Η διασκέδαση στην οδήγηση, αυτό που συνηθίζουμε να αποκαλούμε fun to drive, είναι μια σχετική έννοια. Οι περισσότεροι κατασκευαστές την επικαλούνται, ομως στην πραγματικότητα και καθώς τα βλέμματα αρκετών είναι στραμμένα προς την πλευρά της αυτόνομης οδήγησης, ελάχιστοι ενδιαφέρονται πραγματικά γι’ αυτήν.
Η Toyota, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων στον κόσμο, έχει αναλάβει το τελευταίο διάστημα τον άτυπο ρόλο εκείνου που καλείται να σώσει την τιμή της παραδοσιακής αυτοκίνησης.

Πρόκειται για έναν ρόλο που η ίδια επέλεξε, κυρίως μέσω του Akio Toyoda και που πριν 10-15 χρόνια, ελάχιστοι θα αναγνώριζαν στο πρόσωπό της, την εταιρεία που κόπτεται για το μέγεθος της ευχαρίστησης που προσφέρει στους λάτρεις της οδήγησης.
Δεν είναι πως δεν υπήρχαν στη γκάμα της μοντέλα που θα μπορούσες να κατατάξεις στην κατηγορία των σπορ αυτοκινήτων, ενώ η ίδια έχει βαθιές ρίζες στον χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Ίσως είναι απλά ένας ρόλος που έπαιζαν καλύτερα άλλοι κατασκευαστές, που πλέον δείχνουν να έχουν απομακρυνθεί από αυτόν.
Η στροφή των Toyota και Lexus
Όπως και να έχει, στην πορεία που ακολουθούν τα τελευταία χρόνια τόσο η Toyota όσο και η Lexus, η οδηγική ευχαρίστηση είναι μια παράμετρος που λαμβάνεται σοβαρά υπόψη. Και αυτό είναι κάτι που αποδεικνύεται περίτρανα στην περίπτωση του νέου Lexus RZ, που αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου προγράμματος BEV, με τρία νέα μοντέλα να ανμένονται έως τον Μάρτιο του 2026.

Το RZ είναι γεγονός πως αποτελεί ένα σημαντικό βήμα στην ηλεκτρική στρατηγική της Lexus, προσφέροντας βελτιώσεις σε ισχύ, αποδοτικότητα, αυτονομία και χρόνο φόρτισης. Όμως το βασικό του χαρακτηριστικό, είναι πως έχει σχεδιαστεί για να προσφέρει μια μοναδική οδηγική εμπειρία, ειδικά αν σκεφτεί κανείς πως μιλάμε για SUV, την κατηγορία που κατά βάση επιλέγει την πρακτικότητα έναντι της ευχαρίστησης στην οδήγηση.
Για να το πετύχει αυτό, οι μηχανικοί της Lexus ενίσχυσαν τη στρεπτική ακαμψία του πλαισίου, με το αποτέλεσμα να είναι ορατό στην πιο άμεση και σταθερή απόκριση στο τιμόνι.

Η ανάρτηση έχει δεχτεί λεπτομερείς ρυθμίσεις σε αμορτισέρ και ελατήρια, για καλύτερη ισορροπία μεταξύ σταθερότητας και άνεσης. Την ίδια ώρα, το σύστημα τετρακίνησης DIRECT4 της Lexus, που ρυθμίζει αυτόματα την κατανομή ροπής ανάμεσα στους εμπρός και πίσω ηλεκτροκινητήρες, έχει εξελιχθεί για ακόμα καλύτερη πρόσφυση και σταθερότητα.
Είσοδος του steer-by-wire
Τα πραγματικά μεγάλα νέα όμως έρχονται από το τιμόνι. Το νέο RZ, είναι το πρώτο μοντέλο που χρησιμοποιεί το καινοτόμο σύστημα steer-by-wire. Αντί για μηχανική σύνδεση μεταξύ τιμονιού και τροχών, το σύστημα μεταδίδει τις κινήσεις του οδηγού μέσω ηλεκτρικών σημάτων.

Αυτό κάνει το τιμόνι πιο ελαφρύ, ακριβές και άμεσο στην απόκριση, ενώ ταυτόχρονα μειώνει την ανάγκη για συνεχείς διορθώσεις και μεγάλες περιστροφές. Μέρος του βασικού εξοπλισμού στην κορυφαία έκδοση 550e F-Sport, το τιμόνι αποκλειστικά σχήματος yoke, χρειάζεται μόλις 200 μοίρες περιστροφής για να φτάσει από την ευθεία στο τέρμα αριστερά ή δεξιά, εξαλείφοντας σχεδόν εντελώς τις κινήσεις με χέρια που διασταυρώνονται ή εναλλάσσονται.

Η απόκριση του συστήματος προσαρμόζεται αυτόματα στην ταχύτητα: ευκολότερο παρκάρισμα σε χαμηλές ταχύτητες, γρήγορη και ομαλή απόκριση σε επαρχιακούς δρόμους, και σταθερότητα στις υψηλές ταχύτητες του αυτοκινητόδρομου. Θεωρητικά, αυτό προσφέρει πιο ξεκούραστη και ελεγχόμενη οδήγηση, ιδιαίτερα στην πόλη ή σε στροφές.
Κατά την επαφή μας με την κορυφαία έκδοση του RZ στο επαρχιακό οδικό δίκτυο της Πορτογαλίας, το steer-by-wire αποδείχτηκε όντως πολύ άμεσο στις αντιδράσεις του, όμως το σχήμα του τιμονιού απαιτεί εξοικείωση. Προσωπικά, θεωρώ παράλειψη πως η Lexus δεν δίνει τη δυνατότητα σε όποιον το επιθυμεί, να το συνδυάσει με ένα παραδοσιακό τιμόνι με στρογγυλή στεφάνη.

Fake ήχος και εικονικές αλλαγές ταχυτήτων
Επιπλέον, η Lexus ενέδωσε στην μόδα του fake ήχου στα ηλεκτρικά μοντέλα, όχι όμως με κάτι που προσομοιάζει σε θερμικό κινητήρα, αλλά με ένα ηχητικό εφέ που παραπέμπει σε βιντεοπαιχνίδι. Το αποτέλεσμα φέρνει χαμόγελα στο πρώτο άκουσμα, αλλά είναι κάτι που θα απενεργοποιήσεις σχετικά σύντομα, καθώς αντικειμενικά δεν προσφέρει κάτι.
Το γεγονός μάλιστα ότι ο ήχος συνδυάζεται με paddles πίσω από το τιμόνι, που σου δίνουν τη δυνατότητα εικονικών αλλαγών ταχυτήτων, θα μπορούσε να οδηγήσει σε ένα ενδιαφέρον αποτέλεσμα, ειδικά αν έχεις στο μυαλό σου την περίπτωση του Ioniq 5 N. Όμως η πραγματικότητα διαφέρει.

Η Lexus, επέλεξε να τοποθετήσει τα πολύ λεπτά paddles σε ένα σημείο που η χρήση τους μπορεί να γίνει μόνο με τον δείκτη των χεριών. Κι αυτό, μόνο όταν δεν μπερδεύεσαι και ενεργοποιείς τους υαλοκαθαριστήρες ή τα φλας αντί για να αλλάξεις ταχύτητα. Η λειτουργία των εικονικών αλλαγών είναι καλή και θα μπορούσε κάλλιστα να ενισχύσει την εμπειρία της γρήγορης οδήγησης, όμως η κακή εργονομία αλλοιώνει το αποτέλεσμα, καθιστώντας τα paddles πρακτικά άχρηστα.
Η λογική λέει πως σε ένα νέο ηλεκτρικό μοντέλο, θα πρέπει να σταθείς σε τομείς όπως η μπαταρία, η αυτονομία και η φόρτιση. Στην περίπτωση του RZ όμως, έχει περισσότερο νόημα να μιλήσεις για τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Ναι, η μπαταρία αυξήθηκε ελαφρώς στις 77 kWh.
Η τιμή του ρυθμού φόρτισης δεν είναι κορυφαία με βάση τα σημερινά στάνταρ, όμως η Lexus υπόσχεται πως χάρη στη λειτουργία pre-conditioning θα πάρεις από αυτή το μέγιστο σε κάθε συνθήκη. Παράλληλα, ο ενσωματωμένος φορτιστής είναι ισχυρότερος, στα 22kW.
Αυτονομία και επιδόσεις

Όσο για την αυτονομία, υπάρχει και εκεί ένα θεματάκι, καθώς τα 450 km που υπόσχεται η Lexus για την έκδοση 550e, στην πράξη είναι λίγο πάνω από 350. Και ναι, είναι λίγα για ένα τέτοιο αυτοκίνητο. Αν στο προσεχές μέλλον, οι άνθρωποι της εταιρείας καταφέρουν να φτάσουν την πραγματική αυτονομία στα επίπεδα που ανακοινώνουν, θα είναι μια ουσιαστική βελτίωση.
Όμως λίγο παραπάνω αναφέρθηκα στην ουσία του Lexus RZ. Κι αυτή είναι η οδική συμπεριφορά. Δεν είναι τόσο οι 408 ίπποι της ισχύος, ή τα 4,4 δευτερόλεπτα του 0-100 km/h. Αυτές άλλωστε είναι τιμές που δεν σπανίζουν στην κατηγορία των ηλεκτρικών. Αυτό που σπανίζει σήμερα και μάλιστα ανεξαρτήτως συστήματος κίνησης, είναι η οδική συμπεριφορά όπως αυτή του RZ.
Στο τιμόνι του οποίου μπορεί να ξεχάσεις για μια στιγμή πως βρίσκεσαι σε SUV και να θεωρήσεις πως οδηγείς hatchback. Η δύναμη είναι πανταχού παρούσα χωρίς όμως να τρομάζει, η ανάρτηση φιλτράρει εξαιρετικά τον δρόμο, το πλαίσιο είναι στιβαρό και το τιμόνι αποτελεί το κερασάκι στην τούρτα.

Ακόμη και το βάρος που παραδοσιακά αφαιρεί πόντους από την οδική συμπεριφορά ενός ηλεκτρικού, στην περίπτωση του RZ έχει μίνιμουμ αντίκτυπο.
Premium πακέτο
Για να μην παρεξηγηθώ, ακόμη και η βασική δικίνητη έκδοση RZ 350e με τις ζάντες των 18 ιντσών των 224 ίππων είναι μια χαρά. Ένα ήσυχο, άνετο και ιδανικό αυτοκίνητο για ταξίδι, με επαρκή δύναμη στην πράξη (0-100 km/h σε 7,5 δευτερόλεπτα) και μάλιστα με αυτονομία σαφώς πάνω από 500 km.

Απλά το 550e είναι αυτό που σε προκαλεί να ανεβάσεις ρυθμούς και να ψάξεις τον βαθμό που ένα μοντέλο αυτής της κατηγορίας μπορεί να σε βάλει στην πρίζα. Κι αυτό, σε ένα premium περιβάλλον από κάθε άποψη.
Ο εξοπλισμός είναι παραπάνω από πλούσιος σε όλες τις εκδόσεις, ενώ μπορεί να περιλαμβάνει ακόμη και θερμαινόμενα και αεριζόμενα πίσω καθίσματα. Στην Ελλάδα, το νέο RZ αναμένεται μέσα στον Νοέμβριο, με τις τιμές των εκδόσεων να μην έχουν οριστικοποιηθεί, αλλά να τοποθετούνται στα επίπεδα των αντίστοιχων του απερχόμενου μοντέλου.