα συστήματα κίνησης και στην ενέργεια. Η BMW ανέπτυξε από πολύ νωρίς εναλλακτικές μορφές συστημάτων κίνησης. Έχουμε ηλεκτρικές μονάδες κίνησης εδώ και αρκετό καιρό και κατασκευάζουμε, επίσης, κινητήρες υδρογόνου εδώ και δεκαετίες. Είμαι ένθερμος υποστηρικτής της διαφοροποίησης των συστημάτων κίνησης, αλλά πιστεύω και ότι ο βενζινοκινητήρας θα εκλείψει, με εξαίρεση εξειδικευμένες προτάσεις περιορισμένου όγκου παραγωγής για μοντέλα υψηλών επιδόσεων και σπορ αυτοκίνητα στις οποίες θα διατηρηθεί. Εν κατακλείδι, ναι, η ηλεκτρική ενέργεια θα παίξει σημαντικό ρόλο, αλλά νομίζω ότι ποτέ δε θα φτάσει στο 100%.